Akai GX260D orsós magnó - Javítása


 

 

A KÉP: A leírásban szereplő magnó. Ami bár egy gyűjtői darab, ám ez is elromolhat...

(meg is tette) Így születhetett meg ez a leírás...

 

Ezt megelőzően folyt egy gondolatcsere az „Orsósmagnó javítás. - Kire bízzuk?” c. Fórumtémában.

 

Vagyunk egy páran akik nosztalgiából visszatértünk, vagy épp megmaradtunk az orós magnó mellett. (persze ezek nem Tesla, Unitra)

És mások meg (főleg Fiatalok) a régi technika iránti bámulatukat kifejezve: „Hogy ennek milyen jó hangja van!” egyszercsak elkezdtek orsós magnót használni, amelyet a „papától” vagy nagypapától örököltek, kaptak.

Csakhogy e készülékek nem mai gyártásúak! És annak ellenére, hogy azért még vannak olyan gyűjtők, akik a vitrinben tárolták a gyűjteményük egyik-másik példányát, így aztán tegnap eladásra kerültek ezek is, és bár e magnók úgy néznek ki, mintha épp tegnapelőtt „gördültek” volna le a gyártósorról, ám ennek ellenére ezek is meg tudnak hibásodni.

Sajnos!

És bizony a magnós az nem zsoké, hogy a hosszútávú magnózást „váltott lovakkal”, vagyis több magnóval oldja meg! Ámbár ezt is meg lehet kísérelni, de...
- A helyzet csak akkor válik idegesítővé, ha mindkét magnó ugyanazt a hibát produkálja.
.

.

Így volt estemben is, aki egy ideje egy „új” Akai GX260D-t használtam, mígnem beütött a krach. - Vagyis hiába nyomkodtam a Play gombot, mert a nyomógörgő a helyén maradt.
Majd...

 

Szétszedtem a magnót, hogy a hibát megkeresem, ami miatt nem kapcsol lejátszásra.

Az első kapcsolgatásnál megtréfált, mert szétszedve lejátszásra kapcsolt, de csak egymás utáni két alkalommal, aztán már nem.

Viszont!

Viszont ha előre-hátra csévéltem párszor, akkor utána „helyreállt” a lejátszásra kapcsolhatóság.

(de, csak egy időre)

Ámde 3-4 „STOP-PLAY˝ „STOP-PLAY˝ „STOP-PLAY˝ kapcsolás után megint nem lehet lejátszásra kapcsolni, viszont a tekercselés működik mindíg!

Hmmmm....

Nézegettem, hogy hogyan is kapcsol a mechanika.

 

Hogyan is működik?
Ha lenyomom az SW13, vagy SW15 mikrokapcsoló gombját, vagyis a „Play˝, ill. „Rev. Play˝ nyomógombokat, akkor hogyan tovább?

- Ott vannak az SW2, SW4, SW6 mikrokapcsoló, amelyek minden funkciónál működtetve vannak.

 

Ha PLAY-re, vagy csévélésre kapcsolok, akkor a kapcsolólécre szerelt érintkező nyelv „oldja˝ az SW6-os mikrokapcsolót és az SW2, SW4 mikrokapcsolókat pedig benyomja.

Az SW2 a „Fék-oldó” mágnest („Brake Plunger˝) kapcsolja, az SW4 pedig érdekes módon a „nyomógörgőbehúzó” mágnest kapcsolja. („Pinch Wheel Plunger˝)

- Miért érdekes?
Mivel ez utóbbinál még kell legyen egy „további” megszakító kapcsoló, ugyanis ez, vagyis az SW4 benyomása megtörténik a gyorscsévélésre kapcsoláskor is, ámde ekkor nem kell „felhúzni” a görgőt a hangtengelyhez.

 

Ahogy néztem a rajzot, nem találtam a kapcsolót ami megszakítja a görgő behúzómágnes áramkörét, hogy a csévélésnél ne húzza fel a görgőt a „helyére”.
Pedig eddig ez jól működött, úgyhogy valahogyan mégis megoldották ezt is.
Ám ez most részletkérdés lett.


Viszont rátaláltam a rajzon az SW9 mikrokapcsolóra a Tápegység felett. Ez úgy látom „alapból” üresre van kapcsolva.

De ha a nyomógörgőt „felhúzó” mágnes be van húzva, akkor van a másik állásba kapcsolva az SW9, tehát így az „5”-ös csatlakozólábra küld feszültséget. És az SW9 vezetéke elmegy a „SYSTEM CONTROL PC. BOARD˝-hoz. Ez az SW9 vezeték, a magnóban, a csatlakozónál egy „lila-fehér” vezeték ami a csatlakózóban az 5-ös lábra megy és a „System Control˝ panelen egy 22uF 25V -os elkó pozitív kivezetéséhez megy, ami a rajzon a "C5" -ös a TR3 kollektorán van (,tehát ide jön).

 

Aki jobban tudja olvasni a mellékelt rajzot nálam, az nagyobb eséllyel mondja meg, hogy mire is szolgál pontosan ez a kapcsolat.


Most, hogy kb. végigmentünk a Playre kapcsolás folyamatán mi lehet még?

 

- A folyamat természetesen csak akkor teljes, ha megemlítem az SW3 „Tension˝ (Szalagvég) kapcsolót is ami a „közhidelemmel” ellentétben NEM kapcsolja le a Main Motort, ami Power gomb (kapcsoló) benyomása után folyamatosan forog! (még akkor is, ha szalag nincs fent, ill.  befűzve a magnón)

És emellett említést teszek az SW8 „Quick Tension˝ mikrokapcsolóról is, ami mechanikus időzítéssel kapcsolja a mindenkori „leeresztő csévélőmotort” ellenirányú feszítésre.
.
Ezek ellenőrizve lettek, és mit tegyen a magnós, ha minden alkatrészt jónak talál?
.
Figyel, fülel, és mér!
Miután megmértem a „Brake Plunger˝ behúzómágnesen működés közben a feszültséget, és jónak találtam, akkor figyeltem csak fel az elektromágnes rögzítő fülein lévő hosszúkás hornyokra!

És bizony nem véltetlen, hogy ezek nem furatok!!!

 

- Tehát az elektromágnes („Brake Plunger˝) helyzetét lehet és kellhet is álltani. „Voici la partie la plus délicate˝ mondaná a francia, ami annyit tesz, hogy: „Itt van a kutya elásva˝

És volt is! Ugyanis az elektromágnes helyzetének „finomhangolásával” megszüntethető a hiba.

Legalább is ezek után a Playre való kapcsolás sikeressége 100%-ra emelkedett.

 

Ha bárkinek az Akai GX260D-vel olyan problémája van, ami nekem is volt, akkor a leírtak alapján nagy esélye van a sikeres javításra.

És a tapasztalatok bizonyítják, hogy nekem a 2db. Akai GX260-ból, kettő is produkálta ezt a hibát.

Eddig... vagyis....

 

A dátum és az időpont, amit ekkor írtunk:  2015, március 29 - 19:25

 

Viszont, az egyik 260-as lett megjavítva, mert a másik magnó még más hibát is produkált, de az is sorra kerül.

ˇAz ide vonatkozó rajz.ˇ  Ezt nyisd meg új ablakban. A böngésződben tovább nagyítható!

 

 

MEGJEGYZÉS: Ez a Fórumtéma is szerepelt egyszer, ám „szűrésen”, és módosításon esett át.

 

A nyitótéma úgy zárul: „az egyik 260-as lett megjavítva, mert a másik magnó még más hibát is produkál, de az is sorra kerül.˝

 

...és sorra is került. És az eredeti időpont ekkor: 2015, április 25 - 12:23

Szerencsére, bár sokan bábáskodtak (volna) a „gyerek˝ körül, de nem hagytam rájuk, és így a fürdővízzel nem öntöttem ki a gyeket, és a sok bába között nem is veszett el.

Ugyanis van egy mondás: „A sok bába között elvész a gyerek”.

 

Szerencsémre ettől félnem sem kellett, bár volt „bába” bőven, kik igyekeztek mindenféle tanácsot adni.

 

Volt olyan is aki a magnóm el akarta vinni magához vidékre egy lapszíjcsere miatt. Erre én megírtam neki, hogy: Ha a 60 kilós Bernáthegyi kutyám nyakörvét kell megjavítani, mert a karabiner rossz rajta, akkor nem küldöm vele a kutyát is.

Megértette.

Ugyebár, esetünkben, ha ő maga eljön és nálam (háznál) csinálja meg, akkor elmarad a cipekedés, és a ~23 kilogrammos magnót nem kell utaztatni.

Csak súgva mondom, a gyengébbek kedvéért: Van eset amikor a „Doktorbácsi” is házhoz jön, és hogyan? Bár a telefonban azt mondják neki, hogy a beteg lázas, de biztosan nem csak egy szem lázcsillapítót hoz! Hanem?

Az orvosi táskát is, ahogy egy jó szerelő is „orvosi” (szerelő) táskával jön!

 

És nem csak a lapszíjat hozza a zsebében!

Igaz akkor lazán 30perc alatt ki lehet cserélni a szíjat,  aminek a pontos méretét is tudjuk jól -> Service Manual

 

Persze ez így „félóradíj”. Ha meg elviszi, akkor sokkal több számlázható.

 

Csak azért hoztam szóba a szíjat, mivel mára kiderült, hogy a  magnó „betegsége” ezzel kapcsolatos, vagyis „szorosszíj szindróma”.

 

SERVICE MANUAL, page 36.

A kép nagyítható! Nyisd meg ezt új ablakban!

 

Lévén, hogy a szükséges Ø120 x 1,6 x 7 mm lapszíj beszerzése nem könnyű feladat, ezért egy „barkácsember” egy Ø118 mm-es lapszíjba beleragasztott nekem egy másik ugyanolyan szíjat. Aminek a vastagsága 0,8mm. És ezt odaadta. Így aztán az eleve 2mm-rel kisebb szíj még 1,6mm-rel kisebb lett vagyis az Ø120 helyett már csak Ø106,4mm.

Persze most némelyek azt mondják, hogy „No, de a gumi nyúlik”. Persze!

De nem a végtelenségig!

Így aztán amikor feltettem a helyére, akkor már érezhető volt, hogy eléggé feszül.

Ám az eredeti meg állandóan átment 60Hz-re, vagyis a nagyobb „lendkerékátmérőre” kalandozott.

És valljuk meg a 10-15%-al lassabb sebesség lejátszásnál nem az igazi!

Egy „jófülü” embör észerevesz még 3-5% lassulást is simán!

Így a „jó öreg” és már kb. 124mm átmérőre megnyúlt szíj cserére szorult mindenképp!

 

Szóval a szíjcsere kellett, de a nem megfelelő lapszíj lett a magnó „veszte”.

 

Ugyanis emiatt volt, hogy csak 20-25 percig működött, aztán meg leállt, vagy belassult a motor.

Érdekes, hogy a hátlapján fekve meg működött hosszabb ideig.

Ezért is a „tanácsadómtól” aki azt mondja: „Menetzárlatos a motor”, azt kérdeztem: „Álló, vagy fekvőzárlat?”

És persze ez a különleges „menetzárlat” olyan, hogy még a hátlapon fekve sem melegedett csak picit a motor! Pedig a szellőzése igencsak gyatra így.

A menetzárlatnál pedig a melegedés az ami árulkodik, és alkalmanként némi füst, vagy legalábbis szag az van.

 

No, de a vége „Happy End” lett, és bár az okos „szerelők” porfelhőként szétoszlottak, de emellett a magnó az működik szépen, és főleg

már 5 keresztül is folyamatosan ment, mint eddig sosem!  Ekkor 2015 április 25-öt írtunk!

 

Tehát, végül „A sok bába között nem veszett el a gyerek”

Nem hagytuk!

 

MÉG NÉMI KIEGÉSZÍTÉS:

A feltett szíj milyen volt? Az Ebay-en vettem egy (állítólagosan) hozzá készített lapszíjat.

Ámde egy nagy meglepetés ért, mert ugyan az ebay-en kereskedő revox_de úgy hírdeti a portékáját, hogy „GX260D Service Kit...”, de pl. a lapszíj méretét nem adta meg sajnos. Így esett meg az, hogy a Service Manual szerint szükséges Ø120-as szíj helyett, csak jóval kisebb, vagyis Ø110mm-es lapszíjat küldött. (és a kettő közt a kerületében 31,4 mm a különbség!)

 

Ezért ekkor inkább maradt benne továbbra is a régi megnyúlt gumi.

Aztán újabb „szelek" fújtak és megjelent más eladó is az Ebay-en, GX260-ra való szíjakkal. (Phono HiFi Shop - Azért ez csak más )

 

És bár ez sem pont az a méret ami kell, de megközelíti jobban!!!

 

Ugyanis az Ø120 helyett Ø118-119mm és a szélesség nem 7mm, csak 5.5mm, no meg a vastagsága is kevesebb. Nekünk az Ø, és a vastagság a lényeg, bár a szélesség sem lehet több 8-8,5milliméternél, és nem jó ha 5 alatt van.

 

Viszont ezzel a lapszíjjal tényleg „fény derült a titokra!˝ ugyanis valóban igen szoros volt az előbbi szíj, mivel ezzel az „ÚJ˝ szíjjal, akár 6 órát is folyamatosan és jól működik a magnó!!!

 

A Magnó most is „rója a köröket” szépen, már összesen ~50 órája, a szíjcsere után.

Mindemellett a „plussz szolgáltatás” az, hogy garanciát vállaltam magamnak a javításra

 

üdv.: oldtimer

 

Ki tudja már..., de valahol olvastam feltételként, hogy: „A javítást követő garanciát nem vállalok” És az indok: „Ezek a régi készülékek bármikor elromolhatnak!”

Mondjuk ez logikus is! Ámde ez az érv csak „féligazság”!

 

Mivel magára a készülékre ugyan nem vállal garanciát a szerelő, de van olyan, hogy:

1.) A beépített alkatrészre

2.) Az elvégzett javításra

 

És egyik sem túlzás! Miért? Egy szélsőséges példával élve, amit szintén olvastam bő egy éve(?), hogy: „Ha tegyük fel a DVD lejátszódba egy 20-25 ezer forintos új lézerfejet kérsz, akkor beszerzem és beépítem...” Viszont előleget kér a „szervíz” ebben az esetben. No, de akkor garanciát nem vállal? Az 1.) esetben legalább jó lenne!  Mondjuk, tegyük fel, hogy elviszi a kuncsaft a készüléket és megjavítják 30 ezer forintért, de garancia nélkül! Aztán újra elromlik. Akkor mi van? Újabb 30 ezer? A szervíz meg visszaadja a Nagykernek az alkatrészt és ott kicserélik? Mondani sem kell hogy ki nyer ezen.

 

Szóval, ha a jó szervíz, vagy szakember ismérveit össze akarnók gyűjtögetni,

akkor:

 

1) A saját munkájára vállaljon garanciát, legalább a drágább alkatrész beépítése miatt.

2) Egy ismerős kereskedő azt mondta: Ha a műhelyben nincs egy nagyméretű tiszta asztal, ahol rend van és „ilyen körülmények közt” lesz szétszedve a készülék, akkor már ott sem hagyom.

3) A „jó referencia” is fontos. Ami nem abból áll, hogy a Szervizes azt mondja: „Uram, hozzám csak elégedett kuncsaftok járnak...” és „Ön is úgy fog távozni meglátja” Hanem ehelyett más, régebbi „ügyfelek” ajánlására keresik fel.

4) Fontos a megnyerő modor, és a segítőkész hozzáállás, rugalmasság, korrektség.

 

A többi szempontot (ha valaki tud) másokra bíznám (a megírásukat)

 

üdv.: oldtimer

Azóta sikerült 3db. új gumit venni az USA-ból nem kevés pénzért. De legalább van!

És.

 

Jó másfél év telt el, hogy a GX260-as görgője fel lett újítva és azóta majdnem napi szintem futotta a kilométereket. Tekintve, hogy oda vissza játszva egy 35µ -os magnószalag 1100 méter így elég sokat ment a görgő ahhoz, hogy megnézzem közelebbről. Pláne a gumi is rajta nem mai darab ;)

 

De, volt egy másik ok is: egy Felfedezés!

Ugyanis mikor hallgatom a 3-as szalagom (Cliff R. & The Shadows) a két zeneszám közti szünetben egészen meglepődtem! Miért is? Ugyanis „idegen zenét” hallottam!

Tekintve, hogy a szalag egy kollégáé volt és TESLA B100-al vett rá, így kezdtem megérteni a dolgot (tegyen így más is! ;)

Szóval, mivel a görgő sokat futott, felfényesedett, és deformálódhatott is kicsit, ezért ahogy a hangtengelyhez odanyomta a szalagot, kissé félrehúzta a megszokott helyhez képest. Elegendő volt 0,1-0,2mm ahhoz hogy a „sáv széléről” lefutva bejátsza az előző felvételt amit másik magnóval vettek fel. És természetesen nem 100%-ra ugyanarra a részére a szalagnak!

Persze halk volt ez, de jól észlelhető. Ahogy itt ültem a PC előtt egyből „megütötte” a fülem.

 

Első hallásra azt gondoltam, hogy felrakódott annyi vasoxid por a görgőre, hogy azt letisztítva megszűnik a jelenség, de nem!

Emellett amikor a szalaghúzó tengellyel megforgatva a görgőt, alkoholba mártott fültisztító pálcikával próbáltam megtisztítani, ért az újabb meglepetés:

Meglepetésemre, a görgő meg-megállt!

Nyilvánvaló! Fel van fényesedve, és az alkohol is a tengelyt csúszóssá tette, így meg tudott állni, amikor rányomtam a fültisztító pálcika vattás részét.

 

Érdekes ez az újabb tapasztalat! Miért is?

Ugyanis ha a szalag odébb megy a nyomógörgőn, akkor bejön az áthallás.

 

Namostakkor, hogy is van a GX-es áthallás?

 

Ez egy újabb gyakorlati tapasztalat, hogy a kulcs nem a Fej, hanem hogy:

a Fejen hogyan fut a szalag? Mennyire pontosan a sávon? Mitől függ ez?

 

Csak egy gondolat: A szalag szélessége 6.35mm és a szalagvezetők szélessége, ahol a szalag fut? 6.35mm? Biztosan nagyobb....

 

 

üdv.: oldtimer

 

 

utóirat: Nyilvánvaló a GX fej érzékenyebb is, és egy másfajta fej nem érzékeli úgy a szalag vezetés pontatlanságát. Vagy mégis.............?

(erre várok példát))

 

Akai


Akai
1970-1979
Akai Cuccok....
Akkor és Most
AKAI GXC-60D
1970-1979
AKAI HX-2
1980-1989
AKAI kazetta
1980-1989
Akai SR-HA301
Ismeretlen évjárat
AKAI torony
Találat: 3
AKAI torony
1980-1989