Matchbox Forever!!


4.JPG

1975. szeptember 25ét írtunk.
Szegény édesanyám a világra hozott! Tehát megszülettem én, alias Dr Dee. Ezzel egy időpontban velem született az autók iránti szenvedélyem is. Mert mikor édesapámék a kórházból vittek hazafelé csak az autóban maradtam csöndben, ahogy a lakásba értek újra kezdtem sírást. Apám mondta is ezzel a gyerekkel sok gond lesz. Talán 3éves lehettem mikor az első Matchboxoz kaphattam. Sajnos, hogy melyik volt ez ezt már talán soha nem fogom kideríteni. Ami a lényeg ettől a pillanattól fogva jött el számomra az igazi szerelem a Matchboxok irányába. De én is rossz gyerekek voltam és sajnos nem vigyáztam rájuk. Nem sok darab élte túl a gyerekkoromat… De miről is beszélek ez az oldal nem rólam, hanem egy közel 53éves siker történetről a Matchbox-ról fog szólni.

 

Íme az igazi történelem:

Engedéllyel másolva Charlie Mack "Lesney'S Matchbox Toys - Regular Wheel Years, 1947-1969" könyvéből Leslie Smith és Rodney Smith iskolai jó barátok voltak. Mindketten az Angol Királyi Hadseregnél szolgáltak, amikor 1940-ben véletlenül újra találkoztak. Mindkettejük kitűzött célja volt, hogy egy napon saját gyáruk legyen. Megtárgyalták csatlakozásukat, ha egyszer a második világháború véget ér. 1947 június 19-én. megalakították a "Lesney Products" társaságot. A neve az alapítók keresztneveinek összetételéből alakult (LES a Leslie-ből és NEY a Rodney-ből), és a szó "Products" (products - termékek, áruk) hozzávalónak tűnt, mert még nem határozták el, mit is fognak gyártani. Leslie Smith a J. Raymond Wilson vállalatnál dolgozott, amely tengerentúli megrendeléseket hitelesített (konfirmált), s ebben a munkakörben még jó néhány évig dolgozott. Esténként dolgozott, hogy el tudja készíteni a Lesney pénzügyi jegyzeteit, amíg a Lesney Products fel nem fejlődött annyira, hogy teljes munkaidőben tudja foglalkoztatni őt. Rodney Smith is talált magának munkát egy fröccsöntő és gépalkatrészeket gyártó vállalatnál, a Diecast and Machine Tools-nál Londonban.

Körülbelül 600 fonttal , a páros megvásárolt egy öreg kocsmát, a "Rifleman"-t Edmontonban, Londonban, és néhány kormányzati felesleges fröccsöntő berendezést.
Egy másik alkalmazott volt a Diecast and Machine Tools-nál John W. Odell, akit mindig csak Jack-nak hívtak, aki különleges fröccsöntő tudásával közreműködött, majd csatlakozott a Lesney céghez. Mint ipari alvállalkozók, a hármas elkezdett kis méretű fröccsöntött alkatrészeket gyártani. Azon sok kis cégek közé tartoztak Londonban, akik közreműködtek a város újjáépítésében.

Néhány másik kis fröccsöntő cég néhány játékot készített, és a Lesney emberei is elkezdtek ezzel kísérletezni. 1948-ban ezen játékok első darabjait helyben, Londonban, kis üzletekben árusították. 1952-re Lesney szállított kevéske játékot néhány Woolworth áruházba, Londonba a karácsonyi vásárra.

A londoni játék nagykereskedők ezeket az apró játékokat "karácsonyi bóvlinak" tekintették és nem igazán rajongtak ezek kezeléséért. De a gyerekek csak megszerették őket és az üzlet tulajdonosok többet akartak. 1953 karácsonyára a Lesney emberei felismerték, hogy ez piac játékaik számára, de ez időben nem érdekelte őket az eladási lehetőségek, tárolási kapacitások és a játékeladási marketing technikák fejlesztése. Ehelyett ügynökségekhez fordultak, akik játékaik marketing-kezelésére szakosodtak. London keleti végében számos jól megalapozott ügynökség volt a háború előtt. "Moko" volt az, akivel felvették a kapcsolatot.

Moses Kohnstam egy német ügynök volt Nürnbergből, aki 1900 körül érkezett Angliába. Csomagolásra, tárolásra, terjesztésre és pénzügyi kezelésre szakosodott számos kis játékgyártó számára, amiért az eladási árból néhány százalékot kapott. Moses Kohnstam cége volt a Moko, és a játékok, melyekkel kereskedett a cég nevével kerültek forgalomba - Mokoval, függetlenül attól, hogy melyik kis cég készítette.
Amikor 1948-ban a Lesney Products elkezdte a fémből készített modell játékok gyártását, az Aveling Bradford diesel úthengerrel kezdte. 1953-ra tizenhét másik játék csatlakozott a Lesney sorozathoz. Ebben az időben a játékok sokrétűsége mutatta a vállalat akkori bizonytalanságát leendő irányvonalát illetően. Mechanikai állatok, kerekes járművek és még horgászati újdonságok is szerepeltek a próbálkozások között, mielőtt a kerekes járművek sikere elhalványította más irányokba tett erőfeszítéseiket.
1950 és 1952 között, a koreai háború alatt az angol kormány korlátozta a cink felhasználását a nem nélkülözhetetlen termékek gyártásában, ezáltal semmilyen modell játékot nem tudtak gyártani. Ezen időszak alatt csakis a "Jumbo-az-elefánt" gyártása zajlott a Lesney gyárban.

1953 alatt Jack Odell elkezdett kisebb méretarányú játékokat tervezni. Az első egy kisebb változata volt az eredeti Lesney játékoknak. Ezek az apró játékok szédületes sikert arattak és folytatásuk az 1-75-ös sorozat alapjaivá vált. Az apró sorozatok növekvő sikerével a nagyobb játékok folyamatosan kivonásra kerültek 1954-ig.
Minden egyes korai Lesney játék kartondobozba lett csomagolva, melyre a játék képe, neve, és néhány esetben a játék terjesztő neve - Moko - volt nyomtatva. Egy gyűjtő véleménye szerint egy játék sokkal érdekesebb annak eredeti, jó állapotban lévő dobozával.

1953-ban Moses Kohnstam örököse, Richhard Kohnstam volt megbízva a Moko vállalat vezetésével. A Lesney Products és Richard Kohnstam egyezségre léptek, mely szerint a Moko csomagolná és terjesztené a játékokat. Végül a Moko vált a játékok egyetlen terjesztőjévé szerte a világon. Ez volt azaz év, amikor Lesney elkezdte a kis 1-75-ös sorozatú játékokat.

1954-re Lesney tizennyolc modellt gyártott, melyeket a Moko terjesztett. A márkanév "Matchbox" 1953-ban lett bejegyezve, és 50%-a a Moko-hoz tartozott, aki folytatta szolgáltatásainak ellátását és pénzügyi hátteret biztosított a játékokhoz. Rodney Smith ekkorra Ausztráliába költözött és kivált a Lesney-ből, melyet akkortól Leslie Smith és Jack Odell irányított.

1958 folyamán Leslie Smith úgy érezte, Ázsiában piaca van a játékoknak, különösen Japánban, de Richard Kohnastam nem osztotta nézeteit. A piac megnyitásának érdekében Lesney rájött, el kell hagynia saját marketing irányát, így ki kell vásárolnia Mokot a részesedéséből. 1959-ben a Lesney megkötött egy megállapodást, melyben megvásárolta a "Moko"-t és kiadta az első játékokat tartalmazó katalógusát. Azóta Richard Kohnstam megalakította saját vállalatát - a Riko-t. 1959-ben egy második katalógus kiadására került sor, mely magába foglalta az új "Models of Yesteryear" sorozatot. 1954-ben a Lesney játékok elosztása az Egyesült Államokba egy new york-i üzletember, Fred Bronner vezetése alatt állott. Az 1950-es évek végére ő vált az Egyesült Államok egyetlen importőrévé.

1969-ben történt meg, hogy a Fred Bronner Corporation (Társaság)-ból Lesney Products Corporation lett az Egyesült Államokban. Szintén ebben az évben történt, hogy a Lesney Products szembenézett az eddigi legnagyobb kihívással, mivel a 60-as évek vége felé a Mattel bemutatta "Hot Wheels" autóit. Mivel a Matchbox autók egyáltalán nem vonultak le a piacról 1969-ben, a miniatűr óriások élet-halál harca volt ez. Ez egy végjel a Lesney történetben, s ennél a pontnál legyen az első szünet.

3.jpg

4.JPG

5.jpg

6.jpg

7.JPGEgészke.jpg

1.JPG

Ma érkeztek meg hozzám így a gyűjteményem hiányzó darabjainak száma lecsökkent 5darabra.Igérem,hogy az idén beszerzem majd:-D

 

Nem olyan rég szereztem be ezt a teljes 2004es kiadású  Limited Super Kings szériát.Benne van az általam ismert egyetlen szín variációs változat is kék,fehér Boss Mustang.

 

2004es Superkings.jpg

 

Ma is bővültem így már teljes a szériám ime vitrin:-)

 

mai.jpg

 

 

Üdv!

 

Gyerekkoromban én is gyűjtöttem, kb 80 db lehet, a dobozai már nincsenek meg.Sok megvan a képeken láthatóak közül.

Gratulálok a gyűjteményhez!!

A "teljes" ..az hány darab?

Mi az öt hiányzó?

 

Atti

Csuby képe

Én is azt kérdezném, hány tipust gyártottak a kezdetektől ?

Dr Dee képe

Erre nem tudok pontos választ adni.De talán egy nem olyan rég elkelt teljesnek mondott gyűjtemény darbszámából tudsz következtetni mennyi is az az annyi:-DAmúgy az emlegetett Bp-is vontatoról nem tudtam megállapítani miért is került ennyibe.

Képen a volt tulajdonos Dr Scott

 

"Fenomenális, 3500 darabos matchbox gyűjtemény kerül árverezésre hamarosan, ami akár 1 millió dollárt is érhet amerikai tulajdonosának. Dr Scott D. Gillogly a legteljesebb gyűjteményt állította össze, ami valaha kalapács alá került.

A szeptember végi árverésen ez a zöld-sárga BP autómentő például akár 6000 angol fontért is elkehlet.

Az aukiciós ház szerint az atlantai gyűjtő összellítását senki meg sem közelítette korábban, és jó esély van rá, hogy már nem is fogja. Dr. Scott Angliában akarja értékesíteni matchboxait, ahol reménye szerint jelentősen magasabb összeget kap majd értük. Folytatódik…

Andrew Reed, a Vectis aukciós ház munkatársa szerint: “…úgy érzi, hogy ennél teljesebb már nem lehet a gyűjtemény, ráadásul 50-es éveinek derekán jár. Szeretné eladni a gyűjteményt, és élvezni az abból befolyó pénzt.”

Dr Scott elmondta, hogy az érdeklődése a modell autók iránt gyermekkorában kezdődött, ami aztán visszaköszönt néhány évtizeddel később. Mint minden gyűjtő, őt is az egyszerűbb időkre való emlékezés és a gyűjtési szenvedély hajtotta ennek a különleges kollekciónak az összegyűjtésében.

Több darab esetében egyébként a kisautó doboza jóval többet ér, mint maga a matchbox."

 

BIG_0006535133.jpg

Dr Dee képe

Inkább képekkel válaszolók nektek.Bár a Matchbox 2 kérdésére nem tudom a választ.Mert rengeteg variácót gyártotak az elmúlt 60év alatt!!

3_0.jpg

32.JPG

 

38.JPG

50.png

g32bp.png

 

 

Kedves Dr Dee!

...még mindíg nem tudom melyik öt db hiányzik.

 

Nekem a következők vannak:

1,2,4,7,12,15,17,18,20,22,25,26,28,29,30,31,33,35,36,37,38,39,45,

46,50,51,52,54,55,56,57,58,59,60,62,64,65,66,67,68,69,70,71,74,75.

 

Később képeket is teszek fel.

Üdv       Atti

Dr Dee képe

Na azóta már csak 2darab hiányzik!A 32 es Bp-is kamion!Meg a 3as de ahhoz a doboz már megvan!

3_1.jpg

g32bp.png

Na ők vannak még rajta a Wanted listámon:-D

Csuby képe

És ez a Superfast milyen sorozat, gondolom ebből van a hiányod.

Hogy tudtad néhány nap alatt 2-re csökkenteni a hiányt ? Dobozt külön is lehet szerezni ?

Dr Dee képe

Tehát a teljes általam Favorizált 1969-1974ig gyártott "G" dobozos széria (Ez az első Superfast)a szín és matrica variáciokat nem beszámítva.95darabból áll.Ezeket kivéve már megvolt 90db.Tehát az utolsó darabokat a napokban vettem az Egyesült Királyságból.Rengeteg hely van ahonan lehet vásárolni(persze sajnos nem olcsón)!!

Lehet dobozokat külön is venni.Az elöző bejegyzésemben olvashatatd,hogy néha a doboz drágább mint maga a kisautó:-D

Csuby képe

A "G" széria, a "gyufás dobozos" sorozat ?

(Mert késöbb már sajnos, nem dobozban árulták, és árulják ma is.)

A drága üres dobozok utángyártottak ?

Dr Dee képe

Nem!A G-és széria az ötödik széria.Amit sokan gyufásdobozként ismertek meg az az úgynevezet J-és széria(1.képen)

LS09d-04bxL.jpg

Nem tudom neked mit jejent a későőbb mert a J-és után jöttek az ablakos dobozosok(2.kép,3.kép)Ablakos egy.jpg

Ablakos 2.jpg

Ezeket a képeket Andrew barátomtol szedtem,köszi.

Rengeteg doboz fajta van,volt és lehet,hogy lesz is.

Manapság 2000óta újra árulnak gyufásdobozban.Pontosan bliszterben és gyufásdobozban egyszere(4.kép)bliszteres gyuf..jpg

Nem utángyártotak,bár hallodtam róla,hogy van ilyen is!

 

Csuby képe

Köszönöm a válaszodat.

Az ablakosokat ismerem, de az utolsó képen lévő "premiere collection-t" most látom elöször. Gondolom alulra a doboz van csomagolva üresen.

Dr Dee képe

Igen alul van egy gyufásdoboz.Ha jól emlékszem 2004ben jelentek meg ezek.De már 1968ban is adot ki a Matchbox ilyen dupla csomagolásban autót!Most nem találtam képet de igérem rakok fel!

Üvd!

Nekem 83 darab van ,ebből 56 db eredeti "superfast" a többi  Georgi juniors és majorette. Néhány orosz és olasz autó is van a gyűjteményemben.

Javarészük kissé kopott, ugyanis akkortájt 6-7 éves lehettem és több "százezer" km-t hajtottam beléjük a szőnyegen és a homokozóban.

 

 

Teszek fel néhány képet is         Atti

veronika81 képe

Veronika

 

 

Hát velem is kezet lehet fogni machbox ügyben én is

 

gyüjtöttem öket

 

csak anyukám oda adta a keresztanyum menyének a kisfiának

3 kamion volt   csörös meg daf volt   én is szeretem a kis autokat