Trabant műszerfal


Trabant műszerfal

1984-es Trabi belülről.

lexipadre képe

Ahogy elnézem ez egy utolsó 6v os széria ./Nincs fogyasztás mérő az km óra mellet/.Nekünk 1984 11 havi volt és az 12v os,halogénlámpás,és erősitett féltengelyes ,valamint Jikov rendszerű"takarékos"porlasztoval szerelték.Üzemanyag szintmérő a 2 üteműbe sose volt gyárilag.

Gyárilag volt mindegyikhez.Egy fekete beskálázott mérőpálca.A tank mellett lehetett tartani.

Üzemanyag szintmérő van benne, gyárilag is!
1988-as Universalom van, igaz exportra szánt de luxe de van neki.
Krómkeretes órák, és köztük ott figyel a Kraftstoff feliratos is!
Különlegessége még az elektromos szellőztetés, fényszóró és fékellenőrző berendezés, illetve az indexlámpák működését visszajelző kombinált relé.
Ezek a gyújtás bekapcsolása után villannak meg,vagy csipognak egyet.
Fura dolgok vannak benne, de a német útmutatóban szó van róluk.
A pót féklámpát nem is említettem, ami megegyezik a hátsó ködfénylámpával, csupán ez a kalaptartón van, középen egy kis állványra erősítve.

1986osom van, átfolyásmérős,(de előző tulaj vagy kik kiszedhették belőle a jeladóját meg azokat a csőrészeket...a műszer megmaradt,de ugye nem mért)...2002-2004ig volt az enyém,megsirattam amikor eladtam...voltak vele ifjú kalandjaim...elektronikus gyújtású /"tirisztoros", Hall-jeladós forgórészű...és én úgy tudtam,hogy a takarékosabb karburátort 1987től (!) tették bele szériában,és ahhoz még magasabb kinti hőfokon is kellett szivatózni...nem is tudom hány fok alatt...15?20?

Vége felé még el is neveztük..Klementina...Csicsolina...ilyen nevekre...előző női tulajdonosok azt hiszem EPERnek nevezték a rendszám hasonlóság miatt...hívtam sokszor KÉK VILLÁMnak is ;-) ISmeriek azt a helikopteres filmet...?

"Biztos jó munkásember" Balage78 Szfvárról Vénülő RETROgyűjtő

Én láttam "közelről" egy KÉTÜTEMŰ trabit, amiben VOLT üa.szintmérő.Ennek rendszáma:GA-50-xx.volt.(Természetesen elektrónikusra gondolok,nem a ma.mérőpálcára)
Erzsébet.

lexipadre képe

Mondjuk azért érdekes hogy 1959-1991ig amig gyártották/a fenti kivételt eltekintve/nem voltak képesek egy 1000ft os műszert beleépíteni.Bezzeg az értéktelen átfolyás mérőt 1984töl széria volt.Érdekes Honecker koncepcíó volt.

Igazad van az üzemanyag szintmérővel kapcsolatban, félig. Ugyanis a Trabant de Luxe-ban és néhány utolsó sima 601-ben volt üzemanyag-sznitjelző-készülék, igaz a Merkúr Vállalat ilyeneket soha nem importált Magyarországra.

Nincs félig igazság.Vagy igaz,vagy nem.Azért irtam rendszámot(igaz csak egy részét)hogy idő szerint be lehessen határolni az évjáratot.Ezt az autót Győrből,a Merkúr telepéről hoztuk.Ez sima limuzin volt,nem pedig delux.
Erzsébet.

Azt le kellene fixálni:A szint jelző szerintem nem azonos az átfolyást jelző műszerrel.Ha a szintjelzőt kifogásoljuk,akkor az igaz hogy a kb. 1000.Ft-os átfolyástjelző helyett praktikusabb lett volna egy szintjelző,ami a tankban lévő üzemanyag mennyiségét mutatja.Ezzel így már egyetértek,mivel a GA-s trabiba is csak átfolyásmérő volt.

lexipadre képe

Hát épp azt irtam,hogy mi a rossebnek rakta bele a Honecker a fogyasztás mérőt.Nekem egy 1984 novemberi volt GCs rendszámmal.Szép és ritka sárga szinben."Aránylag"takarékos is volt.8 évesen rohadtak a tornyok.Érdekességként nekem a Hycomat verzió volt.A műszerfal még a régiből maradt és nem volt kormányzár!!!gyárilag.

Oké.Mindenben egyetértünk.Engem csak az zavart,hogy hol a szintmérőt,hol pedig az átfolyásmérőt hiányolják.De így már tiszta.
Erzsébet.

Most már csak arra volnék kiváncsi,hogy az átfolyásmérő milyen információt közvetített a vezető számára.Mert a nagyobb autókba lévő műszerek között eligazodom,de ezen csak a színes égők villogását láttam,de hogy mikor,melyik és miért villogott,azt nem tudtam eldönteni.Tényleg csak bosszúból építették be?
Erzsébet.

lexipadre képe

Nem volt rossz gondolat az átfolyás mérő,csak lett volna fontossabb is.Elméletileg takarékosságra próbált rávenni az átfolyásmérő,olyan megoldással hogy ne nyomjok feleslegesen a gázt.Amig a zöld lámák világítottak addig"takarékos"volt.Ehez az kellet hogy ne pörgesse a dolgozó.De ha nem tette,akkor nem fogyasztott valóban  de NEM is ment a szekér.Mert egy 2 ütemüt bizony huzatni kellet hogy leadja a teljesítmányt.Ráadásul mivel keverék olajzású,igy ha nem volt pörgetve kevesebb olaj jutott kenésre és ez nem tett jót a csapágyaknak.Hát dióhéjban ennyi a motorokról.Véletlenül se gondolja kedves Erzsébet hogy kioktatásnak szántam eme rövid leirást.Csak tapasztalatból irtam.Üdvözlettel lexipadre

Üdv!

Hát igen ,csak azt nem értem hogy akkor mi a fenének van az átfolyásmérőben egy kis 3mm es led vagy égő,ami a karbantartási könyvben is szerepel. És arra hivatott hogy visszajelezze az üzemanyagszintet,ha tartalékra kell kapcsolni. De a tankba nem volt az érzékelő beszerelve,legalább is az enyémben nem. Most adtam el 90 es évjárat,kétütemű,combi,na most figyelj 36104 km gyárilag ,és teljessen gyári,de hycomatt volt,ezt visszaalakitottam rendes pedálosra.És a másik ha egy kétüteműt pörgetsz mint ahogy írtad,1es 2es 3as fokozatban tehát a motor ugymond terheletlen,hát a kétütemű főtengelye és főtengely csapágyai kifekszenek.Tehát egy kétüteműnek sokkal jobb ha nem húzatod alacsony fokozatban ,hanem aránylag csorsan felkapcsolsz negyedikbe , és ott kezd nyomni a gázt, ekkor kap annyi többlet olajat ,és benzint hogy nem bírja elégetni.Igaz a kipufogo ekkor tömödik a legjobban ,de a motor kímélődik .Ez a 4 üteműre nem vonatkozik,mert ott az alacsony sebeségnél de magas sebességfokozatban nyomott gáznál ,lemosódik az a nagyon csekély olajfilm ami a hengerfalán található.

lexipadre képe

Ez valóban igaz!De.Ha 1:50 essel jártál akkor csörgött és mivel olajban szegény volt,hosszú távon tönkretette a  csapágyakat,pláne a tűgörgőt.Ha meg 1:33 assal akkor füstölt és minden olajos volt.Szumma szummárum:sehogy nem volt jó:-))

Én csak ha későn pl szrtrádán "túlgyorsítottam"/nem túl fokozatosan,akkor lehetett hallani azt a KKKRREERRZZZSSSSS hangot pár pillanatig , a tűgörgős csapágyakét gondolom...és akkor megtanultam fokozatosabban...

meg az akkor még átépités/felújitás alatt/előtt alló,még nem fizetős M7esen (na melyik qrmány alatt lett az?8szűk év alatt)90nel üvöltettem  szegényt...akkor visszavezttem utána 80ra...az "anyósülésen"(vezető melletti jobb első ülés) ülő utas jobban hallotta a motorhangot,mert elrendezésileg pont őelőtte van a 2hengeres motor...

Szfvári Shell-nél meg MOL-nál még volt akkor KEVERÉK (most az egész országból kihalasztották,úgy kell keverni,mint a GO TRABI GO című filmben,ami az 1990es évek elején készült),azzal járattam,az tényleg lehet hogy vagy 1:40es de inkább 1:50es lehetett...de amikor télen lefagyaszttatták a 7. vagy 8.kútoszlopot (jobb szélső volt a Palotai úti Shell-nél),szinte nem is volt felette tető!ma gázra átalakították pár éve,persze hogy az van a főúthoz legközelebb...kb akkor vágattak ki vagy 3egészséges fát is arrafelé ok nélkül,Szfváron az önqrmányzat büntetlenül vágathat ki meg a vállalkozások is védett/egészséges fákat,van amikor pl a tűzoltókat utasitotta az önqrmányzat fakivágásra,mert 10milliós pozörautósok nem láttak pl ki egy klub mellé a fűbe való felállásnál a tilosból)na szóval,amikor télen jegesre hagyták lefagyni a szélső keverékes kútsozlopot,és lezárták azt a részt és fenyőfákat raktak oda árulni,akkor mérgemben vettem 91est vagy 92est de lehet hogy annyira mérgemben 95öst vettem,és ahhotz a zöld,motorházatő alá rejtett MOL AROL 2T keverékolajból tölöttem,kiszámolva hogy kb 1:33 és 1:30közti arány legyen...nos akkor...MEGTÁLTOSODOTT a kocsi!Biztos a jobb oktánszámtól meg a jobb kenéstől...de akkoriban jólértesültek pletykálták hogy a legtöbb olajforgalmazó cég imád belekeverni fáradtolajat a KEVERÉKüzemanyagokba!Sőt nem is biztos hogy 100%ban megfelelő volt az 1:40 vagy 1:50arányú keverés,ezek alapján én csodálkozom,hogy szegény kocsim egyáltalán eddig bírta...2004ben sajnos el kellett adnom,mert minden lejárt rajta,meg egy rossz tanácsot adó bontós miatt (megszakítós Trabant gyújtótrafóját eladta nekem nakkori naív hülyének,azóta művelődtem,azt mondta hogy jó a tirisztorosra is,közben gyári könyvek állitják,hogy NEM,mert a tirisztoroshoz nagyobb gyújhtótekrrcs kell), a kisebb gyújtótrafó leégette az elektronikát belül...nos az ki van öntve a fekete dobozon belül..vettem alkatrészt,jeladót,komplett gyújtáselektronikát..már csak egy másik GYÁRi vagy minőségi utángyártott gyújtótrafó kellett volna 1 vagy 2db....meg ugye akkor járt le a műszaki, a zöldkártya...meg a szerelési,javítási dij is tetemes lett volna,meg a forgalmit a műszaki/zöldk. után újrakiállittatni mert akkor úgy volt...min 70e FTomba belekerült volna összesen....úgyhogy akkor már a g**iqrmány hatásai érződtek,szegényedtünk le és sajnos mélyen áron alatt megalázó jelképes összegért túl kellett adnom rajta..elvileg a következő tulajdonos vagy a fia rallkizásra hazsnálta...valahol a határban...szegény nem tudom működhet -e még...idén lenne/lehet 24éves...kb 6.havi,nyáron...

Annak idején még apai nagyapámnak és nagybácsimnak is bemutattam,ha jól emlékszem ki is próbálták vezetni...akkor ők már túkl voltak 3Trabanton,a legutóbbi utolsószériás 2ütemű kombi eladását azóta lehet meg is bánták...

Trabant=ÚTITÁRS,kisérő,üstökös,szatellita

"Biztos jó munkásember" Balage78 Szfvárról Vénülő RETROgyűjtő

Nem azt írtam hogy bmv szintet üt a trabi. De mondd meg nekem, hogy melyik autóval mersz bele menni tengelyig sűlyedő friss szántásba (nem sárba). Én bármikor megtettem ,legfőképp ha 109 km- ert utaztam horgászat céljából, és a földútat  traktorral felvágták. Akik megpróbálták utánnam a trükköt ,fizettek a traktorosnak mint a katonatisz hogy kihúzgálja őket. Amúgy nekem a legutolsó évjáratú  kétüteműm volt((1990, még ma is karcmentes)) amihez eleve   50 -es keveréket kellet tankolni,de ólmozott benzint. Mivel ezt betiltották több olajjal oldotuk meg mi trabisok ezt a problémát, 40 és 33 közé kevertük a benzint. Probléma hogy 3 évente levettük a kipufogót kiégetük lánghegesző piszolyal, majd lefestetük ,és mehet vissza .Viszont nekem ha láttad volna a trabim hanyatt estél volna , totál gyári ,szinte újjjjj. Akkor elárulom hogy augusztusban eladtam 183 km-ről jött az új tulaj és 150.000 fizetett érte . Most ha megkérdezed hogy miért adtam el ,mert a mai forgalomban veszélyes vele közlekedni a sok barom, állat,(mert anyuka meg apuka vett nekik egy fostalicskát ) le akar az útról tolni mert nem tudom velük felvenni a tempót. De ezt is ki merem jelenteni  hogy neked soha az életben  nem volt jó trabantod, esetleg valamilyen széthajtott és felújjitott pokóvar.

Ráadásul az internet tele van ilyen tudálékos  okoskodokkal, akiknek szinte semmi érzékük és tudásuk  a kérdések megválaszolásához. De mondják a hülyeségeket nyaklóra. De ha nézted a tévét a napokban ,volt az m1 -en egy papírtrabant című "dokumentum" film.És ebből kérdeznék hogy tudod e hogy milyen autó a golf 1 es: elárulom TRABANT 603. Erről ennyit .1968 tervezés , akkor mi volt előbb az autó(golf) vagy  a Trabi.Még kinézetre is megverte volna a vele egyidős nyugati szériákat, ha engedték volna gyártani.Csak a szocializmusban is voltak szarházi emberek kik nem engedték . Mi ez egy ország gazdasági szemszögéből nézve . Majd én megmondom :HAZAÁRULÁS amiért most is halálal kellene fizetni.

NGA képe

Valóban nagy a hasonlóság a trabant és az akkoriban gyártott modellek között, a Talbot, a Simca, Renault. Ez az un. Hatchback stilus, ami az 50-es évektől indult, azaz 3 vagy 5 ajtós karosszéria, felfele, vagy oldalt nyiló hátsó ajtóval. Ami igazából a 603-ast megkülönbözteti ezektől az az, hogy a gyár továbbra is duroplast-ból képzelte el a karosszéria boritását. Való igaz, hogy a 603 egy formás kis autó lett volna, és korszerű is, de azért a Golf 1 technikája fényévekkel messze a 603 elött járt. A Golf kaszniját egyébként nem a vw tervezte, hanem Giurgiaro.

1967-ben itt tartott a vw a prototipusok terén, itt már kezd formát ölteni a Golf:

 

 

Ennek ellenére elismerésre méltó amit az ottani körülmények között az NDKmérnökei megvalósitottak. A filmet láttam, fel is vettem, mert nagyon jó volt!

vg62 képe

A Trabant 603 prototípusa 1966-ban készült el.1969-ben került volna sorozatgyártásra,ha az olyan barmok,aki soha életükben nem alkottak semmit,csak  mások által nehéz munkával létrehozott dolgokat kritizáltak,nem tiltják meg a gyártást.Pedig Wankel motort is terveztek hozzá.A VW Golf I.1974-ben jelent meg.Egyszerűen ellopták a terveket,ha tetszik,ha nem.Teljesen mindegy,hogy ki.Elég furcsa azt gondolni,hogy a nyugati német más,mint a keleti német.Pédául J.S.Bach az NDK területén született és élt.Ő nem tudott annyit,mint pl.Wagner,aki NSZK-s?

A diktátornak volt hasonló felfogása.

NGA képe

A wankel motort már Felix Wankel megtervezte. Csak a szabadalmát vették meg. De a Mazda kivételével soha nem tudott senki tartós, kis fogyasztású wankelmotort késziteni. Az NSU rendelkezett a licenszjogokkal, ezt vette meg 1968-ig a trabant. És ebbe bukott bele az NSU az RO80-al

 

lexipadre képe

Szerintem te félre értettél.Én nem szidtam a trabit,csak a keverékre irtam hogy ha sok volt akkor füstölt/és már elnézését de én környezetbarát vagyok/.Azt meg rosszul hiszed hogy nem volt jó trabim.Apámtól örököltem a hycomatot amit 1984-1990 ig használt.Ment vele vagy 50 e kmt.Szinte új állapotba vettem át.Csak sajna 8 év után rohadni kezdtek a tornyok.Mikor meg motor felújjitásra került a sor,a kisipari termékkel jól beszívtam.Ezért adtam el.Azóta magyar trabantom van./Suzuki from hungary/.

vg62 képe

Hali!

Nem szerettem volna bántani  senkit az előbbi indulatos hozzászólásommal, de annyi hülyeség van  a neten  hogy felháborít.Ez az oldal pedig azért jött létre hogy a mult, nem is mindig oly" rossznak "kikiáltott termékeit  nosztalgiából felemlegesük, dícsérjük. Nagyon jó példa  a videoton kontra orion hozzászólások. A golfra visszatérve pedig tudom hogy egy az egyben nem lehetett ,nem volt szabad gyártani ,hanem át kellet tervezni, módosítani (a filmben is ezt mondták). Ha akkor a golf nem jön be akkor rövidessen csődbe ment volna a wolkvagen gyár(ezt pedig az ő filmjükben láttam )Mindegy zárjuk le  ezt a témát olyan amilyen a trabi.Nekem is a magyar trabim van most (ignis), jó de ha egyszer beleszólhatnék a tervezésbe ,kivitelezésbe ,. Sajnos a mai korra jelemző hogy fogyasztói társadalmat élünk,és ez mindent elmond.De ha ennyire vigyázunk a környezetre akkor nézzük meg mi folyik le a tiszán egy áradáskor .Szivessen elviszlek horgászni,mikor hetekig jön a szennylé. És ezt nem az autósok okozzák , szerintem ezt kellene legelőször rendbe tennünk.

NGA képe

Semmit nem kellett áttervezni a VW Golfhoz, mivel az teljesen önálló fejlesztés, semmiféle hasonlóság, és azonosság nincs a 603-as trabanttal. Ha ismernéd a VW történetét, akkor tudnád, hogy a hetvenes évek közepére a Golf mellé ott volt a Passat, a Scirocco és a Polo. A motor a Polo-ból jött, ami meg NSU fejlesztés volt. Ezt vette meg a VW gyár 1969-ben. Szóval az égadta világon semmi köze nincs a 603-as trabant prototipusnak a Golfhoz.