Malév LI-2 repülőgép


Forrás: 
Saját fotó
Malév LI-2 repülőgép

Lisunov: Li-2

 

A Li-2-es az amerikai Douglas gyár DC-3-a típusának szovjet licencváltozata. A 1939-től többezres sorozatban gyártott gépek elsősorban katonai célokat szolgáltak, majd a második világháború utáni időkben mint polgári gépek sok kelet-európai ország újjászülető légiközlekedésének meghatározó típusává váltak. A magyar közforgalmi repülés első Li-2-es gépe a HA-LIA volt a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.-nél 1946 augusztusától, melyet még több gép követett, összesen 23 db volt polgári lajstromban. Az 1946. október 15-én megnyílt két belföldi járatot az évek során továbbiak követték, ezek a gépek jártak Pécsre, Debrecenbe, Nagykanizsára, Nyíregyházára, Győrbe, Szombathelyre. A belföldi légiforgalom mellett főként a környező országokba jártak. 1963-ban típusselejtnek nyilvánították a megmaradt gépeket és többet, az egykoron célrepülőterek városaiban állítottak ki. Jelenleg már csak néhány maradt meg belőlük. Láthatunk egyet Pécsen a vidámparkban. Napjainkban Budaörsön folyik egy jó állapotban megmaradt gép repülőképes állapotba hozása.

A HA-LIQ eredetileg 1952-ben érkezett az országba a honvédség szállító alakulatához 206-os oldalszámmal. 1957-64 között a Malévnél szállította az utasokat, majd ismét katonai lett. 1974-ben került a Közlekedési Múzeum birtokába. 1980-tól Farkashegyen volt kiállítva, 1992-ben került szétszedve a Budaörsi repülőtérre és onnan 1993. június 14-én került ide Ferihegyre. F: bud.hu

LI-2 repülőgép LI-2 repülőgép LI-2 repülőgép LI-2 repülőgép LI-2 repülőgép
NGA képe

"Láthatunk egyet Pécsen a vidámparkban. Napjainkban Budaörsön folyik egy jó állapotban megmaradt gép repülőképes állapotba hozása."

 

Ez már mult idő, a pécsi Szolnokra került, és ami ott volt, azt felujitották, és repül. Ez a világ egyetlen repképes Li-2-ese.

Kalmopirin képe

... és a formaterv is jó. Nekem teszik. Mondjuk mintha kicsit "tömzsi" lenne (rövid törzs), de ez nem egy Fóka 5 :-)

 

:: Kalmopirin

Malév


LI-2