Epos ES 14 hangdobozpár


Forrás: 
Saját
Epos ES 14 hangdobozpár

A legendás Epos ES 14 hangdobozpár. Talán felesleges minden szócséplés ("betűcséplés"), az interneten minden információ megtalálható róla. További képek:

 

http://www.retronom.hu/files/dollerakos/DSCF4592.JPG

http://www.retronom.hu/files/dollerakos/DSCF4593.JPG

http://www.retronom.hu/files/dollerakos/DSCF4594.JPG

http://www.retronom.hu/files/dollerakos/DSCF4595.JPG

http://www.retronom.hu/files/dollerakos/DSCF4596.JPG

Szia!

 

Nagyon jó kis hangfal ez a Epos, sokak szerint jobb mint a nagyobb tesói...

Jó választás!

 

Atesz

athos527 képe

athos527

Tiszta hi-Fi Magazin "feeling", klasszikus talpakkal! Mennyivel esztétikusabb ez, mint a mostani, még drágább dobozoknál is "divatos" ezüstre fújt műanyag design...!

helló! mik a tapasztalatok a hs 40-hez képest? nagy a különbség ár-minöség tekintetében?

dollerakos képe

Szia!

 

Érdekes kérdés! :--))

 

Az Eposok nagyon jók, dinamikus, eleven, de egyben sima hangzásúak is. Lényegesen jobbak minden eddigi ilyen-olyan angol és egyéb dobozaimnál. Összeresztettem a kisebb tesókkal is, az m12-esekkel, amelyeket szintén nemrég tettem fel ide. A két Epos-pár közt jól észlelhető a különbség, a nagyobb tesó elevenebb, jobb a basszusa, összességében a kisebb sem rosszabb, de vékonyabban zenél.

 

Viszont egyik Epos-pár sem képes a HS 40-eseket (a hangváltó-módosított verziót!) lenyomni! Már azt gondoltam, hogy begolyóztam, át is hívtam barátokat, ismerősöket, sok tesztfelvételt összehallgattunk és nagyon kevés olyan felvétel volt, amelyen az Eposok közül valamelyik jött ki jobbnak. A jelenlétérzet, a térhatás, a tonalitás, stb., stb., sokkal inkább a HS 40-eseken volt jobban érezhető. Ha már itt tartunk és épp Te kérdeztél, még egy érdekesség: Shalafi fórumtársunktól kértem 4 db saját gyártású mélyhangszórót a Tőled vásárolt üres HS 40-es dobozokba (remélem, jól emlékszem); vettem 2 db Vifa magasat is az Isophonok helyére (illetve csak az egyik lyukba, mert a másikat befedtem, nem kell 2-2 magas, gyárilag sem jó), csináltam hozzá egy keresztváltót (talán nem kell mondanom, hogy egyelőre csak fülre, de hasonlót, mint a módosított HS 40-esé) és láss és hallj csodát: ez a doboz is olyan jól sikerült, hogy oda és vissza vagyunk tőle! :--)) A tesztalanyokkal inkább csak ezt a két párt teszteltük (mert az Eposokkal hamar végeztünk) és bizony ez a dobozpár is, a Shalafi-mélyekkel és a Vifa magasakkal nagyon jó lett! Főleg klasszikus zenéket hallgattunk LP-n és CD-n. Az erősítő: Kenwood KA-7020, az LP-játszó: Lenco L75 + AN IQ2-es hangszedő, a CD-játszó: Kenwood DP-5020. A HS 40 - Shalafi HS 40 mérkőzésben a két páros nagyjából egyforma arányban kapott szavazatokat. Kevesebb eltérés volt a két dobozpár közt, mint a két Epos-dobozpár közt. Néha össze is lehetett téveszteni őket, de az nem baj! :--)) A Shalafi-dobozok sokszor nyugodtabb, kiterjedtebb, magasban lénygesen szebb hangokat produkáltak (főleg talán a Vifa magasaknak köszönhetően), mint a HS 40-esek. Bizonyos felvételeken azonban a HS 40-es volt jobb, amikor karakteresebb hangzásra volt szükség, de ez nem mindig volt előnyére. Annak örültem a legjobban, hogy a Shalafi-dobozok "nyugodtabb, szebb hangzású HS 40-esek lettek" - ahogy az egyik résztvevőnk jellemezte.

 

Persze, még alaposan rá kell hallgatni mindenre, mert nagyon friss, két napos az eredmény, el is fogom vinni méretni mindkét HS 40-es párost és tervbe van véve, hogy teljesen új, szép dobozokat kap a Shalafi-Vifa-garnitúra.

 

Visszakanyarodva még az Eposokra, a tárgyilagosság kedvéért idéznék a Zsolt Audio Szin(en)ergiák II. c. cikkéből pár sort:

 

"Az Epos ES14 mindenfajta kompromisszum nélkül és minden egyéb szempont figyelmen kívül hagyásával Naim erősítőkhöz készült, az akkor CB (chrome bumper) sorozat Naim elektronikáihoz. Ez is jelzi R.M. zsenialitását (végzettsége szerint egyébként matematikus, onnan pártolt át annak idején a BBC fejlesztő csapatához, és vett részt az LS3/5a konstruálásában), hogy ennyire illeszteni tudta a hangsugárzóját egy adott erősítőhöz. És milyen különösek a párhuzamok, megint csak Naim és Ion. Bár R.M. nem számolt az Ion elektronikákkal, de ha nem Naim, akkor megint csak az Ion volt, amivel kiválóan működött. Na és persze az Exposure-ral. A régi, '80-as évek beli Exposurral. (Erről megint annyit kéne mondanom, mesélnem, hogy majd egy következő bejegyzésben. Te jó ég, mennyi munkát adok magamnak...:-))"

 

A lényeg, hogy az Eposokat talán ki kellene próbálni a fent említett erősítőkkel is... Azonban kétlem, hogy ez ilyen egyszerű lenne, hogy ezekkel annyira megtáltosodnának és a két pár HS 40-es lenne a rosszabb... (Talán csak akkor, ha a fent említett Naim és egyéb elektronikák nem bírnák a 4 ohmot...) Ha ekkora, jól észlelhető különbségek vannak pl. a HS 40-esek és az Eposok közt egy jó erősítővel (márpedig ebből nem engedek! - A Kenwood KA-7020-as egy igencsak jó erősítő!), akkor alapjaiban miért lenne gyökeresen más egy feljebb emlegetett Naim-mel vagy Ion-nal vagy Exposurral???

 

Még valami. Eszébe ne jusson valakinek, hogy egyszer is kitekertük volna a magasakat és a mélyeket és még a loudness-i szörny sem jött. SOURCE DIRECT állásban van a kapcsoló! Még a balanszot sem tekergettük. Amit azonban mindig állítani kellett és közben már elég jól belejöttünk: a hangerőszabályzó, ugyanis a HS 40-esek (mindkét pár) érzékenyebbek, mint az Epos-ok, ezért amikor oda kapcsoltunk, mindig kicsit le kellett rántani a potit és ellenkező esetben fel, ugyanis a hangos hangkép mindig azt az érzetet kelti, hogy az a jobb, de így nem volt hangosabb hangkép :--))

veroka képe

Már írtam, hogy ha egy doboz csak egy erősítővel szól jól, akkor az hibás. Az egyikkel kompenzálod a másik hibáit. Ha ezzel a megközelítéssel nézzük, akkor a világon az összes szobába külön kellene erősítőt, dobozt, stb. tervezni, műfejes méréssel az egyetlen hallgatási pozícióban.

 

Úgyhogy valószínűleg a moddolt HS40-esek a jobb dobozok.

dollerakos képe

Szia!

 

Persze, emlékszem az írásodra. Megjegyzem, mindig figyelemmel kísérem, amit írsz itt a topic-okban.

 

Igen, ez tényleg így tűnik logikusnak, mármint, hogy egy hangdobozpárral kompezálni lehet egy erősítő hibáit és fordítva, de... Nekem annyira fura, hogy pl. egy 120 000 Ft-os Naim Nap erősítőnek ugyan már miért lenne bármi hibája? :--)) Ebben az árkategóriában már nem illik, nemde? :--)) Szerintem nincs is, valamint mérve is remélhetőleg minden tekintetben megfelel a legszigorúbb elvárásoknak is. Vagy mégsem? - Csak kérdezem és tényleg, minden él nélkül. Szerintem itt valami egészen másról lehet szó. Vannak dolgok, amelyekről tudunk, vannak, amelyekről nem tudunk; vannak dolgok, amelyek megmérhetők és vannak, amelyek nem, illetve úgy halljuk, mintha jobb lenne, de mérve rosszabb az eredmény és fordítva. Talán a Naim + Epos téma olyan, amely talán nem igazán eldönthető tudományos módszerekkel, hogy pont ők miért is szeretik egymást. Itt van két nagyon elismert holmi: egy Naim erősítő és egy Epos dobozpár. Az áruk is hasonló, mindkettőt használtan kb. 120000 körül meg lehet kapni. Valahogy úgy jön ki a lépés, hogy ezek együtt jól zenélhetnek - elhihetem, elhiszem, mert sokan, sok helyen ezt írták és a tervezőik is ezeket ajánlják egymás mellé... Persze, van drágább és jobb erősítő és hangfalpár, a határ a csillagos ég. (Mellesleg még azt is el tudom képzelni, hogy jobb hangdobozokkal a Naim még jobban muzsikál, mint az Eposokkal :--)) Még a csöves erősítőknél jobban nyomon követhető az esetleges "turpisság": a kimenőtrafók karakterisztikája, stb., stb.... Azaz a betervezett és a nem betervezett nemlinearitások kombinációja miatt szólhat jobban, szebben egy-egy cucc. Egy neves csöveserősítő-konstruktőr szerint pl. a harmonikus torzítások tekintetében el lehet menni egészen 4 %-ig is, akkor is szépen, jól fog szólni (vagy akkor fog igazán szépen és jól szólni :--)) De van, amikor ezeket a nemlinearitásokat nem tudjuk ám nyakon csípni, különösen a félvezetősöknél nem, vagy.... Talán sok esetben nem is léteznek azok a "széptevő" nemlinearitások, hanem valami más van helyettük, ahogy szokták mondani: az igazság odaát van :--)) ???? Hmmm.... Bevallom, én egy örök kétkedő vagyok, sokszor még azt sem hiszem el, amit látok és hallok... Csak egy példa: valaki esküdözik, ha kicseréli a cuccában ezt vagy azt a csatolókondenzátort, akkor szebb és jobb minden. "Ugyan már, ne hülyéskedj!" - Mondtam neki... Elmegyek, meghallgatom és tényleg! Én is hallom, hogy szebb és jobb. Ha műszeresen megmérjük, a régi csatoló is hibátlan, minden paramétere kifogástalan; mérve semmi különbség az új és a régi csatoló közt, de az újjal mégis jobb a végeredmény. A kábel-cserékről már nem is beszélek.... Lehetne még mondani temérdek példát (persze, nem kell mindent elhinni...) De még egy jutott az eszembe: pl. a csöveserősítő-barátok miért nem szeretik a toroid trafókat? Pedig a toroidnak minden paramétere (szórt induktivitás, stb., stb.) jobb, mint a lemezeltnek. Ezt csak ők tudják vagy nem tudják :--)) Azt is tapasztalni lehet, hogy XY konstruktőr (vagy magát konstruktőrnek nevező egyén) teóriákat gyárt, amikor kiejelnti, hogy ez vagy az vagy amaz az alkatrész, cucc, eljárás ezért, azért, amazért jó - és tényleg nemcsak szubjektíve, hanem akár objektíve is eredményezhet szebb, jobb hangot, de igazából nem tudja senki (ő sem), hogy miért...

 

Mindazonáltal Veled is egyetértek, mert valóban olyan helyzet is adódik, amikor egyik-másik hibát így vagy úgy kompenzálnak.

veroka képe

Hű, ez messze vezet ez a téma :)

 

Én hiszem, tudom, hogy ha valami hallgatva jobb, akkor mérve is. És fordítva, ha valami mérve jobb akkor hallgatni is jobb lesz.

Ellenben csak azoknak a paramétereknek hiszek amiket meg is tudok mérni, tehát a "szellős" "teres" és hasonló jelzőknek nem. Tessék megmondani hogy mi az ami jobb. Hogy a te megfogalmazásoddal éljek: az Epos elevenebb basszusa feltehetően a jobb impulzusválaszt jelenti, nagyon konyhanyelven szólva fürgébben reagálja le a hirtelen basszusokat (pl lábdob hangja) és ez már mérhető. Hogy mennyire lesz tere egy hangdoboznak, az pl a fáziskésés csökkentésétől függ.

Szóval, mindenre ki lehet hegyezni egy dobozt, de persze kompromisszumokkal. Amelyik mélyre megy nagy érzékenységgel, annak valószínűleg romlik az impulzusválasza. Ehez én nagyon nem konyítok, vannak itt olyanok akik nálam sokkal jobban értik ezt a mesterséget.

Az erősítőknek is megvannak a maguk hibái persze. A drágábbaknak kevesebb, az olcsóbbaknak több (elméletileg :) ). Egy erősítőnek is frekvenciafüggő fázistolása van, zajos, torzít stb. Ellenben minnél több felharmonikust tud átvinni a hangszórókra, annál tisztább lesz a hangkép (ezt hívják a hifisták zeneiségnek). Késleltetés... a csöves erősítőkben a működési elv (azaz hogy az anód körül ott rajzanak az elektronok) miatt mindig van egy kis tartalék, gyorsabban fognak reagálni a jelalakra - egy félvezetős erősítőnek mindig lesz késleltetése ami persze szintén frekvenciafüggő. Torzításokból is van ezerféle (THD, IM, nonlinear, stb).

 

Nos ezeket a paramétereket lehet egymáshoz idomítani. Egy fürge, de érzéketlen hangdoboz jól fog szólni egy lustább félvezetős erősítővel. Egy fürge csöveshez pedig a nagy érzékenységű, jó mélyátvitelű doboz dukál. Megjegyzem a mai trend szerint csöves erősítő hajt meg egy szélessávú tölcséres hangsugárzót - de ennek nem lesznek igazi mélyei és magasai sem, tehát csak mondjuk szimfonikus zenén fog jól teljesíteni, amiben a középhangok dominálnak (a nagybőgő pedig... nem baj, fogjuk a felvételre :) ).

 

Az emberi fül elképesztően érzékeny óra, mikrosecundumos eltéréseket is jól érzékel. De ne felejtsük el, hogy a fülünket lehet a legkönnyebben becsapni. Ha azt mondják, hogy márpedig az a csatolókondi jobbá teszi a hangot, akkor keresni fogod a javulást. A műszereket ez nem érdekli, azok tárgyilagosak. Ha jobbnak hallod a másik csatolókondit, bár a paraméterei megegyeznek akkor az valószínűleg az elméd játéka, egy előre eldöntött kérdés. Vagy ha nem, ha a kimenő jelben valóban van valami olyan torzulás, javulás, bármi ami miatt neked jobbnak tetszik - akkor egy olyan paramétere van a kondinak amit nem mértél meg.

 

És akkor a konklúzió: egy jó erősítő jobb hangdobozzal jobban szól.De ami az elején nem volt ott, az a végén se lesz. Ha nem képes az erősítő gyorsan, fázishelyesen lekövetni az eredeti hangforrást, akkor a legjobb legtökéletesebb hangdoboz se fogja tudni. És hiába a tökéletes erősítő, a gyors hangszóró, ha az alsó határfreki mondjuk 70 Hz. Azok a mély hangok csak a légkört fogják fűteni, elmelegszenek a mélyhsz. tekercsén.

 

Az izlésekről lehet vitatkozni, mindenkinek más fog tetszeni és mást fog dicsérni. Ki jobban szereti a csilingelő magasakat, ki jobban szereti a dörgő basszust... mindenki azt hallgassa ami neki tetszik. Az a jobb hangdoboz, ami jobban tetszik neked, az összes hibájával együtt.

 

 

dollerakos képe

Abszolút egyetértek!

Szerintem meg kit francot erdekel a meres ha hallgatva jo? Vegulis a dolog vege a lelkem amihez a fulem es az agyam a kapcsolat. Nem a muszer fogja elvezni a zenet rajta hanem en!

Kékedi Levente képe

Pont ezt írta Veroka is feljebb, hogy mindenki maga dönti el, mi tetszik neki, mi az amin élvezni tudja a zenehallgatást. A mérés ettől még ugyanolyan fontos marad, pl. ha vásárolsz egy hangsugárzót, és előtte meghallgatsz párat, nagyobb eséllyel fog tetszeni az, amelyik mérve jó. Ez az esetek nagy százalékában így szokott lenni.

Az igazság és a tévhit mérlege...

 

 

Veroka fórumtársam korrekten leírta a lényeget, ehhez többet hozzá fűzni nem tudok, egyetérteni viszont anál inkább, ezt hiszem, vallom, tudom, és teszem minap. Az, hogy nincs értelme a mérésnek.. nos ez vitán felüli, akik így hiszik, beérhetik a hibás konstrukciójú poor készülékekkel, akik tudják, mi mérve jó az füllel is kedvezőbb élményt ad az már mérföldkő ahhoz képest, hogy háttér zenét hallgatunk vagy velejéig akarjuk élvezni minden szösszenetét a felvett anyagnak.

 

Ám!

 

Sokszor nem tehetjük, hogy bemérjünk bizonyos termékeket, ezért támaszkodhatunk az interneten és a műszaki világban az ismeretségünkre is illetőleg a netten található fórumok javára, mikben velősen akár taglalják az arra érdemes homit, persze itt is javarészt szubjektive kiteljesült vélemények fogalmazódnak meg, ezzel párhuzamosan valamilyen véleményformáló fogalom kialakul, min hallgatják, hol, milyen forrásból, milyen meghajtással.. stb stb, így könnyebb következtetni, vélni azt, hogy jó avagy nagy esélyel nem rossz a termék, avagy a leírtak alapján az is lehet akár, hogy nem jó semmire.... Meg kell hallgatni, de mindenek előtt utána kell nézni, aminek csak lehet.

 

Nagyon fontos a gyakorlat, némi ismeret, jó ízlés, és egy kis hidegvér a vásárlásnál meghozza gyümölcsét. Mindennek jól utána kell nézni, olvasni, így kisebb az esély, hogy átverjük magunkat.

 

Döller úr!!! megfülelném azt a Epost...:)

 

Atesz

 

 

 

 

veroka képe

Uraim, nagy öröm titeket olvasni.

dollerakos képe

Szia Atesz!

 

Persze, tervezzük is Dénes haverommal (itt-ott deneskova a nick-je), hogy csinálunk egy nagy szeánszot nála, mert ott nagyon jó nagy tér van elhelyezni több hangdobozt is. Viszem az Eposokat is, mindkét párt, az ES 14-est és az m12-est is, mindkét HS 40-est és még esetleg másokat is. Ha Neked is van valami, szerintem nyugodtan hozd. Beszéljünk vagy írj, az e-mailem (azt hiszem), nyilvános, ha nem, akkor: dollerakos@gmail.com

 

Üdv,

 

Á.

Kékedi Levente képe

Óh, hát erre a szeánszra én is nagyon kíváncsi volnék, ha úgy alakulnának a dolgaim, meg pont lenne szabadidőm, szívesen elmennék, persze, ha van rá lehetőség. Talán én is elvinnék vmit a saját dolgaim közül. :)

veroka képe

Nekem most csak a kicsit moddolt 3011A-k vannak. Túl sok javítanivaló lenne azokon még, nem hiszem hogy ellenfele lenne az Eposoknak. Elrettentő példának azért elmegy :) A legnagyobb baj nekem az idővel van, ilyenkor én percre be vagyok táblázva, nyáron esélyesebb a dolog.

veroka (kukac) mailbox.hu

dollerakos képe

Szerintem az is jöhet. Miket MOD-oltál rajta?

veroka képe

új magas (shalafitól, titán dóm)

új közép+új mély (h2000)

a doboz most valahol 43Hz környékérere van hangolva  egy hosszabb reflexcsővel, illetve kevesebb benne a csillapítás. A közép HB12,5/326 érzékenysége csillapítva van hogy illeszkedjen a HA31/422-hez, most valahol 90dB körül lehet.

 

A váltót nagyon szét kellene szedni és újraépíteni, de az rengeteg idő lenne, ezért az még gyári, azonkívül most mérni sem tudok.

szia! igen,sejtettem hogy ez lesz a válasz:))  bizony a hs 40 jól kitalált doboz,idáig még csak a saját 45 éves epicure hangfalaim verték meg,amik kb. ugyanolyan méretekkel rendelkeznek,csaképpen 2,5cm vastag tömör fából van az összes lapja!!

Kékedi Levente képe

Ha jobb is az a 45 éves Epicure, azért azt csak nem gondolhatod komolyan, hogy pusztán a vastag falapjai miatt lehetséges..... :)))

veroka képe

Pedig elméletileg lehetséges. Ha minden más paraméterben megegyeznek, akkor a kevésbé rezonáns doboz lesz a jobb, azaz a vastag fa. De még jobb lenne mondjuk a beton, mint Atesznél.

Igen bizony, minél kevésbé hajlamos a doboz a viszont rezonanciára anál jobbak a paraméterek is, lehet egy 3 ,as azaz 30 mm es fa vagy rétegelt avagy 2.5 ös beton kivitel, sokat számít, ha minden más paraméter egyezik a doboz lehet akár "mondjuk így tuning?..." csökkenti a rezonanciát a szóró közvetlen környezetében mi igen érzékeny erre, főleg a hallgató, a közvetlen környezeről nem is szólva, mi közvetlen felületről dobozfalról a doboz ill annak belsejéből doboz fal vékonységéból annak illesztései-ragasztási hibáiból jon létre avagy alakul ki....

 

Most is pl beszereztem egy igen jó nevű falpárt, és mégis, a beton fal ha kisebb szórókal is és zárt kivitelben, pontosabb mély hangokat reprodukál, avagy szólaltat meg.

 

Atesz

kékedi "úr" megint hozta a szokásos formáját,csak most éppen melléltrafált:))  bebizonyosodott,hogy még életében nem foglalkozott hangfalépitéssel! persze amikor a fejére koppint valaki,hogy mégse ugy van amit irsz,akkor már egész más véleményt fogalmaz meg...hahaha!!

Kékedi Levente képe

Nem tudom mi olyan mulatságos kedves f124sc, és az általad leírtakban sehol sincs egy érv se semmire, úgyhogy mondanék ide egy közismert mondást: "Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna." :) Szereltem már össze hangszórót, készítettem már hozzá alkatrészeket, csináltam már hangváltót, mérésekkel is próbálkoztam, megízlelhettem nagyon sokmindent az utóbbi időkben amennyire engedte az időm, így egy alapszintű rálátásom van a dolgokra, de ettől még egyáltalán nem nevezem magam se tervezőnek, se "hangfalépítőnek", sose tartottam annak magam, és nem is akarok foglalkozni hangfalépítéssel, én zenehallgató vagyok, e hobbyn kívül a fő foglalkozásom a képzőművészet. De ideje lenne már befejezni ezt a személyeskedést, meg az ellenségeskedést, mert ennek semmi értelme, vicces és nagyon gyerekes már. Én a magam részéről nyújtom a kezem, és lezárom a veled való civakodást. :)

én sem szeretek civakodni,és nem is ez volt a célom,de mivel te szóltál hozzá olyan hülyeséget,amit már nem csak én tartottam annak,ezért bátorkodtam hozzászólni!!!  tehát,ha hallgattál volna,bölcs maradtál volna....az pedig a te hozzá nem értésedet bizonyitja,ha nem vagy tisztában azzal,hogy a  hangfaldobozok hangzásában milyen szerepet játszik a fa anyaga és vastagsága!!! a helyedben utánanéznék a hangfaltervezés alapszabályainak!! ha a képzömüvészet az erösséged,akkor inkább ott kamatoztasd a tudásodat,és ne a hi-fi technikában...

Kékedi Levente képe

Úgy látszik, még mindig félreértesz vmit, mert ott van egy kommenttel leljebb a hozzászólásomban, hogy jómagam is ismerem a doboz vastagságának, anyagának hatásait.

 

Köszönöm szépen ezt a "kedves" helyreigazítást, hogy hol kamatoztassam a tudásom, de, ha a te szemszögedből ilyen szigorúan nézzük a dolgot, akkor arról inkább ne beszéljünk, hogy ki hol kamtoztassa a tudását, mert itt kb. egyetlen emberen kívül a fórumosok 99%-a nem elektroakkusztikából keresi a kenyerét, ugyebár. Szóval mielőtt kioktatnál, hogy mivel foglakkozzak, kicsit el kéne gondolkodni azon, hogy esetleg a kijelentésed saját magadra is vonatkozik.

veroka képe

Pedig nekem nagyon úgy tűnik, hogy civakodni akarsz. Levi nem írt hülyeséget, én sem gondolom, hogy az Epicure csakis azért lenne jobb (ha jobb egyáltalán) mert fából van a doboza. Egy hangsugárzó komplex rendszer, nem lehet egyetlen dolgot kiválasztani két, a valóságban egyébként teljesen különböző hangdoboz tulajdonságaiból és rámondani, hogy azért jobb vagy rosszabb mint a másik. És még csak azt sem tudjuk, hogy valóban jobb-e az Epicure, hiszen nem lett megmérve. Azt tudjuk, hogy neked jobban tetszik.

veroka mester!:)  ha visszaolvasod,azt irtam ,hogy jobban szól,mint a hs 40-em.de azt nem irtam oda,hogy azért mert vastagabb a fája!!! azt csak ugy mellékesként irtam le,mert a dobozmérete is hasonló! erre reagált a levente,hogy nem gondolom,hogy...stb. ha nem a szokásos kioktató stilusában irta volna,nem is reagáltam volna!! egyébként a régi epicure hangfalaknak nagyon jó a hangszórókészletük,és nemcsak azért mert ezek tényleg az usa-ban készültek!! ha megnézed a mostani hifi dolgokat,csak a nevük márkás,ami benne van az mind taiwan,china,stb...

Kékedi Levente képe

Persze, én ezt tudom, hogy a doboz anyaga, vastagsága is közrejátszik, de én a "minden más paraméterre" gondoltam, amiben pedig nem hiszem hogy megegyezik a két hangsugárzó. A fő különbségek úgyis a hangszórókból, váltókból fognak eredni. Azonban a hifisták gyakran átesnek a ló túloldalára, és megalomániájukkal akarnak bebizonyítani dolgokat. (egyesek szerint pl. a Radiotechnika S90 is ezért jó, mert jó nehéz) Annyi hülyeséget láttam/hallottam az utobbi időkben, hogy elmondani is hosszú. Egyesek szerint a CD játszók, meg a sima kazettás magnók alá is jó nehéz vaslapokat kell tenni. Hallottam olyat is, hogy vki kavicsot ragasztott a magashangszóró mellé, mitől "ásványibbnak" hallotta a hangját. :))) Na persze ezek a totális hülyeségek. Nekem a kedvenc hangsugárzóm most a felújított Videoton Minimax, de egyáltalán nem tartottam szükségesnek az új dobozt, és nem is itt akartam javítani a hangján, hanem az első és legfontosabb helyeken: hangszóró, hangváltó, elhelyezés. Ha nagyon tovább akarnék menni, akkor csak ezek után következne a doboz anyaga, meg a vaslapokkal való alápóckolás. Egyébként nagyon jól leírtátok följebb a dolgokat, azokhoz nem tudok már mit hozzáfűzni.

dollerakos képe

Szia!

 

Ismerem, volt nálam egy próba erejéig. Az lehet, hogy a gyári hangváltós HS 40-eseket megveri, de a módosítottakat már nagyon nem. Emlékszem a hangszínezetére: jó a basszusa és a magasai is, de a hangszínezete, a középtartománya nem győzött meg. Kicsit bele is néztünk a haverral, aki hozta és láttuk, hogy a mély hangszóró direkt bekötésű - kicsit túlzásnak tartottuk. Beletettünk egy tekercset (már nem emlékszem, mekkorát), már egy kicsit jobb lett, de tovább nem mentünk...

az enyémben van tekercs(gyárilag)!! az valami tuningos lehetett...:))

dollerakos képe

Az lehet, ugyanis úgy emlékszem, hogy a magas-körben van kondi+poti és még tekercs is. De ha a mély-körben is van, akkor már egy továbbfejlesztett változat lehet ahhoz képest, ami nálam volt.

Kalmopirin képe

Én az olyan leírásoktól vagyok "elájulva" (sok ilyen van) amikor egy adott "részegység" hangját olyan formán írják le, mintha az csupán egy dobókocka lenne, amin jól láthatóak a pöttyök szabad szemmel is, amint az is, hogy 6 oldala van.

Pedig a kép és a "hangkép" között hatalmas különbség van.

A szem látásmódja (szerintem) objektívebb mint a fül hallása.

 

Egy "részegység" vagy akár a komplett rendszer hangját, sok tényező és körülmény befolyásolhatja.

 

Egyszerűen fogalmazva: Nem csak fekete, vagy fehér.

 

Ahogyan ez itt olvasgatva is kiderül.

 

Arról nem is beszélve, hogy a hangzás megítélése erősen szubjektív.

Talán nem a legjobb hasonlat, de az hogy egy piros szín mennyire piros azt egyértelműbben meg lehet állapítani :-)

Már csak azért is mert egymás mellé lehet tenni a kétféle árnyalatú pirosat, míg a hangkép esetében ezt kivitelezni egyenlő a lehetetlennel!

A közvetlen összehasonlítás pedig az objektivitás útja.

 

:: Kalmopirin

14


AKG K140
1970-1979
Moszkvics 2140
Találat: 2