60-as évek slágerei
A napokban találtam egy videókazettát, amelyen 1997-es MTV-ben játszott műsorok voltak. Örökzöld örökzöldek c. műsor 4-5 adása. Régi számok kerültek terítékre a műsorokban és óriási csemegékre bukkantam. Legnagyobb meglepetés a 60-as évek végéről származó daloknál ért. Ennek a korszaknak a slágereit nem igazán ismerem és nem is szeretem... olyan örökzöldesek. De jobban meghallgatva rájöttem óriási kincsek ezek. Remek hangszerelések, és időt álló dallamok. Tehát, kezdek rájuk harapni! Gondoltam feltérképezem ennek a korszaknak a slágereit és aki tud segíthet.
A kazetta elején korai Máté Péter számok voltak. Soha nem hallottam még ezeket, de jó volt végig hallgatni, hogy alakult ki a stílusa. Egy 1967-es Pol-beat fesztiválos számát fel is raktam, ezzel vált ismertté (férfi énekesként ezzel a számmal nyert). A későbbi számait már ismertem és szerintem mindenkinek évente egyszer-kétszer kötelező darabok. Gondolom az is köztudott, hogy mások is átvették számait még külföldön is. A leghíresebb száma az Elmegyek franciául óriási siker lett. Aztán jött egy duett Zalatnay-val a Hozzám tartozol. Hát ez teljesen megdöbbentett. Máté Péter és egy ilyen szám! A keserűség, magány nagy dalnoka csónakban evezve énekel együtt Cinivel. Valami óriási siker lehetett annak idején ez a szám... nem is tudom hányban, de ez már biztos a hetvenes évek. Holnap feltöltöm ezt is.
Talán Máté Péter nem is volt annyira ismeretlen számomra, de aki utána következett az már igen. A Pol-beat fesztivál női nyertese valami Klementína. Na de róla majd holnap...
- retronóm blogja
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
1950-1959
1950-1959
1950-1959
1960-1969
Találat: 3
1980-1989
1970-1979
1949
1980-1989
1950-1959
1970-1979
1980-1989
1970-1979
1980-1989
1970-1979
1990-1999
1970-1979
1980-1989
1980-1989
1950-1959
Erről a témáról köteteket lehetne irni. Gyors összefoglaló: 3 fő irányzat volt. 1. a régi generáció, Vámosi, Záray, Hollós Ilona, Kovács Erzsi, Németh Lehel és még sokan. 2. A hatvanas évek legelején fiatal, részben a Táncdalfesztiválokon feltünt uj, de a hagyományos irányzatot képviselő generáció, Aradszky, Mátraí Zsuzsa, Toldi Mária, Koós, Korda, Szécsi, Kovács Kati. Aztán a harmadik vonal, a részben, de persze nem kizárólag a Ki Mit Tudhoz köthető Beat nemzedék, Illés, Omega, Metro, Hungária, a beatzenekarok általában, Zalatnay, Koncz és még sokan. Vannak persze átmenetek is, pld Kovács Kati a leghagyományosabb slágertől a rockandrollerig sokféle dolgot elénekelt, vagy a különutas Máté Péter, tehát van a kategóriák között átfedés. Persze, főleg az akkoriban országos népünnepély szintű eseménynek számitó Táncdalfesztiválokon rengeteg uj énekes tünt fel, hogy aztán pillanatok alatt letűnjön, pld a fentebb emlitett Magay Klementina. A hatvanas évek idejéből rengeteg válogatáslemez készült, pld. Azok a hatvanas évek (meg még ötvenes, hetvenes is), ajánlom mindenki figyelmébe. Tehát a korszakot tulajdonképpen egy nemzedékváltás és egy annál is nagyobb hatásu stilusváltás, a beat-pop zene előretörése jellemezte. Egyetlen évtized alatt máig hatóan teljesen felborult a világ rendje. A hatvanas évek eleji jól szabott öltönyöket a zsabós ing, hippi viselet, hosszú haj, lányoknál a miniszoknya váltotta fel, hogy aztán az is letünjön...
Én pont arra nem emlékeztem hogy pol-beat énekesként kezdte, viszont volt egy slágere amit biztosan sokan ismernek, az "Almát eszem"!
Tulajdonképpen ez volt az egyetlen slágere, bár elég sok dalt énekelt, kislemezei is jelentek meg. Az Almát eszem Payer András és Huszár Erika szerzeménye volt, kislemezen az Omega együttes kísérte, míg a (szerintem) jobb rádiófelvételen az Atlantisz.
A pol-beatet hamar "otthagyta", ezen dalai közül a Kettő, egy, fél felülmúlja az ilyen dalok minőségét (egy vietnami lány és egy pesti fiú szerelméről, búcsújáról szól). A Sebők-Jávorszky-féle Magyarock a Zsákutca című MK-számot is pol-beatként említi, de nem az. Mindkét dalt az Atlasz együttes kísérte, talán szerezte is.
ml
A Pol-beat ebben a magyarországi formájában az erősen támogatott, de igazából gyökeret verni nem tudó kategóriába tartozott, inkább a Kisz-táborok elmaradhatatlan politikai vitázó és pol-beat estjeinek volt a tartozéka (záródal többnyire: Ohio folyó partja, ami minden, csak nem pol-song, de legalább jó -és akkor végezetül énekeljük el közösen az Ohio folyó partját-). Alapjait talán az amerikai folkzenében, protest-songokban, pld Joan Baez kereshetjük, de mig az amerikai előadók saját amerikai társadalmuk hibájaival voltak elfoglalva és igy jogosan sikeresek voltak, a magyar pol-beat szintén főként a nyugati társadalmak ostorozásával foglalkozott. Egy őszinte ezért életképes pol-beat a magyar társadalom bajaival foglalkozhatott volna, akár a tiltás ellenére. Tehát a lényeg, a pol-beat nem igazán vert gyökeret, parciális, eröltetett és sokak által nem ismert műfaj volt, Magay Klementinát pedig az Almát eszem cimű táncdalfesztiválos dalból ismerte meg az ország egésze, pol-beat győzelme ellenére is. Sajnos emlékszem a fesztiválra, amikor adták, a nagyközönség számára ismeretlen előadónak számitott.
Természetesen én is utána jártam annak ki is az a Klementína, de úgy látom ti tájékozottabbak vagytok. Tovább nézve a videókazettát előjött az a szám, amit ti is emlegettetek és ezt már én is ismerem. Almát eszek számban jól érződik a hölgy érces, kemény hangja. Mi lehet most vele?
Következő illető a kazin Poór Péter. Tőle se tudnék kapásból mondani egy számot, de a nevét legalább ismerem. A szám, amit feltettem Poórtól teljesen ledöbbentett. A mozgása a két előadónak hihetetlen (ez egy duett nem tudom kivel). Pláne a nőé! Ezt a fajta mozgás korabeli sci-fikből ismerős volt, de mindig azt hittem kitaláció. Ám valami ilyesmi "végtag dobálás" mehetett a 60-as évek klubjaiban, tánc mulatságain. A zene meg hihetetlen. Magyaros beütések, kemény ritmus váltások, beat és nagyzenekeri hangulattal. Nagyon erős korkép ez a szám. Mind zeneileg, öltözködésben, mozgásban, dizájnban. A szám itt található és hamarosan megy egy másik Poór Péter is.
Tényleg elég Orion űrhajósan nyomják a mozgáskultúrát, mosolyogtam is, de nem gúnyosan, mert alapvetően jópofák. Ha Austin Powers is bellibben a képbe, szenzációs triót alkothattak volna. :)
Azért ha ezen a nyomon indulsz el, hogy megismerd a hatvanas évek hangulatát, zenéjét, jó ha tudod, teljes tévúton jársz. Ez a szám, mint ahogy a polbeatek többsége is minden érdemi nyom nélkül tűnt el az akkori közízlésben, szerintem nem is érdemtelenül. Sem a hagyományos tánczene híveit (harmincasokat és feljebb) sem a beatnemzedéket nem érintette meg.
Két számra emlékszem igazából. Neményiék: Ki ölte meg Kennedyt, nem tudja seenki és aki tuudja az mélyen hallgat. A másik kissé négeresebb: A vietnámban lelőtt amerikai pilóta dala: Elment a repülő, itthagyott, félek, hogy nemsokára meghalok. Ja volt egy, amelyik a protekcióról szólt, bár az kissé humorosabb volt.
Feribá
Talán a Dinnyés Józsi "Ez ám a karrier" címü számára gondolsz. "Még meg sem hozta a gólya, de volt már protekciója, hallgatták hogyan bömböl, ,,,,,, lesz a gyerekből..." valahogy így szólt. Feribá
Nemcsak humorosabb volt a Dinnyés szám, hanem magyar, nem Kennedyről vagy Vietnamról politizált "bátran".
Ebben a blogban slágerekről van szó, olyanokról amelyek eltüntek vagy számomra ismeretlenek. Nem a 60-as évek jó zenéiről próbálok blogot írni! Például Szandit se hallgatja ma a kutya se, ám a nyolcvanas évek végén óriási sztár volt. Én akkor se hallgattam és most se, de ettől függetlenül a kor része... és ez a honlap ezeknek a gyűjtéséről szól. De ettől függetlenül mondj egy-két előadót, együttest azokból amire gondoltál. Ja és az a szám tényleg hihetetlen... remélem most már érted miért!
Pont erre próbáltam utalni, hogy ezek messze nem voltak slágerek, a Poór Péteres szám (ki lehet a partner?) pedig végképp nem. Pont az a lényeg, hogy (Szandival ellentétben) egyáltalán nem voltak meghatározó részei a maguk korának (a hatvanas éveknek).
Poór Péter a hatvanas évek végének az egyik legnagyobb sztárja volt. A nők rajongtak érte, jónéhány ismert száma volt, persze akkoriban még nem hetente adtak ki lemezeket a művészek 5oo példányban. Én ugyan nem nagyon szerettem, de Fekete vonat cimű számára mai napig emlékszem. Később, ha jól tudom átnyergelt az operettműfajba. Szóval Poór Péter azt kell mondanom, a maga hagyományos műfaján belül meghatározó figura volt és slágereket énekelt. De ahogy már előbb irtam, teljesen akkoriban kettő vagy még inkább háromrészre vált a mezőny. A régi "öreg" lassan eltünő gárda, a hagyományos slágerzenét művelő uj gárda, ide tartozott Poór, Szécsi, Bimmbammterike is, valamint a beatnemzedék tagjai. Aki az egyik műfajt szerette, többnyire a másikat utálta és forditva. Tehát nem olyan egyszerű megmondani, milyen volt a hatvanas évek végének a zenéje, milyen volt a jó és a rossz. Lehetne tanulmányt irni a hagyományos slágerzene továbbélése és megujulása a hetvenes években, avagy a magyar beatzene kialakulása és fejlődése cimmel. Szerintem mindegyiken belül volt jó is és rossz is.
Ha a hozzászólásod az enyémre reagált, biztosíthatlak, semmi gondom azzal, hogy Póor Péter valóban sikeres énekes volt akkoriban (emlékszem még a Piros tulipánra is, mint nagy slágerére, és a Pókháló is szerintem az ő számaként indult). Én csak azt bátorkodtam megjegyezni, hogy az itt idézett, általam korábban sohasem hallot zeneműnek semmi köze az akkor népszerű tánczene világához. Egyébként még most sem tudom, ki itt a partnere, Izsmán Nellyre gondoltam, de csak nagyon bátortalanul.
Poór Péter partnere itt Liszkay Judit.
Köszi, a profi tánctudásból gondolhattam volna, hogy nem "egyszerű" énekesnő.
Máté Péter
régi számait a Black-Black énekesének Bebe becenéven ismert
srácnak köldüm az új lemezére
Egy előadót és egy számcímet keresnék.Ez a szám szerintem a 70-es évek végéről való.Meg szeretném szerezni nagyon régen hallottam, úgyhogy a szöveg biztos nem lesz pontos,de hátha valaki így is felismeri.Valahogy így van:
Volt szerencsém
Sok szép gyönyörű álmom
Volt szerencsém
Mit Te adtál nekem
Volt szerencsém
De most hol van az álmom
Úgy szeretném ha törődnél velem
Hogyha más leszel énhozzám
Akkor eljövök újra
Hogyha más leszel énhozzám
Akkor itt leszek én
Hogyha szerettél nem régen
Akkor eljövök újra
Hogyha átölelsz gyengéden
Akkor itt leszek én
Előre is köszönöm a segítséget.
Feribá
Azért könnyítésül annyit írjál meg, hogy női vagy férfi előadó, szólista vagy együttes, mi a stílusa, mert így nagyon nehéz!
http://musicforironing.blogspot.com/2010/09/non-stop-tanczenei-koktel.ht...
http://musicforironing.blogspot.com/2010/06/hungarian-jazz-1967-68.html
http://musicforironing.blogspot.com/2010/03/best-of-1968-hungarian-beat-...
Ne haragudj, de ne linkelj ide letölthető zenéket filmeket, mert bezárhatják az oldalt!