Coca-Cola


Forrás: 
Saját
Coca-Cola

kártyanaptár

A Coca-Cola története Magyarországon.

(Forrás: Coca-Cola weboldala)

1967 A Coca-Cola-t a BNV-n mutatták be a hazai nagyközönségnek. A cég természetesen kóstolót is rendezett a kiállításon. Az érdeklődés akkora volt az "amerikai fiatalok életérzését" idéző ital iránt, hogy rendőröknek kellett a standot a rohamtól megvédeni. A kíváncsiskodók különféle trükköket találtak ki - beteg családtagjukra vagy terhes feleségükre hivatkoztak - hogy minél több Coca-Cola-hoz juthassanak hozzá...

1968 Az akkor már közel egy évszázados múltra visszatekintő The Coca-Cola Company egy év múlva jelent meg "hivatalosan" is Magyarországon. Az első palack Coca-Cola 1968. június 17-én hagyta el a Magyar Likőripari Vállalat kőbányai likőrgyárának palackozó gépét. A Coca-Cola volt az első, a háború után Magyarországon előállított amerikai termék. Ezt megelőzően csupán kétféle szénsavas üdítő volt kapható a hazai üzletekben, a Bambi valamint az Utas. Akkoriban Coca-Cola-t csak a legdrágább szállodákba és exkluzív vendéglátóhelyekre szállíthattak.
A Coca-Cola megjelenésével új iparág született Magyarországon - megkezdődött a szénsavas üdítőitalok gyártása. Ez egyidejűleg új, modern technológiák bevezetését és hazai meghonosítását is jelentette a palackozás és általában a csomagolóanyagok előállításának területén. A Coca-Cola szakembereinek segítségével sikerült az orosházi üveggyárban egy új típusú - a The Coca-Cola Company szabványainak is megfelelő - üvegpalack gyártási technológiáját bevezetni.

1970 A 70-es évek elején, a Szeszipari Vállalatok Trösztjének megalakulása után valamennyi hazai szeszipari vállalat megkapta a Coca-Cola palackozásának jogát (Szabadegyháza, Győr, Kisvárda, Miskolc). Annak érdekében, hogy egyre több koncentrátumot hozhasson be az országba, a The Coca-Cola Company az 1980-as évek közepén palackozói szerződést kötött a Békéscsabai Üdítőitalgyártó Vállalattal is.
A Coca-Cola-t kétféle kiszerelésben palackozták, 0,2 l-es és 1 l-es üvegekben. Ezenkívül elindult a vendéglátó-ipari egységekben történő - úgynevezett post-mix értékesítés - is.

 

1968 és 1991 januárja között a koncentrátum behozatala államilag szigorúan ellenőrzött importtevékenység volt. Kizárólag központi elosztásban, az "adresszációs ügyletek" keretében volt rá lehetőség. A The Coca-Cola Company-t arra kötelezték, hogy a Magyarországra szállított koncentrátum értékének 130-150 százalékáért magyar, ún. "puha" termékeket vásároljon, például fürdőkádat, Coca-Cola üvegpalackot, bort, gumimatracot.

 

A Coca-Cola vezetőinek minden évben nehéz feladatot jelentett megtalálni azokat a magyar termékeket, amelyeket később sikerrel tudtak exportálni külföldre. Segítségükkel jutott el például a magyar bor az Amerikai Egyesült Államokba és Angliába, és ők dolgozták ki a Hungarovin számára a termékek értékesítéséhez szükséges marketingstratégiát is.

 

1988 A magyarországi termékkínálat tovább bővült, elkezdődött a máig legnépszerűbb gyümölcsízű üdítő, a Fanta narancs magyarországi gyártása is, Szabadegyházán.

 

A jogszabályok ettől kezdve nagymértékben megkönnyítették az üdítőital alapanyag behozatalát, amely főleg a The Coca-Cola Company ausztráliai központú palackozó partnere, a Coca-Cola Amatil közbenjárásának köszönhető. Ez tette lehetővé, hogy 1991 májusában a Coca-Cola Amatil vegyes vállalatot hozzon létre a budapesti Likőripari Vállalattal. Ugyanebben az évben jelent meg Magyarországon a Sprite is.

A Coca-Cola magyarországi szervezete 1991-ben kezdte meg beruházását az országban, és 1992-re már Magyarország vezető üdítőital-gyártója lett. A Coca-Cola magyarországi beruházásának értéke mára eléri a 100 milliárd forintot, mellyel az élelmiszeripar legnagyobb zöldmezős beruházása lett az országban. Egy palackozó gyárat (Dunaharaszti), egy ásványvíz palackozót (Zalaszentgrót) és 10 disztribúciós központot üzemeltet, melyen keresztül az egész országot ellátja termékeivel.
A terjesztés 1991-től lett országos. 2000-re már saját (teher)gépkocsiparkkal és több száz fős kereskedelmi képviselőrendszerrel rendelkezett a cég. Mindez rendkívül fontos a Coca-Cola Magyarország számára, hiszen minden kereskedelmi partnerünkkel közvetlen kapcsolatban állnak - ez Magyarországon mintegy 50000 kereskedelmi egységet jelent.

 

1996 Magyarországon is megjelenik a meggyízű Cherry Coke.