Csemege


Forrás: 
Saját - M. K újság
Csemege
Kiss Béla lászló képe

Micsoda atmoszférája volt ezeknek a boltoknak akkoriban! Én ekkor voltam kisiskolás; emlékszem, mindig megszagolgattam a fűszeres zacskókat, és nyomogattam a pudingporos batyukat...hja, gyakoroltam..:O)Szerettem boltba járni. Szerettük, mert a miénk volt, nem a finánctőkéseké...Történelem!!Ezt is elb@sztuk..

Nem csak az atmoszférájuk hanem a szaguk is teljesen más volt mint a mostaniaknak. Néha egy két kis maszek közértben vélem felfedezni a jellegzetes magyar közértszagot, ami teljesen más volt mind mondjuk a csehszlovák vagy bulgáriai.Ugyanez vonatkozik a Háztartási Boltra meg az éttermekre is is pld.

Kiss Béla lászló képe

A "szocializmus illata" Sokan visszasírják, joggal, pedig szemfényvesztés volt. Ami meg ma megy: "kész átverés show". A sz@rba tűzött koktélernyő esete...

Szépen vagyunk. A multunk szemfényvesztés, jelenünk kész átverés, mi lesz akkor holnap?:)

Erre sajnos én nem emlékszem. Vajon mitől lehetett az a kellemes Közért illat? Hiszen a termékek ma is, és akkor is be voltak csomagolva. Nem a kávédarálókon frissen darált kávé illata okozta azt az filinget, amiről beszéltek?

Nem tudom. Egyszerüen más volt az illat. Ahogy irtam kisebb főleg vidéki közértekben még fellelhető. De amikor hazajöttünk valahonnan külföldről, az első közértnél megállva mondtam, érzem a szagon, hogy haza érkeztünk. Nem tudom mi okozta, a kaja nagyjából ugyan az azóta is. A darált kávé talán benne volt, de inkább olyan friss kenyér szagra emlékeztetett a dolog. A magyar éttermeknek is volt egy nagyon jellegzetes speciális szaga, mára teljesen kiveszett,kb a pörkölt és a halászlé vegyitésére hasonlitott, ez magyarázható azzal, fenti két étek mindenhol kapható volt, ma meg szinte sehol.

Kiss Béla lászló képe

Ahogyan kiveszett a mai emberek többségéből az empátia, a szociális érzékenység, a feleősségtudat,a hazaszeretet...Nézzük meg a képet: jellemzően meleg színek. Nem véletlenül voltak pl a Mirköz hűtőpultok (is) formatervezési nívódíjasak. Otthonosságot, emberiességet sugalltak, pedig csak fémtárgyak voltak. Nincsenek véletlenek. Pl a kirakatrendezési kultúra is zérus ma már.

melica képe

Pedig gazdag üzletlánc-tulajdonosok milyen sok pénzt áldoznak arra, hogy vevőbaráttá tegyék hipermarketeket! Gondoljunk csak a bevásárlókocsikra: azért olyan hatalmasak, hogy minnél többet pakoljunk bele, mondván:"még fér bele, intézzük el egy füst alatt a nagy bevásárlást"! Ezekben a hangulatos kis közértekben nem volt nagy bevásárlókosár, mégis megvették a szüleink amire szükség volt, és mi, gyerekek mindíg kaptunk csokit, krumpliszirmot vagy amit megkívántunk.

Szerintem az illaton kívül ez is hozzájárult a bolt "fílingjéhez": hogy nem akartak ránktukmálni semmit, pedig akkor is voltak reklámok, de nem azért, hogy rádumáljon a termékre hanem azért, hogy bemutassa az új terméket, hogy megismerjék az emberek.

Én legalábbis így éltem és élem ezt meg..

A múlt héten vettem egy  "egyszer volt egy Csemege" című könyvet egy CBA-ban (nagy CBA, ahol könyvek is vannak). Rengeteg kép, nagyon érdekes történetekkel. Nekem nagyon tetszik!