Feszület
Feribá, 2009, március 27 - 19:20
Forrás:
Saját fotó.Szobathely, Szentkiráy városrész, temető.
»
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Thumbnail
Ezt nem szokás Krisztus szobornak nevezni. Inkább feszületnek.
Feribá
Még az üzenet előtt átcímeztem. Bocs.
Éppen azon gondolkodom, hogy ez vajon miért is retro? Hiszen a retro az egy olyan tárgy, film, kép stb-t jelent,ami nosztalgikus hatást kelt abban aki ránéz, birtokolja. Ez a feszület bevallom bennem semmiféle nosztalgikus hatást nem kelt. Nagymamámék falujában is van, de a falusi kiskút az út szélén sokkal nagyobb nosztalgikus hatást kelt, mint egy vallási jelkép. Elnézést, hogy belekotyogtam, csak sok értelmét nem látom, hogy itt feszületek, szentháromságszobrok tobzódjanak.Lehet én értelmezem rosszul, de nem minden retro, ami régi. Pl. nagymamámék háza is régi, de mégsem retro. Max annak, aki benne nevelkedett. A többi ember számára csak egy ház, egy feszület stb... amiből van az országba sok százezer. Elnézést, ha bántó voltam, de nekem a vallás valahogy kapcsolódik a nosztalgiázáshoz. Max a búcsú, ahol kapszlis pisztolyt kaptam :-)
Jogos a két pont..
Félreérthetően elirtam egy mondatot, ezt akartam irni:
Elnézést, ha bántó voltam, de nekem a vallás valahogy nem kapcsolódik a nosztalgiázáshoz.
Ennyi erővel nekem az Orion HS 280-as sem retro, hiszen 20 éve használom és most is az szól. Mégis érdekes róla olvasni! Feribá'
Kedves Feribá!
Nem attól retró valami, hogy használuk vagy nem használjuk. Lehet én értelmezem félre a retro, vagy nosztalgia fogalmát, de egy hs-280-ra vagy egy régi csokipapirra, egy régi uttörőnyakkendőre például nosztalgiával tudok tekinteni, de egy feszületre nem. Lehet, ebben neveltetésem is hibás, mivel a szocializmusban voltam gyerek, ott nőttem fel, hittanra nem jártam, és nem voltam elsőáldozó sem. A vallás kimaradt az életemből. Nem jártam templomba sem. Lehet, ha jártam volna, akkor nosztalgiával gondolnék vissza arra, bár kétlem. Karácsonyko, húsvétkor sem azt vártuk, hogy mehessünk templomba, hanem nekünk ezek azt jelentették, hogy kaptunk ajándékot. Valahogy a vallással ezek bennem nem kapcsolódtak össze. Jézuska sem egy vallási jelkép volt nekem, hanem egy szárnyas női alak, aki hozza a karácsonyfát. A husvét meg nekem a nyuszival kötődött össze, nem a feltámadással.
Kedves NGA!
Ebben mégiscsak rokonlelkek vagyunk. Sokan MOST megköveznek ezért, de én sem kaptam vallásos nevelést, meg sem vagyok keresztelve és a saját kialakított világnézetem is inkább tudományos. Azaz nem hiszek a mesékben. De azért ami szép az szép! Feribá
Kedves Feribá!
Mentségemre legyen mondva, hogy épitészetet tanultam, és én bevallom ezektől (az én nézetem szerint) a kicsit falusi giccskategóriába hajló dolgoktól felmegy a cukrom :-) De például egy gyönyörű Bauhaus épületet képes vagyok órákig bámulni. Itt pécsett is van pár, és néha nem értik mi a francot nézek azokon az öreg kopott házakon annyit.Ez csak egy mintakép, de az egyik kedvencem:
NGA.
Feszületek szentháromságok tobzódjanak, max a búcsú ahol a kapszlis pisztolyt kaptam, Karácsonykor, húsvétkor sem azt vártuk, hogy mehessünk templomba, hanem nekünk ezek azt jelentették, hogy kaptunk ajándékot. Jézuska sem egy vallási jelkép volt nekem, hanem egy szárnyas női alak, aki hozza a karácsonyfát. A husvét meg nekem a nyuszival kötődött össze, nem a feltámadással. Mentségemre legyen mondva, hogy épitészetet tanultam, és én
bevallom ezektől (az én nézetem szerint) a kicsit falusi
giccskategóriába hajló dolgoktól felmegy a cukrom :-)
Igen így látja egy tipikusan a szocializmusban szocializálódott (a gépezet számára szocializált) ember ezt az egész kérdéskört, ez nagyon szánalmas dolog. Milyen érdekes, hogy az elmúlt 50 év ezt termelte ki magából nálunk, és milyen érdekes, hogy az azt megelőző 2000 évben még nemzet is voltunk.
Azthiszem egy építészetet tanult embernek (aki ezmellett valószínűleg művészettörténet oktatást is kapott) talán tisztában kellene lennie legalább azzal, hogy azok "(az én nézetem szerint) a kicsit falusi
giccskategóriába hajló dolgok" nem pusztáncsak vallási jelképként lettek sok esetben felállítva, hanem az adott kisközösség vagy esetleg a nemzet életében számottevő események helyszinén vagy azok tiszteletére emelték őket.
Bizony Én sem vagyok egyáltalán vallásos ember, és talán énis úgy gondolom, hogy a feszület nem a Retronóm oldalra való, de azt legalább tudom, hogy teljes sötétségből nem mondok ki ilyen szintű egyrészt sértő másrészt teljesen buta dolgokat egy olyan dologról ami egyébként kevés utánnanézéssel is állíthatóan nemzetünk számára fontos összetartó erőt jelent. Vagyis jelentett az elmúlt 50 év villanylekapcsolása előtt...
Nézd. Ez a te véleményed. Ennek ellenére nem tartom szépnek, és művészetileg maradandónak ezt a feszületet és szentháromság szobrot. Ezek jelentős része minden tekintetben úgyanúgy veri a giccs kategóriát, mint az általam emlitett kapszlis pisztoly. El kell különitenünk vallási témájú művészeti alkotást, (ha már magyarországnál tartunk, akkor legyen mondjuk Munkácsy - Krisztus a Pilátus elött) és olyan vallási jelképeket, amiknek a művészeti értéke erősen közelita nullához. Ezek a jelképek nem azért készültek, hogy bármiféle művészeti élményt nyújtsanak, hanem azért, hogy a közösség vallási nézetét tükrözze. Azaz ezek nem a gyönyörködés miatt készültek, hanem azért, hogy vallási ünnepekkor a megemlékezés szinhelyeként a hivő katolikusok a vallást gyakorolják. Ha nem kapcsolódna szorosan a vallás ezekhez, akkor a falú szélén álló feszületeket már az idő vasfoga kivégezte volna. Maga a vidék egyébként képes volt a saját művészetét megtartani, de az ennél sokkal értékesebb, művészibb volt. Igenis rosszul vagyok a főleg mostanában felbukkanó vallás neve mögé bujtatott giccsektől, mint amiket a fent emlitett búcsúkban is lehet kapni, mint a Máriás, Jézusos kulcstartók, sőt újabban a G.I. Joe szerű Jesus action man figuráktól, amikhez mellékelve van a bor, kenyér, és a tanitványok is. Engem arra neveltek, hogy az emberi értékeket becsüljem, és idegenkedjek mindenféle álszent bigottizmustól. Igy számomra a retro kategóriában ezek ide tartoznak. A maguk környezetükben helyénvalók, és megszokott tárgyak ezek, azonban amikor öncélúan kiemeljük őket, és nem a saját megszokott vallási értelembe vett emlékként kezeljük, hanem berakjuk a meztelen nős skála naptár, a lendkerekes barkasz meg a csokipapir közé, akkor átfordul az egész falusi giccs kategóriába, ahol az adott környezetben megfelel a "Ki az urát nem szereti bolondgombát főzzön neki" falvédő és a többi. Ezek kiragadva elvesztik azt, ami miatt odakerültek. És olyanok lesznek mint a kapszlis pisztoly. Amit városi gyerekként előrébbvalónak tekintettem, mint a jézusos tükröt.
http://www.retronom.hu/node/13837