BEAG HEC -11MR aktív stúdiómonitor-hangsugárzók
A BEAG HEC12-típusú aktív hansugárzókból fejlesztette a HEC11MR-típusokat a Magyar Rádió Műszaki Főosztálya kizárólag saját, belső használatra. Az alap, a HEC12 nem felelt meg bizonyos pozíciókban a vele szemben támasztott követelményeknek, elsősorban a felső, ill. középtartomány lesugárzási tulajdonságait tekintve. Az alsó fiók itt két, egymástól független teljesítményerősítőt tartalmaz, továbbá egy aktív szűrőt. Ez utóbbi RC-tagok segítségével a leghallgató terem akusztiki viszonyaihoz illeszthető, 5 kitüntetett frekvencián. Külön végfok dolgozik a mélysugárzóra, és egy másik a felső szekcióra, ez utóbbihoz passzív szűrő is tartozik.
Látható, hogy a felső regiszterben eredetileg alkalmazott 4 db HX125-ös szélessávú hangszóróból a két szélsőt elhagyták: az egyik helyére került a felső szűrő-váltó, míg a másik szélre (oldalhelyesen, jobb, ill. baloldalra) egy Orion HK25 dómsugárzó. A HX125-ösök magasdiffúzor-tölcséreit eltávolították. Ez a műtét ezen a dobozpáron különösen szépen sikerült, sajnos nem mindegyikről mondható el ugyanez. A szélső HX125 helyén lévő "falon" található két kis izzólámpa a közép, és magassugárzó izzólámás áramkorlátja (védelme).
A mélysugárzók mellé, kétoldalt reflexnyílás lett szúrva, és keménypapírcsővel kihangolva.
A képen látható példányok eredetileg a később, a'70-es években megjelent HEC12-es típusú monitorsugárzók voltak, ezek lettek a Rádió által átalakítva, módosítva.
Minden egyes HEC11MR-monitorhangdoboz és annak erősítője egyedileg bemért és átalakított, a Magyar Rádió stúdióiban évtizedeken át használt munkaeszköz volt. Eleve kevés készült, hiszen a nagy hangjáték,-és zenei stúdiókban nyugati monitorokat, jellemzően JBL4333-akat használtak. Az MHV-nál előfordult még Tannoy, Altec-Lansing monitor is. Ezen típusok jellegzetes állványa látható az egyik kis képen. Súlyos, kb 40kg-os, nagyméretű hangsugárzó. Az eredeti állapotot ábrázoló könyv- képért és a technikai infókért köszönet Szőcs András (cruisher) kollégának!
A hozzám érkezett hangsugárzó-állványok eredeti kiépítésben görgők nélküli típusok voltak. Mindenképpen célszerűnek tartottam, hogy a konzolokat gördíteni lehessen. Eredetileg egyszerű, korabeli típus-bútorgőrgők illeszkedtek egy speciális, öntött kis munkadarabba, ami az állvány nyitott talp profiljaiba illeszkedik egy-egy keresztirányú szegecs segítségével. Niylván ezek a spéci kis illesztékek beszerezhetetlenek. Ezért kerestem - és találtam - a klereskedelemben kapható, az eredetire nagyon hasonlító, de annál praktikusabb, és a parkettát nem károsító görgőt. Ráadásul ez a fajta bútorkerék egy M10-es menetes szárral illeszthető, így nem volt más teendőm, mint a talpakra 1-1db M10-es anyát hegeszteni 4-4ponton, mivel a szabvány M10-es metrikus anya laptávolság megeszezik egy-egy lábprofil szélességével. Vállalható kompromisszum, viszonylag könnyen visszaalakítható az eredeti állapot szükség esetén. Az átalakítás végeredménye a kis képek között látható.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Thumbnail
1980-1989
1970-1979
1980
Találat: 2
1970-1979
1970-1979
1970-1979
1970-1979
1960-1969
1970-1979
1970-1979
1970-1979
1980-1989
1980-1989
1970-1979
Találat: 2
1980-1989
1980-1989
1970-1979
1970-1979
1970-1979
Hmmm..... az az Orion HD25 biztos már utólag kerülhetett bele. Egy kicsit "kakukktojásnak" érzem a BEAG-os hangszórók között. Javíts ki, ha tévedek. Egyébként gratulálok hozzá, és köszönöm, hogy feltöltötted, jó érzés látni ilyeneket is. :)
Volt néhány átfedés a BEAG-Orion között, alkatrészek-hangszórók-dolgozók szintjén is.
(A kék szinű műanyagfólia is BEAG, a dóm közép membránja, és a gyártási módszer is onnan jött. Szóval vannak közös pontok. Illetve az orionos Kecskés Ferenc felesége a BEAG-nál dolgozott műszerészként, de gondolom nem kémkedett a férjének. :D )
Rémlik valami, hallottam ilyesmiről, azt viszont nem sejtettem, hogy egy Orion hangszórót egy az egyben beletesznek. Akkor ezek szerint ez a HD25 nem is 80-as évekbeli fejlesztés volt, hanem jóval korábbi? Úgy tudtam, mindig is, hogy ezek a dómok csak jóval később az "Isophonos korszak" után jött gyártásba, valahol 1979-80 környékén. Jó megtudni mindig valami újat.
Igen, ez gyanús nekem is, de bármikor beletehették a hangszórót. :-) Nem voltam ott.
Kecskés Ferenc vezette az Orionban az akusztikai labort tudomásom szerint, nagyon fiatalon került a céghez, nem sokkal később a HS 280-500-700 széria fejlesztési vezetője lett.
Nem tudod véletlenül, hogy kik voltak a fejlesztői a HS 10-20-40-eseknek? :--))
Jó kérdés, sajnos nem tudom....de a 100-200-400-nál és bizonyos prototípusoknál Kecskés Ferenc már jelen volt, a korabeli uirodalom (RT) szerint.
Az is előfordulhat, hogy az asztalosüzem fejlesztette ki. :-D
Egészpontosan 1957-től volt az akusztikai cuccok fejlesztésének vezetője. Csige Tiborral együtt volt némi köze az oválhangszórókhoz is.
Természetesen utólag, lásd a leírást! Ezek mind egyedileg, a Magyar Rádió mérnökei által módosított hangsugárzók, sok stúdióban ezek voltak a lehallgató hangdobozok. Az eredetileg HEC12-nek készült modellek nem feleltek meg a lehallgatási követelményeknek, azért születtek ez az egyedi kis széria HEC11MR. (MR: Magyar Rádió)