Ganz mozdony M41.2112 Csörgő
Ganz
Ganz Mávag embléma
1960-1969
1960-1969
Ganz Mávag kulcstartó
1970-1979
1970-1979
Ganz Univo kis műszer
1980-1989
1980-1989
Ganz-Mávag
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Ganzuniv 1 analóg műszer
1980-1989
1980-1989
Ganzuniv mérőműszer
Találat: 2
Találat: 2
mozdony
Diesel mozdonyka
1960-1969
1960-1969
Gőzmozdony 275
1982
1982
Gőzmozdony 303
1950
1950
Gőzmozdony 324
Találat: 2
Találat: 2
Gőzmozdony 335
1982
1982
Gőzmozdony 424
Találat: 2
Találat: 2
Lemez mozdony
1960-1969
1960-1969
Lemezárugyári Csengős mozdony
Találat: 2
Találat: 2
Máv 323 gőzmozdony
1909
1909
MÁV 424-es gőzmozdony
Találat: 2
Találat: 2
MÁV M63 DVM-10 mozdony
1970-1979
1970-1979
Mozdony a pályán
1988
1988
Mozdony rézlapocska relief
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Nohab mozdony
Találat: 3
Találat: 3
Nohab mozdony (Dán vasutak)
Találat: 3
Találat: 3
Nohab mozdony M61 TT modellvasút
1970-1979
1970-1979
TVGh-1300 vontató v. mozdony?
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Ha jól tudom, hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdony volt (és van).
ml
Igen, jól tudod.
A MÁV sajnálatos módon leegyszerűsítette a tipus elnevezéseket! A gyártó Ganz-MÁVAG jelzései mindig egyértelműek voltak:
- DVM ... dízel-villamos-mozdony
- DHM ... dízel-hidraulikus-mozdony
- DM .. dízel-mozdony (mechanikus sebváltóval)
- VM ... villamos-mozzdony
Ez így, ebben a formában nem igaz.
A típusjelölés a MÁV-nál a következőképpen néz ki:
- az M betű jelöli a dízel vontatójárműveket
- a V betű a villamos vontatójárműveket
- a betű után következő szám a hajtott tengelyek számát jelöli
- dízelmozdonyokon belül tovább bontva erőátvitel szerint:
- M.. ... - dízel-villamos mozdony (M40, M42, M44, M61, M62, M63)
- M.. 1... - dízel-mechanikus mozdony (M28 1..., M43 1..., M47 1..., Mk48 1...)
- M.. 2... - dízel-hidraulikus mozdony (M28 2..., M31, M32, M41, Mk45, M46)
- M.. 3... - dízel-hidromechanikus mozdony (MDmot)
És mindezt motorkocsik, motorvonatok estében még lehet bonyolítani...
Üdvözlöm!
Segítséget szeretnék kérni Öntől, látom otthon van a mozdonyok világában!
Az én kisfiam (6 éves!) és mozdonyvezető szeretne lenni, már többször utazott a vezérállásokban. Egy olyan műszaki leírásra lenne szükségem, amiben a "csörgő" kezelőszervei vannak feltüntetve. Ha tudna tanácsot adni, hogy honnan tudnék ilyet szerezni megköszönném!
Tudja Önök közül valaki, hogy mi az a külsőégésű
motor ? Még egy volt mozdonyvezető sem tudta megmondani.
Nem vagyok mérnök, csak logikusan végiggondolva, a belsőégésű motornál az égés, robbanás a henger belsejében megy végbe. Ha a logikám jó, akkor a gőzgép pld. egy külsőégésű motor, mivel a vizet a motoron kivüli kazánban forrósitják fel gőzzé, ehhez szenet, fát, olajat, stb égetnek a motoron kivül. Szerintem ez a magyarázat, de lehet, hogy teljesen tévuton járok...Ja, amikor az egyik Ganz M-62-es dieselmozdony felrobbant, az is külső égés volt...XD
Köszönöm a gyors választ !
- Valahogy sejtettem ,hogy a nagyteljesitményű
gépeknél van ilyen. Azért is itt kérdetem meg.
Bocsi, de az M62-es az a Szergej. A Ganz 6 tengelyes dízelbe az M63-ast, a nagy csörgőt csinálta.
Az egyik M63 generátora robbant szét, a forgórész kirepült és ráesett a mozdony mögötti személykocsira.
M-63 nak volt a beceneve :Gyík.
Külsőégésű motor a Stirling motor, a neten lehet róla animációkat és leírást keresni. Azért külsőégésű motor, mert külső hősugárzás (pl. napsütés) és a megfelelő helyen történő hűtés miatt a hőmérséklet különbség következtében jön létre a dugattyú alternáló mozgása. Kizárólag tengeralattjárókon és űrhajókon alkalmazzák (egyenlőre). A gőzgép NEM külsőégésű motor!
Milyen motor akkor a gőzgép? Mivel a belsőégésű motor olyan erőgép, amelyben tüzelőanyagot égetünk, és a felszabaduló hőenergiából, mechanikai munkát nyerünk.
Milyenek lehetnek a motorok?
1. az Otto- vagy a Diesel-motor: nyílt ciklusú, aerosztatikus belsőégésű motor
2. a gázturbina: nyílt ciklusú, aerodinamikus külsőégésű motor
3. a Stirling-motor: zárt ciklusú, aerostatikus, külsőégésű motor
4. a gőzmotor: zárt vagy nyílt ciklusú, aerostatikus, külsőégésű motor
Azaz a gőzgép, gőzmotor külsőégésű motor.
Forrás: egyetemi tankönyv.
A hozzászólásokhoz:
A M43-M47 es(Dácsia becenevű)mozdonyok Diesel-hidraulikus meghajtásúak,nem pediglen Diesel-mechanikus ahogy valaki azt írta.A motor egy azonos csillagpontú hidraulikus nyomatékmódosítót hajt meg egy kissebb ill.egy nagyobb előtéthajtással.Aztán a hajtás már kardántengelyen megy ki a két forgóvázhoz.A két mozdony közötti külömbség a motor nagysága ill.a vonatfűtö kazán meglétében áll.+ külső megjelenés.
A M63 mozdony (gyári jelzésére már nem pontosan emlékszem)böcsületes beceneve Bulldog volt.Amig még üzemeltek.
Egy volt Máv-os, és volt Mávag-os
A leánykori neve azt hiszem DVM-10 volt. És talán Gyíknak is becézték/becézik.
DHM7
Dízel-hidraulikus mozdony, Görögök, Tunézia vásárolt belőle.
Pielstick motort építettek bel, néhány felújításkor Catepillar illetve MTU motort kapott
Felénk Vörös bikának hívták.