Karácsonyi képeslap
Urbán József, 2009, december 23 - 19:08
Forrás:
http://dlm1.meta.ua/pic/0/27/243/s8sB7DF9Cz.jpg
Kellemes Karácsonyt mindenkinek!
»
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Thumbnail
Karácsonyi

1980-1989

1960-1969

1980-1989
1970-1979
1980-1989

1947

Találat: 4

1960-1969
1940-1949
Ismeretlen évjárat

1980-1989

Találat: 2

1980-1989

1969
képeslap

1918
1980-1989

1927

1970-1979

Találat: 2

Találat: 2

1970-1979

1912

Találat: 8

Találat: 8

1960-1969

1983
1972
1911

1980-1989

1910-1919

Találat: 2

Találat: 2

1918

1970-1979

1960-1969

1950-1959

1965

Találat: 30

1970-1979

1900-1909

Találat: 3
1909
1912

1930

Találat: 2

Találat: 3
Találat: 2

Találat: 2

1975

1960-1969

1960-1969
1969

1968
1972

Találat: 2
1982

1960-1969
1913

1983

1961
1913
1915

Karácsonyi képeslap
1902

Karácsonyi képeslap
1904

Karácsonyi képeslap
1907

Karácsonyi képeslap
1911

Karácsonyi képeslap
1912
Karácsonyi képeslap
1912

Karácsonyi képeslap
1912

Karácsonyi képeslap
1916

Karácsonyi képeslap
1918

Karácsonyi képeslap
1919
Karácsonyi képeslap
1920-1929
Karácsonyi képeslap
1920-1929

Karácsonyi képeslap
1922

Karácsonyi képeslap
1925

Karácsonyi képeslap
1928

Karácsonyi képeslap
1931

Karácsonyi képeslap
1933

Karácsonyi képeslap
1934

Karácsonyi képeslap
1935

Karácsonyi képeslap
1942
Köszönöm a jókívánságot!
Kívánok én is szép karácsonyt!
Először nem értettem, hogy mi van a kislány kezében. Aztán kinagyítva rájöttem, hogy az egy muff. Kesztyű helyett. Nekem is volt, ha nem is ilyen elegáns:)
Nofre
Bocs a kezében egy facipő vagy klumpa van, ha a szemem nem csal, a fél kezén pedig tényleg egy muff van.......... :)
Bocs, nem tudtam kihagyni!
Az klumpa bizony! Lehet,hogy holland a képeslap? Mert úgy tudom,hogy ott divat,és az is ami benne van.
A klumpa a franciáknál is szokás volt, és a belgáknál is. A felirat biztosan nem holland, hanem francia.
Nofre
Igen, francia. A "sabot" a facipő. És a teljes szöveg valami olyasmi, hogy "A karácsony a facipőmbe rejtette az ünnepi jókívánság ötletét".
Nofre
Na, innen származik a szabotázs szó, mert a gépesítéstől félő munkások behajigálták a facipőiket a fogaskerekek közé. Nem hiába jártam marxista-szenilista szakosítóra (csak vicc volt)!
Ja, és a kislány muffjáról se itt nyissunk vitát, mert egy cellában fogunk karácsonyozni, mindenféle csúnya arcú bácsi között! :D
muff

(eredetileg német szó, de az angol is így írja)
rendszerint szőrméből varrt, 20–40 cm hosszú, csőszerű viseletkiegészítő, melynek két végébe be lehet dugni a kezet, és a test előtt tartva viselik. Téli, utcai, a kéz melegen tartására szolgáló darab. A 17. sz.-tól a 20. sz. közepéig gyakori volt az európai városi viseletben, hol inkább a férfiak, hol pedig a nők s gyermekek viselték. Változó méretekben volt divatos. Alája gyakran kesztyűt is felhúztak. – A magyar népviseletekben ritka. Komárom és Esztergom m. néhány községében a 19. sz. első felétől a 20. sz. közepéig hordtak csupasz kezükön fekete vidraprémes tuszlit az asszonyok, akiknek már megszületett első gyermekük. Itt kifejezetten állapotjelző viselet-elem, a templomi öltözet tartozéka. Mezőkövesden kopott női ködmön ujjából készült gyermekeknek a gyugó. Vorarlberben viseltek pl. parasztasszonyok hosszú muffot. – Irod. Fél Edit: A női ruházkodás Martoson (Népr. Ért., 1942); Davenport, M.: The Book of Costume (New York, 1962); Thiel, E.: Geschichte des Kostüms (Berlin, 1968).
http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/3-1915.html
Nofre
A klumpa nem csak említett országokban volt divat vagy szokás,hanem magyarországon is. Ötéves koromban egy baranyai kisfaluba kerültünk. Ott a lakósság 99%-a klumpába járt még az utcán is.Otthon a lakásba pacsker volt a lábukon, ezzel léptek a klumpába ha kimentek a szabadba. Téli időszakban a klumpát szalmával bélelték ki ,hogy melegebb legyen.
A fiatalabb korosztály télen fapapucsot hordott. Ez egy sima keményfa deszkából lett kivágva,amin két pánt volt. Az aljára viszont két párhuzamos vastagabb drót volt szerelve,így azt korcsolyának használták. Ennyre emlékszem a hazai-falusi klumpás korszakból.
A somogyi falvakban is a klumpa divott. Még a 60-as években is, aztán elkoptak a klumpák és az iparosok és azok is akik ezt szívesen viselték!
Általában a teknővájó cigányok készítették, fűz, esetleg nyárfából.
De az ügyesebb kezű parasztemberek maguk is elkészítették!
A facipő nem fapapucs, nem klumpa, nem pacsker. Ezek hátul nyitottak, a facipő viszont (a képen is láthatóan) hátul zárt.
"A német ruházat leghagyományosabb darabja a klumpa, melyet ősztől
tavaszig hordtak férfiak, nők és gyermekek egyaránt. Hölbling Miksa, a vármegye főorvosa írta, 1845-ben, hogy „a legnagyobb ügyességgel járnak németeink ezen faczipőkben, és versenyt futnak bennők akármely bocskorossal”. A klumpát általában cseresznye-, bükk-, valamint hársfából faragták az erre szakosodott mesterek."
A pacsker=senki nem mondta,hogy az akár a klumpához,akár a facipőhöz "tartozna". Azt gyapjú fonalból kötik,ma már tutyi néven jobban ismert. Ezt a kinti,utcai használathoz meg is talpalták. Hihetetlennek tűnik,de általában kerékpár külsőgumiból készült a talp,amit külön erre a célra készített pacskercérnával varrtak fel.
57845.jpg
Ha beírod a keresőbe a klumpa szót, akkor papucsokat és nem cipőket hoz elő.
...de amikor a képeslap készült 1906-ban,és mikor én jártam klumpában 1946-ban sajnos akkor még nem volt kereső! Talán így jobb is,mert így később tudtam meg hogy a "főorvosi klumpa" és a Sholl cég "gyógycipői "azok csak névrokonok.
Így beérem azzal,amit tapasztaltam,láttam és amit Ófaluról tudok.
:)
"...de amikor a képeslap készült 1906-ban,és mikor én jártam klumpában 1946-ban sajnos akkor még nem volt kereső! "
Nofre
Átfedések bőven lehetnek a névhasználatnál, és a források sem egyformák a megbízhatóság szempontjából.
Leírom, hogy én mit értek a nevek alatt:
Klumpa: fatalpú, elöl zárt, hátul nyitott lábbeli, felsőrésze lehet fa (amikor egy db anyagból állítják elő) vagy bőr. Ez utóbbi használata terjedt el nálunk is a hetvenes években. (nekem is volt)
Fapapucs: fából kialakított vastagabb talp, elöl hátul nyitott, keresztben egy pánt adja a felsőrészt. Hazai újabbkori elterjedése mint a fentinél.(nekem is volt)
Facipő: egy fából kialakított lábbeli, elöl hátul zárt, bebújós, tetőtől talpig fa.
Pacsker: ezt csak az 50-es, 60-as években itthon elterjedt, bőrszalagokból összeszegecselt nyári szandálra értem. (nekem is volt)
Mint feljebb megtudtam, a pacsker régebben másként készítették, használták, de már a rómaiaknál is volt hasonló.
A továbbiakban viselettudományi szakértőre és nyomtatott forrásanyagra bíznám a különböző korok, és vidékek öltözetének szakszerű meghatározását. Manapság talán a klumpa és a facipő név használata keveredik (a neten is!), ebből is fakadhat nézetkülönbség.
Abban viszont nagyon egyetértek, hogy egyszerűen fogalmazva: "nem akarok zöldséget megjegyezni" :)
Írni sem, de ez nem mindig sikerül. Ezért köszönettel veszem a javításokat.
Nofre
"Átfedések bőven lehetnek a névhasználatnál, és a források sem egyformák a megbízhatóság szempontjából"
Ezzel teljesen egyetértek.
De azért volna egy kérdésem: Az milyen forrásból ered,hogy a szíjakból összeszegecselt lábbeli lenne a pacsker?
Volt ilyen szandálom, és sok más gyereknek is akkoriban, és így neveztük: pacsker. Ez a "forrásom". Szubjektív.
Nofre
...válaszát. Végig olvasva a h.sz.-eket,arra jutottam,hogy végeredményben mindenkinek igaza van.Ugyanis senki nem tehet arról,hogy az ország különböző részein másképpen neveznek egy bizonyos tárgyat. Így lehet az,hogy pl.a szíjból készült lábbelit arra felé pacskernak,mifelénk pedig sarunak hívnak. De hasonló eltérések vannak más tárgyak (klumpa,facipő,fapapucs) viszonylatában is. Mást jelent egy tininek,mást egy negyvenévesnek, és mást egy nyolcvanévesnek pl.a klumpa szó.
A keresőkről néhány szót: Mivel én is sok ellentmondást látok benne,nem nagyon használom. Ma pl. eszembe jutott a régen használt jó meleg halinacsizma,és a korházban használt barna-krém kockás mamusz. Lehet,hogy bennem van a hiba,de nem sikerült "újralátni"őket. Köszönöm mégegyszer a választát,üdvözlettel:Laki Géza
Valóban egy facipő van az egyik kezében. A másik kezét bedugta a muff-ba.
Nofre
Nagyon szépen köszönöm ezt a sok értékes hozzászólást! Újra kiderült, hogy egy régi anyag kapcsán számtalan további, nagyon közvetlenül talán nem kapcsolódó dologra is fény derül.
Nofre - szokásos - alaposságának köszönhetően már pontosan tudhatjuk, hogy mi az a muff, Philips-freak pedig olyan infóval lepett meg, ami kifejezetten újdonság volt számomra (facipő - szabotázs).
További kellemes ünnepeket kívánok!