8 mm-es filmezésről


 A keskenyfilmezés története egészen az 1800-as évek végéig nyúlik vissza. Többféle keskenyfilmmérettel próbálkoztak a huszadik század elején. A 9,5 mm-es film jelentősége igen nagy volt, mivel ez volt az első nyersanyag amelyet már fordítós eljárással lehetett kidolgozni. A kézi hajtású Pathé-Baby kamerákkal már 1922-ben forgathattak. Az 1932-ben robbantott a KODAK gyár 2x8-as keskenyfilmjével és a CINE KODAK Model 20-as kamerájával. Ez volt az első 8mm-es filmkamera a világon. A német Film-Kurier szaklap szerint, az 1930-as évek végén, az egész világon, 3 millió keskenyfilm felhasználó volt. A Második Világháború miatt a műszaki fejlődés megtorpant. Egészen a hatvanas évekig a német ipar ontotta a 8 mm-es filmtechnika túlnyomó részét.



Pathé-Baby (Forrás: http://www.iif.hu:8080/2000/gallery/mozigepkt.hu.html)


A hatvanas években jelentek meg a japánok, akik úgy gondolták, hogy ipari és technológiai portfoliójuk bővítését a 8 mm-es filmezés kiszolgálásának irányába is el lehetne tolni. Ez be is jött. Innentől fogva japán testvéreink üzemeiből került ki a kamerák és vetítők java, ráadásul az éves eladás mértéke több százezerre ugrott néhány év alatt. Ebbe a boom-ba nyilván az is besegített, hogy a technika beszerzési ára jelentősen csökkent, így egyre több embernek támadt kedve a filmezéshez. Nemcsak a profik, hanem az amatőrök is egyre bátrabban keresték a rögzítésre váró témákat. Forgattak nappal, délben és este, napfény vagy a reflektorok tüzében, szülinapokon és temetéseken, Tibet csúcsain és háremek kanszagú párnái között. A gyermek Peter Jackson (A Gyűrűk Ura rendezője) és Pedro Almodovar (spanyol filmrendező) kb. ekkor kapta meg - szülinapi ajándékként - első 8 mm-es kameráját. 1964. április 17-én a KODAK megint robbantott, bejelentették, hogy - minden filmes nagy örömére - piacra dobják az általuk tervezett és módosított új 8-mm-es formátumot a szuper 8-ast.

Büszke és harcos hazánkban szintén ekkortájt nőtt meg az érdeklődés a keskenyfilmezés iránt. Megjelent a színen Kinga a 8mm-es vetítő. A keskenyfilmesek nagy álma volt már ekkor, hogy a kép mellett a hangot is rögzíteni kéne, ezért a 8-mm-es filmek egyes típusait alkalmassá is tették erre. Természetesen így a kamerákon és a vetítőkön is tuningolni kellett.

A 8 mm-es filmezés technológiája és felhasználóinak milliói a filmipar számára is új piacot jelentettek. Megjelentek a mozikban már játszott nagyjátékfilmek rövidített, 8 mm-re átírt verzió is. Persze azok a filmek voltak a legnépszerűbben, melyeket nem a mozikban, pontosabban nem a belvárosi mozikban, hanem sex és pornó klubokban vetítettek. Így persze - az elérhető házi-mozi technikának köszönhetően - egy baráti összejövetelből könnyen kialakulhatott valami egészen más történet, amibe még tán Caligula is belepirult volna.

Ez hihetetlen virágzás egészen a nyolcvanas évekig tartott, amikor is – már megint japán testvéreinknek köszönhetően – egy újabb technika, a videó egy jól bevitt balcsapottal kiütötte fiatalos, ámbár öregecske ellenfelét. A laborháttér megszűnése és a nyersanyaghiány miatt a 90-es évek elején, Magyarországon mélypontra került a keskenyfilmezés. A "videózás" világhódító hadjáratainak ellenére a német, a holland és az amerikai szuper 8-as aktivisták rendületlenül kitartottak, még itthon is maroknyi csapat védte a sáncokat. Néhány éve a 8 mm-es filmezés reneszánszát éli. Egyre többen – és nem csak amatőrök - forgatnak 8-as filmre és szerencsére egyre többen kezdik gyűjteni a harminc, negyven éve forgatott anyagokat.

Rózsa Péter
www.super8mm.hu