Skoda Favorit


Skoda Favorit

Hát igen... a első autóm volt egy 1990-es Favorit. Nem rossz autó, ha ésszel közlekedik vele az ember. Váltó, fék, kuplung hibátlan és meglehetősen nyomatékos a motor (a kategóriatársaihoz képest), már kis fordulaton is van ereje. Nem versenyautó, de városban nagyon jól használható, fel lehet venni a mai közlekedés dinamikáját is - kivéve kanyarban, mert a kanyarokban az elődmodellekben nem volt kanyarstabilizátor, könnyen dőlt az autó, túlkormányzottá vált. Autópályán hangos, előzni lehetséges is vele, de azt is ésszel. Kormányzása közvetlen, barátságosan alulkormányzott, normál, kis ívű kanyarokban. Parkolni nehézkes vele, mert kormányszervó sem volt benne. Utastere kényelmes, hosszú távon sem volt fárasztó, ergonómiailag a kormány dőlése problémás, de a helymegtakarítás miatt lehetett szükséges - a pedálrend tökéletes. A belső anyagok nem túl igényesek, de nem is a legrosszabbak (magasabb "felszereltség esetén: GLX). A csomagtere alapban igen kicsi kb. 260L, amit bővíteni a hátsó üléssor előredöntésével lehet (ez a fenti modellben már osztottan lehetséges), ill. az üléssor teljes kivételével kisteherautóssá alakítható (mi egy közepes tetőablakot is el tudtunk vinni vele, úgy, hogy lecsuktuk a csomagtérajtót!). Olcsó az alkatrész hozzá és "szinte" minden házilagosan javítható, ha valakinek van némi műszaki érzéke és kitartása. Tehát kezdő autónak nem volt rossz, sőt... én szerettem....

A fentiekben olvasható:"túlkormányozottá vált"Majdkésőbb: "barátságosan alulkormányzott"
Akkor hogy van ez?

Nem olvastad figyelmesen. ; )

 

Szóval, ha normál tempóval és óvatosan veszed a kanyarokat és nem dől be a kasztni - nem helyeződik át a súlypontja annyira -, akkor alulkormányozott kissé. Ha "sportosabban", nagyobb tempóval, akkor a kelleténél jobban bedől a kasztni és a súlypont annyira áthelyeződik, hogy a Favorit túlkormányozottá válik (elég veszélyes tud lenni). A stabilizátorrúd pont ezt a jelenséget hivatott megakadályozni azzal, hogy ha pl. egy bal kanyarnál az autó összenyomja a jobb lengőkart, akkor az ide csatolt torziós rúd a bal oldali lengőkart felemeli ezzel megakadályozva a kasztni nagyobb mértékű jobbra dőlését.

Ha a fentieket FIGYELMESEN olvasom,teljesen egyet lehet vele érteni,ami a stabilizátor szerepét illeti.Azt senki nem vitatja,hogy nagyobb sebességnél a kaszni oldalirányú kilengése nagyobb mint kisebb sebességnél.Nem véletlen tanítják az oktatók,hogy:"gyors kocsi lassú kormány,lassú kocsi gyors kormány".Következésképpen valamennyi kocsinál igaz az említett jelenség,sőt vannak kirívó példák is:Erre a legjobb példa a kocka Wartburg,amit csak a kifogástalan lökésgátló véd meg sokesetben a borulástól.
A fent leirt jelenség viszont nem azonos az alul,vagy a túlkormányzott járművek fogalmával.Az szerintem teljesen más dolog.Ugyanis a fent leirt jelenség minden kocsinál létezik,míg az alul vagy túlkormányzás csak egyes típusoknál. Ezért kérdeztem rá az előző hozzászólásomban.

Skoda


Skoda
Találat: 3
Skoda 100
Találat: 2
Skoda 105 S
Találat: 2
Skoda 110 L S
1970-1979
Skoda 440
Találat: 2
Skoda csodák
Ismeretlen évjárat
Skoda Felicia
Találat: 5
Skoda limuzin..
Ismeretlen évjárat
Skoda modellek
Akkor és Most
Skoda Octavia
Találat: 2
Skoda Taxi
1970-1979
Favorit