Óbuda négy-öt évtizeddel ezelőtt és most
A következő képsorozatnak itt található a kibővített (és folyamatosan bővülő) változata.
A régi Óbuda bontásának, szanálásának, rekonstrukciójának részletes leírása ITT TALÁLHATÓ.
A már eltűnt óbudai utcák, terek felidézése és elhelyezkedése a mai térképeken ITT TALÁLHATÓ
A Bécsi út - Vörösvári út találkozásától kifelé nézve a Bécsi úton. A régi képen még az innen az Óbudai temetőhöz közlekedő hajdani troli felsővezetéke.
A Bécsi út - Vörösvári út találkozásától befelé tekintve a Vörösvári úton. A régi képen baloldalt még látszódik az óbudai remíz tűzfala. Már lebontva.
A Vörösvári út vége (mielőtt elér a Bécsi úthoz), jelenleg az 1-es villamos végállomása. A régi képen, a 11-es villamos mögött a hajdani Szőnyeggyár.
Beljebb kerülve a Vörösvári úton. A régi képen még állnak a régi földszintes házak (egynek a sarka a bal oldalon), de már épülnek a panelek. Az új képen bejelölve a régi ház kontúrja, ami mutatja, hogy a Vörösvári utat kétszeresre bővítették.
A Hévízi útról a Vörösvári út felé nézve. A régi képen szemben nyílik az Ágoston utca, amely átment a Bécsi úthoz, és a rajta vezető ipari vágány összekötötte a téglagyárat a Filatorigát állomással. Az Ágoston úton a téglagyári munkások szinte barakkszerű lakótelepe, a "cegaj".
Távolabb téglagyári kémény és a budai hegyek panorámája. Most panel, panel, panel.
Hajdan a Vörösvári út és a Solymár utca sarka. Az igazi földszintes Óbuda. A sarkon gázlámpa és feszület. Az új képen betördelve korábbi helyére a feszület (a jelenlegi út közepére esik). A látható panel az ország leghosszabb épületének, a Szőlő utcainak a "vége" .
A Vörösvári út páros oldala, a Flórián tér felé haladva. Az új képen bejelölve a régi házak kontúrjai. Amelyek most már nem takarják a mögöttük időközben felépült Rendelőintézetet.
A Flórián tér, balra nyílik a Vörösvári út. A sarkon gyönyörűséges épület , földszintjén már akkor is évtizedek óta nagy élelmiszerbolt. Már lebontva, ami tán jó is, hiszen nagyon rondán takarná a felépült felüljáró.
Az Árpád hídról (Szentlélek téri megálló) Óbuda felé nézve. A régi képen a hegyoldalban a téglagyár bányagödre, és alig néhány ház. A hídon a 84-es busz és 33-as villamos járt.
A két képet kb. öt év választja el. Közben (1937 és 1941 között) a régi Óbuda ún. Királydombján álló házikókat (első kép) elbontották, megkezdődött a rómaikori amfiteátrum feltárása és részbeni rekonstrukciója, valamint az Árpád gimnázium felépítése (ezek látszódnak a második képen).
A két kép kissé eltérő távlatból készült, de azonosításra jó a Nagyszombat utcai "városi házak" (épült 1927-ben) bal felső részen látható tömbje.
- leguan blogja
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
Akkor és Most
1930-1939
Találat: 2
1960-1969
1940-1949
1915
Akkor és Most
1936
Az Árpád hidon a 84-es busz járt.
A blog amennyire jó, annyira szivfájditó is.
Persze a haladással, a forgalom növekedéssel számolni kell.
- Csak talán nem egészen igy.
A régi óbudai házak bizony nedvesek, penészesek voltak. Viszont előttük a járda tiszta, naponta söpört. Ma a panelek között a szél viszi arrébb a szemetet. ------- Ami nagy hiba: egyrészt a hegyoldalak egyre sűrűbb beépítésének engedélyezése, másrészt a tízemeletes panelek tömege. Korábban, 1958-64 között épült fel a Zápor u. környékén az ún. óbudai kísérleti lakótelep, ahol kipróbálták a tömeges lakásépítés alternatíváit. Azok sokkal emberibb építmények.
Jó lett a blog, Akkor és most :)
Az Árpád hídnál azért a sarokházért közértel nagyon kár :(
Bizony kár. Szép szecessziós-eklektikus épület volt. Közelebbről látni ezen a képen.
A Flórián téri sarokház felső emeleténn fodrász ület volt:_) Ott dolgozott édesanyám anno!:-) Félelmetes kép. Jó volt látni :-)
De van egy sziv fájdalmam: A régi Aqvincumi hév megálló domináns váróját sehol nem találom a neten:-(
A Régi hév megálló még a múzeummal szemben volt.
Mormi
Szia nekem van róla egy fotóm, de az indexen az elveszett vágányok topicban van a környékről sok jó fotó.
Üdv mindenkinek! Esetleg nincs valakinek fotója a régi hévről illetve a RUB felüljárórol? A netet már kimazsoláztam. Anno anyámék a Meggyfa u 8-ban laktak amit lebontottak a Szentendrei út szélesítésekor. Pont a ház elött kezdődött a felüljáró és a hév is ott ment alatta. Van egy pár kép a neten,de egyik sem abból a szögből,ahol a házuk látszódna.
szóval, az Árpi-n járt még az 55 és a gyors 55 -akkoriban még 155-, késöbb már piros 55-ös is és ha jól babulok a képre,akkor az a kissé leroskadt IK 180-as is épp 55-ös felségjelzéssel ácsingózik a 70-es évek elejéhez képest brutál dugóban. egyébként, már akkoriban átlépte a személykocsik száma az országban a "bűvös" 1 milliót! hol van az a szám a mai több, mint 3 millióhoz képest... Ami még szembetűnő, hogy Óbudának mind az útjai (ld. Vörösvári), mind a földszintes házai rettenetes állapotban voltak, pedig a képek valamikor '70-'72 környékén készülhettek. Dehát, ez volt a módi a kádár-érában; jól lerohasztani a "vacak, régi" ánti épületeket, dolgokat, hogy legyen erős indok a megsemmisítésükre...
Sok érdekes kép jött össze az obuda.hu weblapon is, érdemes csemegézni.
Szeretem a régi képeket nézegetni. Ezek is jól össze lettek párosítva. Egy időben sokat jártam Óbudára. Dolgozni is és egyéb...
üdv.: oldtimer