Bognár és Kovács műhely
Radios20, 2009, július 6 - 10:53
Forrás:
saját családi fényképA családi műhely, azaz pontosabban Dédapám műhelye. ( a kép szélén baloldalt nagybajuszú ember mellényben a Dédapám) Bognár, valamint Pataápoló és Patkoló kovács, ez már komolyabb rang, mert nem csak patkol hanem ha esetleg a ló csámpás vagy sérült a patája azt is rendbe tudta hozzni, patán keletkezett sérüléseket el tudta látni. A többi ember a képen mind segéd. Hát igen. Volt amikor jólment a szekér :-)
A kép Jajhalmán készült, ez az Öregek elmondása szerint tanya-világ volt, de a taktaharkányi uradalomhoz tartozott, báró Harkányi Károly keze alá, ha jól emlékszem Nagyapám elbeszélésére.
Próbáltam javítani a kép minőségén, a kis kép valamivel elfogadhatóbb.
»
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Thumbnail
és
Légy jó mindhalálig - Akkor és most.
Akkor és Most
Akkor és Most
Úttörő rangjelzések
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Vackor mesekönyv
1993
1993
"Halálfejes" harcos akciófigura
1990-1999
1990-1999
'50-es évek filmjei 01
1950-1959
1950-1959
'50-es évek filmjei 02
1950-1959
1950-1959
'50-es évek filmjei 03
1950-1959
1950-1959
1-es busz a Szőnyi úton
1970-1979
1970-1979
100 Folk celsius együttes
Találat: 2
Találat: 2
10v kereső lámpa
1950-1959
1950-1959
75 éves az ORION
1988
1988
8 Amperes biztositék gk.-hoz
1960-1969
1960-1969
9-es villamos a Bem-rakparton
1900-1909
1900-1909
A cselescsávó
1980
1980
A közlekedés rendje
Találat: 2
Találat: 2
A lógós akadályozza a termelést!
Találat: 2
Találat: 2
A Magyar Szent Korona Országainak Vörös-kereszt Egylete
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
A szökés
1978
1978
A vezetékes rádió
1950-1959
1950-1959
Abbazia képeslap
1918
1918
Ábránd desszert
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Achát gázfűtőkészülék
1970-1979
1970-1979
Adó befizetés
1948
1948
Nem ír a visszaemlékző arról, hogy jajhalma uradalmi központ volt. Taktahrkányi vasut állomás és jajhlma között keskenyvágányú vasut közlekedett. Jajhalmán működött egy szeszgyár éa a szeszgár kazánjáról 110 V-os generátort működtettek ami a majort villamosárammal látta el, elsősorban világitás céljából. A képen látható kovácsműhely még 1961 ben létezett és Kubék nevü gyogykovács volt a kovácsmester, aki a Hrkányiak idején a szeszgyár és a villamos centrálé karbantartását is elvégezte.
Csak megjegyzem, hogy a cukorrépa betekerításánál a szállítást repülővágányon közlekedő csilléket használtak.
Elnézést, a Kubék az nem Kubák véletlen? Csak azért mert egy Kubák József Uradalmi kovács és gépész volt Jajhalmán Harkányi grófnál. A II világháború után Jajhalmon a Taktamenti Állami gazdaságnál kovácsként dolgozott. Ami érdeklne vajon rajta van a fotón?
Válaszát előre is köszönöm, bár látom elég régi írás, de csak most találtam rá.
Üdvözlöm!
Köszönöm a hozzászólást!
Tud esetleg még információt, mi lett Dédapám műhelyből később, tehát a hatvanas évek után? Mi ottlétünkről szóló történet kb 1948-után de lehet hamarabb megszakad. Erre már nem emlékszem. Hogy az Ön által említett illetőé, hogy lett, arról nem tudok írni. Tény, mely egy-egy elszólt mondatból, elejtett szóból hallottam, hogy Nagyapám testvérei szépen elkótyavetyéltek 3 műhelynyi kovács szerszámot, ez az ötvenes évek elejére tehető de hogy a Jajhalmai műhelyről lett volna szó, vagy Nagyapám bátyja álltal Mezőcsáton létrehozott műhelyről? Viszont ez időtájt Miskolcon dolgoztak a DIGÉP-ben. Dédapám, Bognár József Miskolcon1957-ben halt meg. A Mezőcsáti műhelyről dátumot sem tudok. Az egész zavaros, hogy a háború után mi történt. Valamint esetleg még képeket, ha tudna feltölteni azt nagyon nagy örömmel venném!
Előre is köszönöm!
Üdvözlettel; Bognár Csaba /Radios20/