San Franciscoi villamos


Forrás: 
képeslap
San Franciscoi villamos

A lap a hires felső vezeték nélküli san franciscói villamost mutatja be,alatta még egy hasonló képpel. Egyidőben megszüntették a városban a villamosközlekedést,de a heves tiltakozást követően ma is járnak ezek a népszerű alsó áramellátású villamosok.

külföldi és magyar lapok_0094.jpg külföldi és magyar lapok_0110.jpg
veroka képe

Ezek nem villamosok. Ez a híres san-franciscoi Cable Car. Az úttest alatt egy folyamatosan mozgó drótkötél húzza a kocsikat. Ez a drótkötél található a középső vájatban "sínben", és a kocsivezető egy elmés szerkezettel (karok meghúzásával) tudja szabályozni, hogy a kocsi milyen szorosan kapaszkodjon a kábelre, ezzel a kocsi sebességét. Ezért a vezetőt a köznép "grip-man" névvel illeti, azaz ő a fogó-ember. A vonalak végén az utasok segítségével, kézi erővel fordítják meg a kocsikat egy nagy fordítókorongon.

Csak annyi a közük a villamoshoz, hogy ma már villamos motorok mozgatják a kábeleket, kezdetekben ez gőz volt.

Morvay László képe

Kedves Veroka!

Köszönöm az értékes hozzászólását.Mostanában igen nagy mennyiségű igen exkluziv külföldi képeslapokhoz jutok hozzá,ebből van ez a tartalom is.

Igen,ugyan villamos formája van,a járműnek,de szoros értelemben véve nem villamos,hanem drótkötéllel vontatott sinen járó közlekedési eszköz.

Az alsó képen a  felirat szerint egy ilyen Cable Car kereszteződés látható.

Mivel San Francisco igen dimbes dombos város,vannak olyan emelkedők,ahol a hagyományos villamos talán fel sem tudna menni.Tehát nem is fogaskerekű vasút ez,hanem az Ön által irt kábellel mozgatott jármű.Gondolom ez a közlekedési eszköz már jóval több mint 100 éves lehet,hiszen mint irta a kezdeti időszakban gőzvontatású volt,mint a mi fogaskerekű vasútunk.

Retronómos Üdvözlettel:Morvay László

 

veroka képe

Valóban elmúlt már 100 éves, 1873-ban adták át az első vonalat. Ez a mai Union Square-ről indult. A Cable Car hálózat kevés embert képes szállítani viszont nagyon drága, emiatt sosem volt népszerű. Manapság inkább turistalátványosság mint tömegközlekedési eszköz.

Egyébként San Franciscoban valóban jár villamos is, de az hagyományos felsővezetékről kapja az áramot. A 8 vonal közül az F jelűn pedig az un. Heritage Car -ok (nosztalgiakocsik) közlekednek.

rákos zsolt képe

ahimotu Bizonyos dolgokat itt -gondolom én- ezen az oldalon nem tudnak .

Az említett vollamos már annak idején is energia ujrahsznosító volt mivel a gépház és a generátor is 1 helységben volt! így a lejtmenetű(fék) áramtöbbletet amit a generátor termelt a hegymenetnél (menet )tudták használni !

Ezt szaknyelven úgy hívják: rekuperálás és a Bp-i villamosok bizonyos része is így működik !

Működési elv: a villamos fékezéskor a motor álltal termelt villamos energiát elhasználja a tetőn elhelyezett ellenállásokon !!!!!!!!A 80-as években ezt nem tudta visszatáplálni a felső vezetékbe- újra hasznosíthatóan- Mint mostanában.Hogy akkoriban a tetőn elhelyezett ellenállásokon mennyi MW---> GW energia fűtődöttt el?, az már történelem!!!Mindenesetre szégyen, hogy akkoriban-a cuclizmusban- ezt a rekuperálást nem valósították meg!

Ez a hiány hulljon az akkori vezetők fejére !!!!!Milliárdok mentek el így pocsékban!

Így manapság nevetségesnek tartom azt a mostani reklámot,hogy az otthoni mobiltelefon töltőket húzzuk ki a konnektorból!

A 600V-os egyenáramú hálózaton induláskor 600A-t vesz fel 1 villamos !

ami 36KW- os teljesítménynek felel meg!!!!És vannak az 1- es vonalán 3 asan csatolt villamosok is !!!!

Az energetikai számolásokat végezze el otthon mindenki maga!!!!

San


Sandra
1985
Sansui
1980-1989
Sanyo
1977
Sanyo magnó
1980-1989
Sanyo RD-4028UM stereo deck
Ismeretlen évjárat
SANYO TPM2170
1980-1989