Autóbuszjegyek 60 éve
Régóta tervezem, hogy próbálom rendszerezni a retronom.hu-n lévő dolgokat. Nagy elhatározással ma nekikezdtem. A budapesti buszjegyekre esett a választásom és kigyűjtöttem ide amit találtam.
A BSzKRT-t (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság) 1949-ben darabolták szét, az autóbuszüzemből létrejött a Fővárosi Autóbuszüzem Közösségi Vállalat (FAKV), melyet 1951-ben átneveztek Fővárosi Autóbuszüzemre (FAÜ).
1961 FAÜ jegy
A BKV (Budapesti Közlekedési Vállalt) elődje, ami 1968-ban alakult meg.
Egy másik F.A.Ü. jegy. A retronom.hu-n az ötvenes éveknél szerepel. (?)
1980-as lehet 1,50-es jegy.
1983
Valaki azt írta, hogy 90-ben 8 Forint volt. 1993-ban már 25!
1993-ban biztos ennyi volt a jegy.
Forrás: www.bparchiv.hu/magyar/kiadvany/bpn/49_50/2.html
Ennyit találtam az oldalunkon. Aki még tud lyukakat betömni az szóljon hozzá vagy javítsa a leírtakat.
- retronóm blogja
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
1950-1959
1950-1959
1950-1959
1988
1919
1992
1933
1960-1969
1970-1979
Találat: 3
1980-1989
Találat: 3
1970-1979
1925
1946
1984
Találat: 8
Találat: 8
1978
1970-1979
1958
Találat: 2
1960-1969
1980-1989
1910-1919
1980-1989
1910-1919
1988
1951
1982
Ismeretlen évjárat
1949
1948
Találat: 2
1980-1989
Felülről a második az egy átszállójegy, ami olcsóbb volt mint két külön vonaljegy. Volt még kettős átszállójegy is tán narancsos csikkal. A kalauzok boszorkányos gyorsasággal lyukasztottak rajta jó néhányat, a jelek jelentésével nem vagyok a mai napig sem teljesen tisztában. A sok szám az a járat száma, a többi nem tiszta. A kék és sárga jegyek beveztetésével és a lyukasztóval megszüntek az átszállójegyek is.
Mivel egy átszálló négyszeri átszállásra jogosított fel (a megfelelő szabályok szerint), a kettős átszállójegy fogalmát nem tudom értelmezni. Ezzel szemben valóban voltak a különböző színű margóval nyomott 2, 2,50, 3 (3,50) árú átszállók, melyek a külterületek közlekedését szolgálták. Ezekre a helyekre ill. ezeken a járatokon egyébként spéci vonaljegyek, esetenként szakaszjegyek is léteztek. A belterületi (normál) átszálló, mint a képen is látszik, kék szélű volt, a féláron (75 fillér) váltható gyerekjegy szegélye lila.
A sok szám valóban a járat száma. A legfelső mezőbe a hónap napját lyukasztották, az alsó mező az utazás megkezdésének az időpontját jelentette, napközben negyedórás, késő este félórás pontossággal. A római számok és a betűk jelentése előttem sem világos. Talán az útirányt jelezték, mert visszafelé utazni nem lehetett ezekkel a jegyekkel.
Ha emlékeim nem csalnak, bár 43 év után akár csalhatnak is, többféle átszállójegy volt. A sima csak egyszeri átszállásra, a kettős kétszeri, a hármas háromszori átszállásra szólt, ennek megfelelően más-más áron. De ennyi év távlatában fenntartom magamnak a tévedés jogát.
Tényleg csak pontosításként: az átszálló max. négyszeri átszállást tett lehetővé (ha jól tudom, másfél órán belül volt érvényes, hídon csak egyszer lehetett átmenni, átszállás csak az átszállóhelyeken volt lehetséges, ez a két járat közös szakaszának első vagy utolsó közös megállója volt stb). Az eltérő színű és árú jegyek területhatárok átlépésére szolgáltak.
Az utolsó elötti jegy 1992-ből való, ma találtam a BKV árlistán!!! Ezen kívül az a halvány zöldes jegy pedig 1989-ből való! Valamint a 3 db összefügő kék 1,5 ft-os jegy 1966-ból származik! Itt a weboldal címe: http://wapedia.mobi/hu/Budapesti_K%C3%B6zleked%C3%A9si_Zrt.
rivan94
Jut eszembe ha valaki gondolja elmehet a Fővárosi Levéltárba (1139 Budapest, Teve utca 3) és utánanézhet anna a "relytélyes" F.A.Ü. jegynek a BKV 1887-1999 raktározott iratai között! Ez csak Tipp, de lehet, hogy hasznos is tudna lenni!
rivan94
Feribá
Gondolod, hogy a levéltárak buszjegyeket is őriznek?
Igen utánanéztem az internetes állagjegyzékben!
rivan94