Gázgenerátoros autóbusz


Forrás: 
Képes Vasárnap 1941 február 2. (saját)
Gázgenerátoros autóbusz

A háborús olajszegénység időszakában Schimanek Emil műegyetemi professzor által kifejlesztett faszéntüzelésű gázmotorral hajtott autóbusz próbaútja.

Csak arra volnék kiváncsi,hogy a képen látható busz FASZÉNTÜZELÉSŰ vagy FATÜZELÉSŰ volt-e?
Köszönettel:lgp

NofreT képe

faszéntüzelésű

Nofre

...kérem! Pont azért kérdeztem!Talán a "képet feltevő" tudná,hogy az van-e a kép alá irva,amit az ujságcikknél olvasott.Ugyanis én csak az egyikről tudok.De azt sem tartom kizártnak,hogy maga cikk hibásan jelent meg.Ezért kéne pontos infó.Ü:lgp

NofreT képe

elnézést kérek!

Hirtelen a faszenes vasalóhoz való faszén jutott eszembe, de nem néztem utána, gépészeti ismereteim csekélyek. (az viszont előfordult már velem, hogy nem vettem észre valamit)
Nofre

NofreT képe

két légy:
http://hu.metapedia.org/wiki/Automobil
amit másutt kerestem, bár későbbi dátumra:
A világ autóállománya 1936 augusztusában (ezrekben):
(részletes felsorolás)

és a faszénről:

Az A. üzemanyagát tekintve megkülönböztethetô az itt tárgyalt benzinmotoron kívül az olcsóságával mindjobban teret hódító nyersolajmotor e az új, faszéngázzal hajtott gázmotor. A nyersolajmotorok kiváló képviselôje a budapesti Ganz-gyárban gyártott Jendrassik-motor. A faszéngázmotor A.-ban való használatával Ferragutti olasz tanár kísérletezik; találmányának többek közt egy roma-budapesti úttal

Nofre

Köszönet érte.Azt,hogy miért kérdeztem,holnap este 9-10 között kiderül.
Szép álmokat! lgp

amennyire megértettem, az nem is TÜZELÉS volt, mint egy gőzgépnél, hanem a faszénből fejlesztett (gondolom, hogy adott hőfokon izzították, ennyiben tüzelés?)gáz hajtotta a motort. Meg tüzifát szállító szerkocsi sincs utána kötve. De mindez nem tudatosult, csak nem tudtam tüzifára gondolni. Bár a háborús ínségben sok minden megtörténhetett, és meg is történt.

A Ganz sok mindent fejlesztett, ahol a nevezett úr volt a főmérnök? A fotó aláírásától függetlenül több dolog is egybeeshetett, meg az újságíró is fogalmazhatott pontatlanul, ahogy írod. Ezeket már levéltári kutatásokkal lehetne kideríteni. Kezdve az említett újság kikérésével.
Nofre

ez lemaradt. Megyek is, épp ideje.

NofreT képe

Na kérem, itt firtattuk a kép aláírását, én továbbra is kitartok a faszén mellett (most nem fogom megtanulni a faszén előállítását és felhasználási módját) de felderítő utam során ezt olvastam: A jó faszén láng és füst nélkül ég, s nagy és tartós meleget ad. valamint azt, hogy a fa égetéséhez nagy tűztér szükséges. Ebből számomra az következik, hogy itt nem nyers tüzifa égetése forgott fenn. Hogy mindez hogy függ össze a gázmotorral, ez egy külön gépészeti tudomány, mindenki bocsássa meg, de inkább nem tanulom meg. Elhiszem leguannak, a korabeli cikkírónak, valamint a fenti idézetnek, hogy faszéngázmotorról volt szó.
Nofre

Feribá
Teljesen össze vagyok zavarodva faszén ügyben nem is akarok tovább belefolyni, két képről van szó úgy látom. A faszén úgy készül, hogy fából raknak egy gúlát, aztán földdel lefedik és meggyújtják. A tökéletlen égés miatt a fa nem ég el, csak elszenesedik. Valahogy így tanultuk, de már régen jártam iskolába.

NofreT képe

Az a helyzet, hogy ennél sokkal összetettebb a dolog, de pl. találtam ma forgalmazott, faszéntüzelésre alkalmas kazánokat is http://shop.unas.hu/shop_art.php?shop_id=7497&cat=341801
Nofre

Örülök,hogy Feribá elött is tiszta a kép.Tényleg két képről,és két témáról van/volt szó.Mivel mind a kettő téma a tüzelésről ill.a tüzelő anyagokról szólt,ebből adódott a keveredés.A keveredést még fokozta,hogy a mai képhez(sparhelt) hozzászólva,belekevertem a tegnapi képpel(autóbusz)kapcsolatos mondókámat.Ez hibának tartom,ezért mindenkitől elnézést kérek.

T:lgp

leguan képe

Oldjuk a zavart!

Valóban faszéntüzelésű gázmotor. Lehet úgy is fogalmazni, hogy faszéngázmotor. Amit a faszén elégetésekor keletkezett gáz hajtott. (Abban az időben létezett fagázmotor, sőt csutkagáz motor is, amikor a fa vagy kukoricacsutka elégetésekor keletkezett gázt használták fel a motor meghajtására. Nyilván a nagymennyiségű fűtőanyag szükséglete miatt ezt egyhelyben működő, pl. cséplőgépek meghajtására használták.)

A faszenet égető generátor a busz hátulján volt, így a képen nem látható. Erről a buszról még nem leltem fel részletes leírást (igaz, nem is kerestem), de egy hasonló elven működő sínautóról igen. Ez 100 km megtételéhez 80 kg faszenet igényelt, amit 25 kg-os papírzsákokban vitt magával.

NofreT képe

hála.
Nofre

Tehát:Ezt úgy kell érelmezni,hogy az egyhelyben álló gépet(pl.cséplőgép)
hajtó gázt a FA elégetésével, mozgó gépek esetében(pl.autóbusz)a hajtó gázt a FASZÉN elégetésével nyerték? Jól értem?
lgp

Nagyon sok a második világháború alatt játszódó, főleg francia filmben feltűnik a teherautók oldalára a motorház mellé szerelve egy lassan pöfékelő kályha féleség. Ebbe faszenet vagy fát tettek, meggyujtották és a lassú égetés vagy száraz lepárlás folyamán valamilyen éghető gázt nyertek, amivel lassan ugyan de el tudtak járni a teherautók. Pár hónapja valamelyik tudományos csatornán egy dokumentum filmben megismételték a dolgot, kizárólag könnyen fellelhető olcsó alkatrészekből felépitettek egy faüzemű lepárlót, amivel egy terepjárót elég jól el tudtak hajtani. Aztán persze pont a város közepén kifogyott a gáz...

Na már alakul.A "Francia Néphadsereg" már használta,teherautókon is.
No meg a faüzemű lepárló,amely egy terepjárót is képes volt elhajtani.
Lassan azért ki fog alakulni a dolog.

VISSZAVONOM!! Faszénüzem nem lehet, mert éppen azok a gázok hajtoták a kocsit, ami a faszénégetés során eltávoznak. A faszén már csak meleget ad és grillezésre jó, tehát inkább valódi faüzem során felszabaduló gázok a helyes megfejtés.

leguan képe

Igazad is lenne, ha a fa égetésénél gázok keletkeznének, a faszén égetésénél pedig fagylalttölcsér. De hát nem így van, mindkettőnél keletkeznek gázok, amiket megfelelően kialakított belső égésű motorok működtetésére fel lehet használni.

Az már csak mellékszál, hogy a faszén nem a fa normál, hanem oxigénszegény égetésénél keletkezik (a lezárt boksában).

Nem vagyok faszénmotorügyi főmérnök, csak az emlékeimre és a logikámra próbálok meg hagyatkozni. A háborus körülmények között nehéz elképzelni, hogy a nem katonai közlekedés igényeit képes legyen lassan előállitható faszénnel ellátni az ipar. A katonai és közigazgatási szervek természetesen benzint és olajat használtak az inségben is. Filmemlékeimben meg a bizonyos dokumentumfilmben fát raktak a kazánokba. A fennt emlitett terepjáró meglepően kevés fával elment kb 7o kilométert. A szintiszta elemi szénből, amitől persze a faszén messze van, semmiféle éghető gázok nem szabadulnak fel. Oxidálódik, hő és CO2 keletkezik. Itt viszont valami éghető gáz szabadul fel olyan mennyiségben, hogy egy buszt is akár el bir hajtani. A faszént készitésénél nem égetik, hanem oxigén hiányában hevitik, amitől egy rakás buszhajtásra kiválóan felhasználható éghető gáz is eltávozik.

leguan képe

Hosszúra nyúlt ez a faszéngázmotor téma. Amit még megjegyzek, azután befejezem:
1. Nem csak a képet szolgáltató képeslap, hanem Schimanek professzor igen gazdag szakmai életművét ismertető valamennyi forrás faszéngáz és nem fagáz motorról beszél. Nem valószínű, hogy valamennyi tévedne, ráadásul néhány külön megemlíti a fagáz motort (de erről már írtam).
2. 1941-ben (ugyan már dúlt a háború itt-ott) Magyarországon annyi faszenet tudtak termelni, amennyit nem szégyelltek.
3. Hagyva az elemi szenet (mivel nem laborban utazunk), a normál szénből nagyon is éghető gáz nyerhető. A földgáz előtt így nyerték a "városi" gázt, Budapesten pl. az óbudai Gázgyárban. Logikailag is természetes tehát, hogy nem csak a kőszénből, hanem a faszénből is nyerhető magas fűtőértékű gáz.

leguan képe

Többnyire igen. Ugyanis a kellő fűtőérték eléréséhez olyan mennyiségű fát kellene elégetni, amit egy mobil jármű nem tud magával vinni. Persze ez alól is akadt kivétel, mert volt olyan vasúti jármű, sőt teherautó is, ami pótkocsin vitt magával fát. De nem túl nagy sikerrel.

Bocsánat hogy beleszólok,
valami régi újságban láttam egy francia képen,
hogy FAGÁZGENERÁTORos kocsi...
keskeny személygépkocsi volt 1-2bőröndnyi,hátulra kiálló csomagtartóval,fölötte hátsószélvédőt félig eltakarta
egy talicska akakú torokszerű valami amiből fahasábok néztek ki...na az hopgy végezhette...?az is a benzininség stb miatt kellett....
De ma már alig van fa,de 20-25 év és nem lesz ugye ásványi olaj/fosszilis energiahordozó, mert elfogy...nagy részt földgáz sem,max Makó környékén...de azt is eladták...

S.Balázs
Szfvárról

Még mielőtt összevesznétek az értelmezésen,azelőtt használjátok a Google képkeresőjét is(Image):fagáz,woodgas,gazogene,gengas kifejezéseket!

Annyi köze van az autóbusznak a faszénhez,a szénhez, mint a szódás-szifonomnak a széntüzeléshez.CO.

Apró,brikett fából tartályban CO gázt fejlesztenek többlet levegő hozzáadással, és ezt vezetik az egyébbként benzin üzemű jármű légszűrőházán át a karburátorba.

Látható a képen:a jármű jobbelejében belül a függőleges gázfejlesztő tartály, és nem kell utánfutó a faszállításhoz.