Columbia űrrepülőgép startolása


Forrás: 
Föld és ég magazin
Columbia űrrepülőgép startolása

A cikk beszámol a Columbia űrrepülőgép 1981.április 12-ei startjáról a floridai Cape Caneverel űrközpontból. Véletlen egybeesés,-talán nem véletlen,lehet,hogy tiszteletből az első emberi űrutazás tiszteletére-,hogy ez a start pontosan Gagarin első űrrepülésének 20.évforduljára esett. Sajnálatos módon az űrrepülőgép 2003.február 1-én leszállás közben megsemmisült,az űrhajósok meghaltak.

vegyes retró_0002.jpg
rákos zsolt képe

ahimotu Király, ez 1 igazi 80 s évekbeli story!

Pár dolog :annak idején az USA ezt a ürrepülőgépes(újra felhasználható ürrepülőgép) project-et időlegesen leállította(az 1980- as évek környékén) így a project  újra indulásánál(a kerámia  hőszigetelő téglák és azok nem megfelelő ragasztása stb) már nem biztos, hogy az eredeti alkotó gárdával rendelkeztek-> következmény a hanyagság lett, amely a későbbi 1986- os  tragédiába torkollott (az ominózus O gyűrű esete!).

Amikor az az ürrepölőgép megsemmisült (én épp katona voltam )akkor fogalmazódott meg bennem az a sejtés, hogy az USA -ban sem minden tökéletes!

Az UFO.LAP.hu- n elérhető Aranyi László honlapján ez a  téma megfelelően ki van vesézve!

Amit meg (gondolom én )kevesen tudnak az meg az ,hogy az 50 es évek űrurásánál (Shepard X 1 )már- ezt a technológiát rovább fejleszte - sokkal korábban is rendelkezhettek volna: repképes repülőgép szerű űr eszközökkel ,de(az mindíg van !!!)NIXON elnök a stratégiai B52 -es bombázókat részesítette előnyben( 8 motoros stratégiai bombázók :amelyeket nem ért el a légelhárító ágyú ->kemény, fenyegetéses hidegháborús politikai divatok!!!) így arra lett/kaptak pénzt az illetékesek így az ürrepülőgép Project-ből akkoriban nem lett semmi !!Csak a 70 es évek vége és a  80 as évek eljén kezdhették el a másik-már  ürrepülőgépes project- jüket.Az ürrepülőgépben 3 db számitógép dolgozott a többségi döntés elve alapján !

Ha valaki esetleg nem tudná :akkoriban Mo.-on nem voltak nagyon számottevően számítógépek !Akkoriban a LED- ek és elvétve a VFD kijelzők voltak a jellemzők, no távirányítással(TV-k ,HIFI tornyok stb )  .Nagy szám volt, ha valamiben nagyon magas integrálsági fokú áramkör: LSI ,VHLSI => mikroprocesszor dolgozott !A CD playerek születése is e kor környékén kezdődött kb :70...80 db síma de kis integrálságú fokú  IC szám környékkel ...

A korabeli számítástechnika meg úgy nézett ki hogy voltak a nagy gépek :Az IBM 360/370- es nagyrendszere ez a cuclistában az ESZR rendszer volt.Szerencsére Amerikában többen is voltak, akik a garázsukban képesek voltak a nagyobb (akkoriban már gyártott!)nagyobb bonyolultágú IC-k összekapcsolására!

Ezek: mikroprocesszorok :Intel 8080 és a  8086 -os és a  Motorola 6800 és 68000- es rendszer .Zilog Z80 -as és a nagyobb prockói.

Természetesen a prockókhoz hozzátartozó periféria áramkör családokat is gyártották ezen cégek: I/O soros- párhuzamos, Display Monochrome és szines CGA stb .Akkoriban a TEXAS még csak kezdte ezen ic-k gyártását .

Tárak: Eprom ,RAM ,ROM, SRAM,DRAM ezeket a jellemzően C- MOS áramköröket akkoriban a MOSTEK gyártotta .Bár az Intel és a Motorola is gyártott ilyeneket.

Ezen áramkörök összekapcsolása alkotja a korai 8 bites  házi számítógép :Home Computer alapját + az EPROM ban található BIOS mivel az illető prockó onnan veszi a bekapcsolása után mit is kell csinálnia !

Pár ilyen korai sztg-es és prockós történetet a Linda és a James Bond filmek megfelelő jeleneteiből is láthatunk !

Egy példa: az egyik  James Bond-ban ZORIN név van említve. A gagyi  DVD playerekben ZORAN -nagyon nagy integráltságú- a benne lévő DVD olvasót -t is kezelő IC van + auidió + videó Codec !

veroka képe

Ugh... Zsolt, ez nagyon zagyvára sikeredett. És nem sok köze van az űrrepülőgéphez sem. Azonkívül rettenetesen kevered a tényeket.

 

Az X-1 (Glamorous Glennis) nevű, rakétahajtású repülőgéppel Chuck Yeager lépte át a hangsebességet, először a repülés történetében 1947-ben. Sheperd ekkoriban szintén berepülőpilóta volt.

 

Sheperd első űrugrására (kilövés után ballisztikus pályán visszazuhant az Atlanti-óceánba) Gagarin űrrepülése után került sor, ami viszont tényleges repülés volt, egy teljes orbitális kör. Ekkoriban a rakétatechnológia még eléggé új volt, bár az amerikaiaknak olyan tudósok dolgoztak, mint a rakéták atyja, Wernher von Braun (a második világháborús német V-fegyverek kitalálója). Ellenben nem volt olyan rakétájuk, ami elbírta volna az űrhajót. Ezért is marhaság, hogy már akkoriban visszatérő repülőgépeket tudtak volna fejleszteni, a szárnyak és az egész aerodinamikai berendezés akkora felesleges terhet jelentett volna az űrhajón, amit az akkori rakétákkal képtelenség volt felemelni. Az űrrepülőgépek ötlete 1960-ban vetődött fel, az X-15 kisérleti repülőgép sikeres repülései után, de tervezésük csak 1973-ban kezdődött, a Skylab program kudarca? befejezése? után. A NASA Gagarin űrrepülése után biankó csekket kapott, bármennyit költhettek csak érjék utol a szovjeteket. Az általad említett B-52 1955 óta volt szolgálatban, tehát már lényegesen előbb elkezdődött -és be is fejeződött- a fejlesztésük. Mellesleg ekkoriban is már hőkeresős légvédelmi rakétákat használt mindkét fél légvédelme, lásd az U2 kémrepülő lelövése 1960-ban.

Itt jegyezném meg, hogy a végül megvalósult űrrepülőgépek is csak alacsony orbitális pályákra voltak alkalmasak, ellenben nagy méretű/tömegű terhet is fel tudtak vinni. Legmesszebb a Hubble küldetés során merészkedtek (STS-31, Discovery, 1990 - és az ezt követő javítások), ennek a pályának a magassága 619 km volt - ez volt az űrrepülőgépek pályamaximuma, ezért került ide a Hubble. Egy GPS műhold 20200 km magasan kering, egy geostacionárius meteorológiai műhold pedig 35786 km magasan.

 

Hogy a számítástechnikai részre is válaszoljak, hát itt is elég sok a tévedés. Az ESZR rendszer már a hetvenes években is üzemelt, igaz a számítási kapacitása mai értelemben korlátozott volt.

Már az Apollo programban is számítógép vezérelte a műszaki egységet, igaz kb annyit tudott mint egy mai számológép - de akkor ez is elég volt.

1982-ben, azaz az első űrrepülőgép startja után javában folyt már az iskolaszámítógép program idehaza is, sőt lelkes amatőrök építettek is számítógépet Z80 alapokra. Nem igaz tehát, hogy nem voltak számottevően számítógépek. Ekoriban egy mainframe gép még nagyméretű integrált áramköri lapokból épült fel, de ezek jellemzően 6-8 rétegűek voltak. Én személy szerint dolgoztam ilyenen, az a gép 1978-as volt (Honeywell) és már akkor 4 CPU látta el a feladatokat. Ez már valódi  multithread operációs rendszert futtatott (GCOS) ami 1962-ből származik.

rákos zsolt képe

ahimotu Szia !

Bocs, de nem azt mondtam, hogy visszatérő csak azt, hogy volt nekik korábban  olyan gépük amivel ki tudtak( volna )lépni az űrbe .Nyílván továb tudták volna feljleszetni ,de akkor nem tették ez volt az írásom lényege. Mivel írtam,hogy ezt később, NIXON elnök nem tartotta fontosnak, így másra ment el az akkori keret .

Utána tudok nézni a tényleges történetnek, mert sok könyvem van itthon e témából .Így ha valamiben tévedtem akkor term. megírom .

-Sajnos most nem érek rá,mert nálunk 2 hét múlva lesz lomtalanítás és 2 pincényi cucctól akarok megszabadulni !És előtte kell válogatnom is !

A 80-as évek( konkrétan 1980- ban !) számítástechnikája biztos érdekes téma,de akkoriban nem hiszem ,hogy sok magánembernek volt otthon számítógépe !!!Ugye nem gondolod komlyan, hogy egy csomó embernek volt akkor a fiókjában Z80-as  mP?Én nem arra gondoltam, hogy bizonyos kis cégek-pár mérnök-  mit ütött össze a Magyar  piacra, mert akkor elbeszéltünk egymás mellett !A mondanivalómban kissé ütősebb gépekre

gondoltam !

Én 1985 ben voltam kinn Ausztiában és akkoriban a népek VC 20 as Commodor-t hoztak haza maguknak(e művelethez is a család ffi és női tagjának kellett összedobnia a pénzt!Így írták az akkori Vám rendelkezések le:2000 shilling volt a MAX.kivihető valuta családonként az emlékeim szerint!!!).ÉN mivel egyedül voltam kinn 1 db ZX 81 -et hoztam haza magamnak(20 dolcsi + al rendelkezve +) ami ma is megvan!

Szerintem a nagy átlagnak nem volt otthon sztg -e!

Akkoriban a Commodor 64 volt a sztár!Kemény 7000 shilling volt az ára !

A leszerelésem utáni időkben (1987) az akkori IBM gép 1 milla volt a bizóban! Azokhoz milyen prg volt nem tudom, de biztos nem szines volt ->CGA monitor, mert azok az IBM AT-k hez jártak ahogy a 20 megás  vinyó is !

1988-89 környékén már voltak szines Amiga-k is(Mo.-on) azokkal már lehetett jól játszani .Az akkori ismerősömnek menő ügyvéd volt az anyja és így lehetett neki.

Nekem akkoriban(1989) úgy lett XT-m ,hogy a Műszertechnika kiszórt pár XT panelt amit egy boltaban árultak a Király utca elején és a boltban házasságkötésemet megtudván megvehettem egy CGA kártyát(NTSC rendszerű volt a szine) !Ami ma is megvan .Az XT hez nem tartozott vinyó! Csak floppy drive így annak a vezérlőjét a Számalkos osztálytársammal megalkottuk!A monitor jellemzően FF-es  Junoszty TV volt!

Később szereztem hozzá erősebb tápot és 8 bites Winch-Floppy vezérlőt is .Ezek a 90- es évek elejei ténykedéseimet fedik .

1992- ben már vehettem egy I 80286- os gépet és 1996- ban vettem meg a híres Gömb utcában a Texas I 80486-os alaplapomat .Amit a feleségem sajnos 10 éve egy lomtalanításkor sikeresen kidobott!!!!

Általánosságban azért elmondható ,hogy a régebbi gépek az akkori fizetésekhez képeset elég drágáknak voltak mondhatóak és ezt a nagy átlag nem engedhette meg magának !

Hogy ezen írásomban mi a tárgyi tévedés azt rábízom a T. olvasókra!

 

 

veroka képe

De itt most az űrrepülőgép a téma, nem a számítástechnika fejlődése :) Amúgy szerintem nem szabad keverni egy milliárd dolláros költségvetéssel gazdálkodó szervezetet az otthoni barkácsolókkal, még akkor sem ha a két berendezés számítási teljesítménye közel állt egymáshoz.

 

A repülőkkel kapcsolatban így már érthetőbb mire gondolsz, de sajnos tárgyi tévedésben vagy. Az X-15 kisérleti gép 107 km magasra jutott, és leszállt utána - de ez éppen csak a világűr határa. Ez 1963-ban volt, tehát a Mercury űrprogram már javában folyt korlátlan költségvetéssel. Azaz nem korábban volt nekik ilyen repülőjük, hanem később, de a legjobb indulattal szólva is egy időben.

rákos zsolt képe

ahimotu Vettem az adást !

Pár mondókám most hirtelen ezekre azért lenne még!

1 Gagarin maradjunk abban ,nem járt az űrben !

amikor meg akart akkor meg eltették láb alól!

2 A CCCP azért tudott az eléjén egy kicsit előnyre szert tenni mert az akkori szakembereit 1 db nagy lágerben összegyűjtötték !!!!Így amit ott kitalátak az ott helyben 1 egyben maradt !Tehát az ottani ötletelésekhez nem kelett tulságosan adatátvitel!!!!!

Amerika ezt(az az akkori orosz elönyt ) kielemezve kitalálta a számítógépes  adatátvitelt(ami az akkoriban alkalmazott  telex adat szabványának továbbfejlesztését jelentette ,hogy az országuk különböző pontjain lévő szakembereik-intézeteik stb jeik ötleteit-javaslatait stb egyeztetni tudják !Itt már felmerűl rögtön a számítástechnika és alkalmazása !Az ESZR -cuclista rendszer -az USA IBM 360- as nagygépes rendszerének koppintása!Az adatátvitel telefonon történő továbbításához MODEM (a gyengébbek kedvéért Modulátor -Demodulátor kelett !)Mivel a beszéd átvitele a telefon dróton kb 4 Khz sávszélességű ezért a korabeli adatfolyam nem volt túl gyors!

Tehát a germániumot leváltó és jóval  megbízhatóbb szilicium technológia a mikroproccesszoros üzemeltetés -a számitástechnika -az adatátvitel és nagyon sok egyéb dolog az űrhajózáshoz szervesen hozzátartoznak !!!!!!

Az USA űrhajózása az Apollo 13 tragédiája( az hogy ott mi történt ténylegesen az itt nem téma !) után enyhén visszavonult !

((((A holdraszállásnál is elég érdekes dolgok történtek, de az sem téma itt !

A később létesített MIR űrállomás megléte is biztosan hatott az akkori USA űrprogramokra !)))

Nekik utána  az ürrepülőgépes programjuk folytatódott-gondolom én !

Viszont manapság már ez sincs nekik !!

Szerintem az álatalad favorizált évszámok nem túl lényegesek : Volt 1 kisérlet az űr megközelítésére ->szárnyas akármivel - űrhajózás űrhajóval és különböző programokban -az  Apollo 13 küldetés kudarca - >új project az ürrepülőgépes program (amiről itt szó lenne ) különböző feladatok és tragédiák, közben a NASA majdnem megszünik !De mégsem: a HUBBLE küldetés megmenti őket -átmeneti időszak eközben folyamatosan vesztik el(múzeumba küldik  stb ) az ürrepülő gépeiket - napjainkban:ennek a dicső folyamatnak vége van !!!

Megj :Az űrhajózási lexicon nekem is megvan meg több más egyéb korabeli  könyv is.Viszont  erről a komplex támáról nagyon sokat lehetne írni !

Tehát folytatjuk vagy befejezzük ---------------- YES/NO?

Morvay László képe

Kedves Veroka és Zsolti!

Én nem gondoltam volna,hogy ez a kép annyira megmozgatja a fantáziátokat,és ilyen komoly párbeszédekbe torkollik a téma. De azt leszüröm ebből,hogy mindketten nagyon értetek a számitástechnikához.

Mindenesetre ez nekem nagy öröm,hogy két ilyen nagy tudású ember ütközteti  nézeteit,de hozzáteszem,hogy Zsoltinak azzal a megjegyzésével,hogy Jurij Gagarin nem járt volna az űrben,egyáltalán nem értek egyet!

Retronómos üdvözlet:Morvay László

veroka képe

Szivesen elbeszélgetek veled, ez érdekes téma de vitatkozni nem vagyok hajlandó. Az évszámok pedig nagyon is fontosak, hogy az időrendet ne keverjük össze, amik aztán téves következtetésekhez vezetnek.

 

Maradjunk abban, hogy Gagarin járt az űrben. Hogy mégsem, az városi legenda mint ahogy az is, hogy eltették láb alól. De ilyen legendák ugyanígy felröppentek a holdraszállással kapcsolatban is, ez sajnos az emberi lét velejárója.

 

Az oroszok azért tudtak előnyre szert tenni, mert náluk dolgozott két zseniális tudós, név szerint Konsztantyin Ciolkovszkij és Szergej Koroljov. Az nem igaz, hogy lágerben dolgoztak, bár egy titkos bázison. Pont ugyanúgy mint az amerikai társaik, de említhetem akár a Los Alamos-i nukleáris 'kutatóközpontot' is, ahol Szilárd Leó, Teller Ede, Wigner Jenő, Enrico Fermi és Niels Bohr dolgoztak - csupa amerikai, igaz ? Nos, Ciolkovszkij volt az, akinek egyenletei megalapozták az egyetemes rakétatudományt, és az ő műveit alapul véve fejlesztette ki a V2 rakétát Wernher von Braun. A háború után von Braun az amerikaiaknak adta meg magát (kb. 50 láda tervrajzzal, szinte teljes tervezőgárdájával és 100 rakétával egyetemben), így lett az amerikai űrprogram hőse egy német tudós.

Persze zsákmányolt V2 az oroszoknak is jutott. Koroljov volt, aki ezt az orosz oldalon továbbfejlesztve megépítette a Szemjorka (R-7) rakétát. Ez a rakéta juttatta az űrbe a Szputnyikot 1957-ben.

Közben von Braunt és csapatát az USA-ba költöztették és 1950-től az amerikai ICBM rakétákat fejlesztette (Redstone), tartva az orosz ballisztikus rakétáktól. Így indult az űrverseny - de nem lágerben.

 

Az is igaz, hogy a számítástechnika fejlődése hozzátartozik az űrkutatás fejlődéséhez, de nem ebből vezethető le. Mechanikus számítógépek már léteztek a 19. század végén (Hollerith, 1890), elektronikus számítógépek pedig 1937-től (Atanasoff-Berry Computer). Az űrkutatásban játszott szerepük a te vélekedéseddel ellentétben fordított irányból hatott.

1953-ban a Szovjetunió megalkotta a BESZM-1 számítógépet. Ezt és utódját, a továbbfejlesztett BESZM-2 -t (1956) természetesen felhasználták a Szputnyik fellövéséhez szükséges számításokhoz. Ekkoriban a világ leggyorsabb számítógépei voltak, kb. 5000 elektroncsövet tartalmaztak. Ezek a gépek is hozzájárultak az oroszok akkori fölényéhez, pl. 2 napba telt, mire a Szputnyik pályáját sikerült kiszámolni az Illinoisi Egyetemen. Erre a sokkra válaszolva alapították az USA-ban az ARPA, később DARPA ügynökséget, aminek a feladata volt kifejleszteni egy atomtámadás esetén is működőképes kommunikációs hálózatot, ez lett az ARPANET (1973-ban). Az ESZR nem tudom hogy jön ide...

 

A Mir űrállomás létrejötte gyakorlatilag Koroljov halálának köszönhető. Koroljov halála (1966) után a Szoljuz rakéták fejlesztése visszaesett, emiatt az oroszok elvesztették a Holdra szállásért folytatott versenyt. A korra jellemző módon persze letagadták, hogy valóban céljuk lett volna a Holdra embert juttatni. Állításuk szerint automatákkal akarták a Holdat kutatni, és a szovjet emberes űrprogram célja állandóan lakott űrállomások létesítése. Ezért épültek a Szaljut űrállomások, amik tapasztalatait aztán a Mirnél felhasználtak. A NASA pedig a holdprogram sikere után nem tudott mihez kezdeni a megmaradt rakétákkal, ezért egy Saturn-5 fokozatból megépítették a Skylabot, ami (többek között az addigi korlátlan költségvetés megvonása miatt) csúfos kudarccal végződött, csak 3 alkalommal járt rajta ember, mindössze 171 napot töltve el rajta. Ezután a NASA már az űrrepülőgép tervezésével foglalatoskodott, a szovjetek pedig a hosszú távú emberi jelenlétre koncentráltak. Propagandában itt sem volt hiány, hiszen az amerikai oldalon meg kellett magyarázni, hogy az USA miért nem repül az űrben, mikor az oroszok állandó személyzetű űrállomásokon kutatnak (a Szaljut állomásokon kb. 1650 napig laktak, a Mir-en pedig 12 és fél évig, ebből 3644 napig folyamatosan). Az űrrepülőket ezért is várta nagyon az USA lakossága, ezért volt 1981-ben hatalmas esemény az első küldetés (az USA visszatérése az űrbe), és volt nagyon fájó pont a Challenger 1986-os katasztrófája (mert kiderült, hogy az orosz technika mégiscsak megbízhatóbb). Szerencsére ma inkább az űr békés kutatásán van a hangsúly az ISS megépítésével és közös üzemeltetésével.

 

-- Morvay úr, köszönöm az elismerésedet, de érdemtelenül kaptam. Nekem az elektronika és a számítástechnika a szakmám, kötelességem 'nagyon' érteni hozzá.

 

 

rákos zsolt képe

ahimotu Minden elismerésem a tiéd!

Az Atesztől tudom, hogy te mérnök ember vagy, így érthető a hozzáértésed!

Sajnos én megmaradtam műszerésznek a mai napig is .

Most itt nem tudok per pill  köröket futni, mivel már említettem miért.

Pár dolgot írok le most : 1: Gagarinnal kapcsolatban : én úgy tudom abban az időben- amit megadtak az oroszok -nem járt űrhajó az űrben!

2:Az Oroszok, hogy elérjék a holdat megalkották a világ legnyagyobb hordozó rakétáját ! ami a mai napig is megvan? és valahol rozsdásodik! Lehet ebből lenne persze modernizálva/továbbfejlesztve a tervezett Mars rakéta alapja ?

Az ESZR ről ( a szocialista tábor egységes sztg.-es  rendszere volt)nem tudok bővebben  írni most, mivel elég nagy terjedelmű anyag, de ezt nyílván te is tudod !:itt elég annyi most ,hogy a ruszkik (én úgy tudom )nem fejlesztettek túl sokat mivel a kémtevékenységük során inkább lekémkedték a nyugati terveket.

Amikor meg valami az érdekszférájukba ütközött akkor (Pl:a MEV leégése)akkor "beavatkoztak"!

 

 

Egy érdekes mikróelektronikai- számítástechnikai adalék ill.dolog: a híres HÓD könyvsorozatban is van 1 könyv(Hód és a ZX-7) amiben Magyarországon 1 kisszövetkezet megalkot valami számitógépes Chip csodát ami ellopásáért harc- gyilkosság stb zajlik .

 

Annak idején én a Hiradástechnika Szövetkezetben dolgoztam és ott volt 1 szinkron generátor 40 lábú IC( a FF kamerákban->(a BKV nál METRÓ  láthatta mindenki annó ) és más eszközökben  volt benne)  amit- én úgy tudom-az USA-ban gyártattak le!A 80-as években!

A 80 as évek meghatározó mikróprocesszora  a MOTOROLA 6800 volt!

Nézd én elhiszek mindent :hogy a ruszkik marha jók voltak ebben- abban és kémkedésben is!!!!!,

,de a HP-t és a Tektronix-ot nem hiszem, hogy túlszárnyalták !

PL: a HP 3476 A/B digitál multimérőjét

és a Tektronix 214 -es tárolós 2 sugaras szkópját megmutatod orszban

nem koppintott kiv.ben akkor kezdek hinni !

(Az oroszok katonai elektronikai tevékenységét  nem ismerem,meglehet   abban jobbak voltak, mivel okos emberek és sokat adtak ők is a világnak!)

Már írtam régebben : ezek a cégek juttaták fel az USA-t a holdra!

Az USA korabeli védelmi rendszerét itt meg lehet nézni, bal oldalon a  Computer rovatban lejebb :http://williamson-labs.com/

 

 

veroka képe

Szia Zsolt,

 

Az igaz, hogy az akkori idők legnagyobb SZOVJET rakétáját alkották meg, de ezek alig jutottak közelebb az űrhöz, mint akár te vagy én. A Saturn-5 nagyobb volt nála - és minden szempontból jobb. És mindmáig a világ legnagyobb rakétája, bár az orosz Enyergija már erősebb nála.

Az első N-1 rakéta 12 km, a második kb 10 m magasan robbant fel - és ezzel létrehozták minden idők legnagyobb rakétakatasztófáját. Ennek egyébként legalább megvolt az a 'haszna', hogy elpusztította Koroljov utódját, Misin tábornokot, aki dilettáns módon osztotta ki a feladatokat, közvetlenül beavatkozva a tervezésbe és okozva a holdprogram kudarcát. A harmadik alig 1 km magasra jutott mielőtt szétesett, a negyedik 40 km magasan változott át a szokásos tűzgömbbé. A megmaradt két rakétát ezek után szétszedték, azaz egy sem rozsdásodik már sehol.

A másik szovjet rakéta a Proton lett volna, de Misin az N-1 tervezését erőltette. Ironikus módon a Proton jelenleg is használatban van, és a világ második legtöbb terhet szállítani képes rakétája.

 

Ami a Mars rakétát illeti, ez az Enyergija rakéta lenne. Ez vitte fel az orosz űrrepülőgépet (a Buran-t) az űrbe. Az orosz űrrepülő fejlettebb volt mint az amerikai, és bár formájuk nagyon hasonló, valójában teljesen különbözőek. Az amerikai űrrepülőknek saját hajtóműveik vannak, az orosznak nincs, csak rakétára kötözve lehetett indítani. Elllenben alkalmas volt teljesen automata üzemmódban működni és leszállni, amire az amerikai társa nem volt képes. A Burant alapból felszerelték dokkolórendszerrel is, amit az amerikai siklók csak később kaptak meg.

Amit viszont az elejétől megkaptak, az a pénz. A Buran program az első tesztrepüléssel el is használta a rendelkezésre álló keretet. Az egyetlen elkészült űrrepülőgépet betették egy hangárba, ami aztán 2002-ben a karbantartás elmaradása miatt ráomlott és megsemmisítette. Még két sikló volt épülőben (kb. 90% és 30% -ig vannak készen) ezeket most tervezik befejezni - ha ismét lesz rá pénz.

 

rákos zsolt képe

ahimotu

Régebben a tv-ben voltak jó sorozatok- így felvehettem az űrkutatás kerszttűzben és más:KGB akták- Y akták- űrkémkedés stb sorozatokat csak azok  (nem túl jó: bankos 24h -s Time Laps-os használt kazetták) lenn vannak a pincében 1 dobozaban!Ahogy itt irogatunk egymásnak jutott eszembe!A Burant úgy mutatták be a sorozatban, hogy úgy lőtték fel-felső párt utasításra-, hogy közben maga alatt összeégette a kilövő állását!

Gratula az akkori vezénylő tábornoknak !!!

Az USA űrsiklót -a kisérletek  elején -mintha valami nagy repülőgépről inditották volna erre emlékszem még a régi képekről .

A Buran-t 2 db Diesel mozdony húzta az űrsikló 2 oldalán a felállítási helyére.

Azt nem tudom, hogy a Buran mennyire koppintott utánzata volt az USA űrsiklóknak! Aszem, hogy az oroszok a híres  francia repülőgépet koppintották le- legalább is én úgy tudom .Ez látható az egyik 78- as? Alan Delon-os Airport sorozatban .

Az akkori orosz számítástechnikáról sem tudok semmit sem, így azt sem mi lehetett benne a Buran-ban ?

Sajnos túl sok relikviám nincs, de azért beszerztem pár dolgot az elmúlt évek alatt:

Van 4 db CCCP-s 24V-os 2A -es  helikopterbe való  kapcsolóm(ami állítható autómata is egyben! ) 2 nek foszforeszkál a vége,hogy sötétben látható legyen! Börgöndön voltam katona .

A Watkins Johnson céget imered-e ?Kemény USA-s katonai rádiótechnikai cég!Van tőlük cirkulátorom ha érdekel ( a HIKI oldalán megvan kb: hogyan működik!).

Ezeket ha érdekel elcserélhetjük esetleg valamire, nekem most nem kellenek!

 

Üdv!

veroka képe

A Buran ugyanúgy indult, mint az összes többi rakéta. Erről az indítóállásról inditják a mai Enyergija rakétákat is, egy ilyen vitte fel az ISS-re az orosz Zvezda modult, ami az egyik legnagyobb. Pont ugyanannyira égették össze maguk alatt a kilövőállást mint a többiek.

 

Azok a repülők amikre te gondolsz, az a Concorde és szovjet párja, a Tu-144. Bár hasonlóak, mégis teljesen más gépek. Az egész aerodinamikai tervezésük más, szakemberek szerint a Concorde jobb volt a rendszereit és hajtóműveket tekintve, de aerodinamikában (kezelhetőségben) és sebességben a Tupoljevé a pálma. Véleményem szerint amikor a kémek megtudták, hogy a brit-francia szuperszonikus gép épül, akkor villámsebesen terveztek egy keleti szuperszonikusat is. És sikerült elsőnek felszállni vele, ilyen szempontból a Tu-144 már egészen biztosan megelőzte a Concorde-t. De azt érdemes megfontolni, hogy azonos problémára a helyes megoldás ugyanaz lesz.

 

A Buran is ilyen. Ha összehasonlítod a két űrrepülőt, akkor látni fogod az eltéréseket az alakjukban, de mivel a légkör ugyanaz, a sebességek ugyanazok, a célszerű forma is ugyanolyan lesz. Hogy az automatizált rendszerekkel hogy álltak, azt nem tudom - valószínűleg már nem is fogjuk megtudni. Ami tény, hogy a Buran automata módon, emberek nélkül szállt le.

Az USA siklót csak a siklási és aerodinamikai próbák alatt indították egy B-747 tetejéről. Két ilyen gép volt, ezeket használták később arra, hogy Kaliforniából (az Edwards támaszpontról) visszaszállítsák a siklókat Floridába. Az oroszok pont így szállították a sajátjukat, csak ott a gép az AN-225 Mrija volt.

Szép napot ! Igen a TU 144 szállt fel először , de ő szállt ki a szuperszónikus repülés versenyéből is elsőnek ... Én még emlékszem úttőrő koromból , ünneplőbe öltözve fogadtuk Ferihegyi repülőtéren a leszállást ...

De ez semmi lehetett ahoz , mikor a párizsi aszfalton landolt az AN 225 ,

vállain a Burannal ( Hóvihar ) , mindez 1989 . Le Bourget ... Sokáig félig szétszedve , hajtóműveitől megfosztva állt az " Ukrán sztyeppén " ... Mostanában ha jól tudom egy szállítmányozó , vegyes válalat üzemelteti ,

ők szállították a 380 - as szárnyait is , reaktorokat , mozdonyokat .... leo

 

 

veroka képe

Így igaz. A Tu-144-est nagyon gazdaságtalan volt üzemeltetni (a Concorde-ot is, de 'nyugaton' sokkal többen megengedhették, hogy kifizessék a méregdrága jegyeket) a kerozinfaló hajtóművek miatt. Ezért le is állították a járatokat 1978-ban. Ezután a megmaradt gépeket gyors teherszállításra használták, illetve a Buran program pilótáit képezték ki rajtuk.

Ironikus módon a NASA is használt egyet a megmaradt gépekből 1996-97 között, a második generációs szuperszonikus utasgép programhoz (HSCT). Ezt a programot később leállították.

 

Az AN-225 azóta valóban nehéz és nagy kiterjedésű terheket fuvaroz a világ minden tájára, és akkora siker, hogy az Antonov újabb gép építését tervezi. Az Airbus szárnyait hajón szállítják egyébként.

rákos zsolt képe

ahimotu Szia Veroka!

Azért ennek megpróbálok utána nézni !

A TU 144- est láttam a TV-n (hogy hol ?arra nem emlékszem már)annak idején és elég érdekes volt, mert az amcsiknak nagyon kellett valamiért  és pont az mutatták, hogy az orosz szakik a polótafülkei veztetékek beazonosításánál -bekötésénél épp szalonnáztak vagy ettek !

A TU 134 mögött meg elmentem gyalog a hajtóművek működése közben! - annak idején- amikor a Ferihegy 2B épűlt én ott voltam mint X-Y szakember .Szóval nagy élmény volt az a gép!,ha jól tudom bombázónak épűlt mivel a hátsó  szárnyak felett vannak a sugárhajtóművek ( 3db!)Nem alatta mint a mai gagyi gépeken !Korfura még ezzel a géptípussal  utaztunk el .

teslaeltos képe

Zsolt!

 

Marhaságokat meg ne írogass!!!!

A hajtóműből kilépő gázelegy hőmérséklete se 20 fokos! Mem véletlen hogy titán ötvözeteket és kerámia alapú alkatrészeket használnak a hajtóművekben. A Tu-134-nek kettő hajtóműve van 2db Solovjev D-30-as 10000 Kp tolóerővel.

A Tu-154-nek van 3 hajtóműve. A tipusa Kuznyecov NK-8

 

A katonai verzió Tu-134UBL és egy kép http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?114025-TU-134-BOMBER-Version

rákos zsolt képe

ahimotu Igen  bocs az említett gép a TU 154-es csak már elfelejtettem a számát !

Ne sértegess megkérlek : ha azt írtam mögötte mentem el akkor az úgy is volt !!!!!!! Mivel  fentebb nem írtam mennyivel, ezért ne saccolgass !

Nyílván el volt kerítve a TU  gép így biztosan megfelelő távolságot tarthattak az elkerítők, de akkor is élmény volt az az erős hajtómű hang !

Megj: Anyám testvére a Dénes a II vh.ban zuhant le a haza szolgálatában mint felderitő Ukrajna felett és 20 évig várták itthon vissza!!!