Autóbusz


Forrás: 
Élet és Tudomány 1964
Autóbusz

A hatszemélyes autóbusz a belvárosi Kígyó utca és a Köztemető között közlekedett 1900-ban, erőforrása egy 3 lóerős, 1 hengeres Bolle Amade típusú motor volt, amely bőrszíjjal hajtotta meg a hátsó kerekeket. A rázásban utolérhetetlen autóbuszt a malomgépeiről akkoriban híres Podvínecz & Heisler Gyár készítette.
Élet és Tudomány 1964

retronóm képe

Az időpont megjelölés egy kicsit korainak tűnik.

admin képe

1896-ban Budapesti Malomépítészet és Gépgyár, Podvinecz és Heisler néven hoztak létre vállalkozást malomipari berendezések, kazánok, és gőzgépek gyártására. Két évvel később, 1898-ban megkezdték az explóziós szívógáz- és benzinmotorok gyártását is. További két év, és már az automobilgyártás gondolatánál tartanak. Első gépkocsijukat — egy kis autóbuszt — 1900-ban szerelték össze egy magánvállalkozás részére. Még az évben forgalomba is állt a Köztemető és a Belváros között, lényegében a mai Rákóczi út—Kossuth Lajos utcán. A járatot közönségsiker hiányában rövidesen megszüntették. További tizenöt évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a fővárosban megindulhasson a rendszeres autóbuszközlekedés. Visszatérve a kis autóbuszhoz, megemlítjük, hogy szíjhajtású volt és a Leesdorfer Automobil-Werkétől vásárolt Amadée Bollée fődarabokból állították össze. Érdekessége, hogy vasalásait, sárvédő- és felhágódeszka-tartóit Uhry Imre kocsikovács, az Ikarus gyár jogelődje szállította.

Autó-Motor, 1978 Zsuppán István