Videoton hangsugárzók - DC 2012, DC 2016, DC 2012, DC 2016, Akai SR-H 11


Forrás: 
Hifi Magazin 11. 1983/1.
Videoton hangsugárzók - DC 2012, DC 2016, DC 2012, DC 2016,  Akai SR-H 11

Az e számunkban tesztelt Videoton hangsugárzók. Alul: DC 2012, DCR
2520, DCR 2020. Felül: DC 2016 és az Akai SR-H 110

Önkényesen vagy talán nem is olyan önkényesen mi a DIN 45500-as
norma szerint döntjük el, foglalkozunk-e valamely készülékkel a
Bemutatjuk rovat hasábjain. Általában nem teszteljük azokat a
készülékeket, amelyek egy-egy fontos paraméterükkel nem tesznek eleget
a "Hifi-szabványnak". (Például ezért mellőztük a Dániel lemezjátszót,
a Kashtan magnót és sok más, szemre esetleg biztató és Olvasóink által
gyakran reklamált masinát.)
Más megítélés alá esnek a Videoton hangdobozai. Hangsugárzókkal
igen-igen gyatrán vagyunk eleresztve, a hazai piacon gyakorlatilag
nincs is más, csak Orion és Videoton, és a két gyár közül egyébként is
inkább csak a VT számít igazi tömeggyártónak. Nem tehetjük meg, hogy
negligáljuk a VT-dobozokat, függetlenül attól, beleférnek-e a "DIN"-be
vagy sem. (És ne feledjük el, hogy ezek a hangsugárzók tőkés exportot
teremtettek, és nekik köszönhetjük az Akai magnók és lemezjátszók egy
részét, a jövőben pedig egyre nagyobb hányadát...) Indokoltnak látszik
azonban, hogy most erősen visszafogjuk a tollunkat. A Hifi Magazin
sokakat megsértett már humorisztikus, más vélemények szerint kihívó
stílusával, és jó okunk van rá, hogy ezúttal ne tréfáljuk el a dolgot.
Mintadobozainkat a kereskedelmi vállalatoktól (RAVILL, RAMOVILL
stb.) kölcsönöztük. Tehát azokat a típusokat vizsgáljuk, amelyek a
jelenlegi (kora tavaszi) választékot képezik. Hogy ezek mennyiben
azonosak az idén folyamatosan forgalomba kerülő modellekkel, azt nem
tudjuk, és a kereskedelmi vállalatok sem tudták megmondani nekünk.
Összesen 5 típusból kaptunk mindig 2-2 darabot, a legnagyobbik
doboztól eltekintve gyárilag csomagolt párokat. Az SR-H 110 az Akai
cégnevet viseli, ez kétutas, a többi típus három utas. Köztük is a DC
2012 és a DC 2016 zárt doboz, a DCR 2020 és a DCR 2520 - mint az "R"
betűjelzés is mutatja - basszreflexrendszerű.
A hangszórókosarak szélén tetszetős műanyagkeretet találunk. A két
reflexdobozon a reflexnyílást is az előlapon vágták ki. A nyílásokba
58mm átmérőjű műanyag gyűrűt helyeztek, belső végére fekete jersey
feszül. A legnagyobb doboznak egy szabályzógombja is van, ezzel a
frekvenciasáv középső tartományát lehet - kismértékben - módosítani
(31. diagram). A dobozok belső csillapítóanyaga vatta.
A famunka nagyon szép, a dobozok tetszetősek. A hangszóróselyem
mindegyiken ugyanaz a fekete jersey. Hátul az SR-H 110 típusra eleve
rá van szerelve egy 3 méter hosszú, végén lecsupaszított vezeték, a
többi hangsugárzó a szokásos piros és fekete, rugós szorítóval fogadja
a bekötő vezetéket. Ezek a rugós szerszámok ugyanolyan ügyetlenek,
mint az Orion dobozok szorítói: gyakran csak tapogatódzva lehet
megtalálni rajtuk a lyukat. Örömmel fedeztük fel e rugós szorítók egy
újabb típusát a DCR 2020 hangdobozon. Ez már sokkal praktikusabb:
felülről kell megnyomni, és szemből látszik rajta a lyuk.
Az ötféle doboz közül csak kettőnek van műszaki adatlap a
hátoldalán, újabb két típushoz mellécsomagolják az adatlapot (ez így
kevésbé jó: könnyen elkallódhat), a DCR 2020-ashoz viszont semmiféle
tájékoztatót nem kap a vásárló.

Méréseinkhez

A Videotonokat a szokásos módon mértük, különösebb magyarázatra
nincs szükség. A diagramokon (felülről-lefelé) előbb a két doboz közös
frekvenciagörbéjét, aztán a közeltéri görbét, a hangszóróselyem
hatását, a torzítást 1W teljesítményen majd 96dB hangnyomáson, végül
pedig az irányjelleggörbéket adjuk meg. Az utolsó hasábon a DCR 2520
prezensz-szabályzójának hatását szemléltetjük (31.), utána pedig az öt
doboz impedanciagörbéje következik.
Megjegyzéseink elsősorban a Videoton dobozok axiális
(tengelyirányú), azaz legelőnyösebb helyzetből vizsgált
frekvenciaátvitelére vonatkoznak. Mint ebben a kiadásunkban máshelyütt
is szóba hozzuk, ezt a mérést mi többször is elvégezzük, amíg meg nem
találjuk azt a pontot ("sweet spot", édes pont, mondja az angol
szaknyelv), amelyben a leglineárisabb görbét mérhetjük, és ez az a
görbe, amit aztán publikálunk. Azonkívül: ezen a diagramon még mindkét
doboz görbéje rajta van, a továbbiakban már mindig csak a jobbik
példányt vizsgáljuk. Nem mondható tehát, hogy mérési módszerünk
hátrányos volna a gyárakra nézve. Mindazonáltal bárhogy is
ügyeskedtünk most a mikrofonnal, a tíz dobozról egyetlen olyan görbét
sem tudtunk produkálni, amely eleget tenne a DIN norma, vagy akár csak
a (valamelyest enyhébb) hazai szabvány előírásainak is. (Igaz: mi
szinuszos hanggal mérünk; a szabványok rózsazajjal, tercenként
meghatározott jelleggörbét definiálnak.) Túlságosan nagy a magas
kiemelésük, és túlságosan nagy a mélyhiányuk. Táblázatunk az
50Hz-12,5kHz közötti tartományt specifikálja, decibelben, 1kHz-hez
viszonyítva:

SR-H 110: -14; +8
DC 2012: -10; +15
DC 2016: -18; +10 (+5)
DCR 2020: -17; +15
DCR 2520: -10; +15

Sőt, a 15 decibeles kiszögellések még folytatódnak is, és 14kHz-en
elérik a 18 decibeles csúcsértéket! Hangsúlyozzuk: ezeket a
kiemeléseket nem lehet eltüntetni, akárhová tesszük is a
mérőmikrofont. Érdekes, hogy ez a három dómsugárzó sajátossága. A két
kónuszos csipogó anomáliája valamivel enyhébb.
A basszustartományban a VT-dobozok körülbelül 70-90Hz-ig "élnek",
ez alatt már meredeken esik a görbéjük (lásd a közeltéri mérés
eredményét).
A textilia hangelnyelő hatása csekély: ez a fekete jersey
akusztikailag teljesen transzparens.
A közhasználatú magassugárzók általában kevéssé terhelhetők és nem
is képesek igazán nagy teljesítményre. Az öt csipogóból háromra nem is
mertünk akkora jelet adni, hogy a hangnyomás elérhesse a 96 decibelt.
Ezeknek a diagramjain a 2. és 3. harmonikus torzítás mértékét csak az
alsó sávban szemléltetjük.
A dómsugárzóknak ezúttal is szebbek az iránygörbéi: jobban
"szórják" a magashangot. A két kónuszos csipogó közül az Akaié még
elfogadható módon dolgozik, a DC 2016-os iránygörbéi azonban már
aggasztóan széttartanak.

Végre nem falat lehet olvasni.

Eléggé képtelen gondolat, mint pl. a képkocka.

 

Csak halékan és súgva mondom, minden kisikolás tudja: A kocka 3D-s.

A filmen lévő kép meg csak 2D. És a film képe nem is négyzet, hanem téglalap.

 

Szóval ilyen a hangfal is.

:-D

 

Ha már valakinek nem tetszik a hangsugárzó kifejezés, akkor legyen hangdoboz.

 

Kalmopirin

Kékedi Levente képe

Bocsánat, igazán nem akarok közbeszólni és kellemetlenkedni (nem is nagyon szoktam már erre az oldalra felnézni) de most azt látom, hogy van 2 felhasználó akik hónapok óta remekül elszórakoztatják magukat azzal, hogy kb. 12-13 éves bejegyzésekhez szólogatnak hozzá. Amire ahogy elnézem, senki más nem válaszolgat már. :D
Csak a kíváncsiság miatt kérdezem meg, hogy mi ebben a jó?
Ha jó, akkor egy szót se szóltam. :)

panblue képe

Üdv!

Csak unatkoznak.. Sajnos a retronom évekkel ezelőtt elvesztette varázsát, sok feltöltőjét is.

Jönnek a rácsodálkozó fiatalok...

:-)

oldtimer képe

?????????

 

üdv.: oldtimer

oldtimer képe

Mi lehet a titka ennek?

Vagy hogyan jönnek ezek az elfeledett témák elő?

 

Kíváncsian várom a választ bárkitől.

Szerintem nem lesz

 

 

Találtam egy érdekes kérdést is:  „ mi ebben a jó?”

Erre többféle válasz is lehet.

Az egyik: Mi lenne rossz benne? Úgyis mondhatja bárki: Mi van amit nem lehet érteni benne? Mi hozta elő a kérdést?

 

üdv.: oldtimer

Mindenesetre köszönjük a bemutatkozást, Uraim!

Igen sokatmondó volt :-))

Sőt! :-D

 

Kalmopirin

 

u.i.: Amúgy én sem értem.

Kik? Miért? És mit nem értenek?

 

De, ez már a jövő zenéje, és miénk fiataloké :)

 

Persze amint látom itt vannak 99-120 éves öregurak is. Akihez képest a "néhányszor 10" évemmel suhanc vagyok. BizoN jó is Fiatalnak lenni!

Szia Kalmopirin :)

 

üdv.: oldtimer

»

válasz

Köszi :)
Kalmopirin, 2020, március 23 - 19:02

Mindenesetre köszönjük a bemutatkozást, Uraim!

Igen sokatmondó volt :-))

Sőt! :-D

 

Kalmopirin

 

u.i.: Amúgy én sem értem.

 

Elköszönésnél és utóiratnál egyedi azonos záró karakterek, .:    ;-)

 

Atesz

Kékedi Levente képe

:D Igazán nem akartam felzavarni az állóvizet. (bár lehet jót is tett most ennek a fórumnak, hacsak egy rövidke időre is? :))
Nem tudom ki, hogy van vele, de én ezt egy közösségi platformnak tekintem, ami szerintem akkor jó, ha többen kommunikálnak egymással, valódi beszélgetések alakulnak ki.
Azt is elfogadom, ha ez a "régi posztokhoz hozzáírunk" egyfajta kezdeményezés a Retronom felélesztéséhez, de szerintem belátható már így a több hónapos próbálkozások után, hogy ez nem fog működni.
A Retronom mára szinte teljesen kihalt, maga az oldal is "retróvá" vált, akárcsak a tartalma. :)
De ha még csak nem is a fórum felpörgetése a cél, akkor végképp nem értem, mi ebben a jó. Ez olyan kb, mintha beszélgetnék magamban. :D

Én amióta beregisztráltam szinte napi rendszerességgel nézem az oldalt, főleg a műszaki része érdekel. Időnként megeresztek egy-egy hozzászólást is, ezeket szinte mindig valami személyes tapasztalat szüli. Akárki akármit tölt fel még ha el is indul az irogatás előbb utóbb kimerül, elcséplődik a téma. Ezt be kell látni, valahol természetesnek is gondolom. Amit viszont nem értek hogy miért népszerűbb egy FB csoport ahova mindenki ömleszti a tartalmat a közösbe meg jön az értesítő értesítőjének az értesítője. Igaz egy hét után már ott se nagyon érdekel senkit. Az ember csak görgeti meg pörgeti, de belefárad és megunja. Itt átláthatóbb és kezelhetőbb 1-1 téma. Érezhetően kevesebb itt a mozgás bár nem kéne ennek feltétlen így lennie. Van pár cucc amiknek ha elkészülök a rendberakásukkal akkor fel akarom tölteni ide. Szeretem ezt az oldalt, remélem sokáig még működni fog, mert kár lenne érte.

Videoton


Videoton
Találat: 4
Videoton RM 4624 A
Ismeretlen évjárat
Videoton bolt
1980-1989
Videoton D204E midimax
Ismeretlen évjárat
Videoton DB 1600
Ismeretlen évjárat
Videoton DSC01552
Ismeretlen évjárat
hangsugárzók